Hypalon of PVC?

Polyester, Hypalon, PVC, bekleding, verf en ander materiaal, technisch en reiniging
Re: Hypalon of PVC?
za 17 aug 2019, 21:36

[quote="Frankm"]Beetje oud draadje, maar wellicht dat er nog wordt gereageerd.

Zoals bij mijn voorstel rondje aangegeven zoeken wij op dit moment een rib.
Betekend het dat je eigenlijk beter geen PVC rib kunt kopen en dat wij dus naar een hypalon mogen gaan zoeken.
Of kun je beter geen oude PVC rib kopen, zo ja, wat is oud en hoe kun je zien of PVC z'n beste tijd heeft gehad.

Een oude Hypalon boot die buiten heeft gelegen zou ik ook niet kopen, dan koop ik veel liever een PVC boot die getrailerd word (volgens mij worden de meeste Ribs getrailerd)
Gr.
Marcel
Silver

Rib: Ranieri Azzurra 5.2
Motor: Yam 80Pk 4-takt inj
Propeller: 13x19P
GPS snelheid: 70

ma 19 aug 2019, 08:43

Als je tweedehands koopt, is de algehele staat van onderhoud veel belangrijker. Plakkerig PVC zou ik laten staan. Kijk naar de naden, zien ze er nog stevig uit of beginnen ze al los te laten langs de randen? Zorg dat je de boot in ieder geval op druk opgepompt ziet, dan kan je een goede indruk krijgen.
A life without a RIB is possible, but pointless!
Alex450

Rib: Zodiac Pro Open 550
Motor: Suus 115
Propeller: RVS 3 blads
GPS snelheid: ?

ma 19 aug 2019, 16:03

De geleerden zeggen dat bij gelijkwaardige kwaliteit het niet uitmaakt. En bij goed onderhoud waarschijnlijk ook niet. Dat gezegt hebbende had ik vroeger een pvc rib en degeen die ik nu heb is orca hypalon en op een of andere manier voelt dat toch lekkerder. Kan het niet helemaal technisch onderbouwen maar voelt beter. Hier heb je denk ik helemaal niets aan maargoed..
een leven zonder boot zuigt
MaartenR

Rib: Brig Eagle 6.7
Motor: Mercury 225pk v6
Propeller: RVS 21p enertia
GPS snelheid: 90

ma 19 aug 2019, 19:09

Silver schreef: Ik heb 2 PVC boten gehad die ik na 1 a 2 jaar varen bijna voor mijn aankoopbedrag weer heb verkocht.

Ik heb mijn tor van 25pk ook verkocht voor het aankoopbedrag van 2 jaar eerder.Het is maar wat de gek er voor geeft dus dat zegt niet zo veel.. :bakkie
Met vriendelijke groet
Govert ;)
mijn Boot http://bit.ly/mijnBoot
mercvrivs

Rib: Aquapro SM1101
Motor: Yamaha 40pk Autolube
Propeller: Solas 11. 1 X 13 HQ
GPS snelheid: 55

di 21 jan 2020, 22:33

Ondanks dat er meestal wordt gesproken over rubberboot, worden de tubes van RIBs tegenwoordig bijna altijd gemaakt van PVC of Hypalon (vaak in combinatie met andere synthetische materialen). Bij de aanschaf van een rubberboot of RIB is het van belang te kijken naar het gewenste materiaal. Het overgrote deel van de boten is gemaakt van PVC. Tussen PVC rubberboten is onderling weer veel verschil. Voor beide materialen is wat te zeggen. Hypalon is wat duurzamer dan PVC. Dat maakt hypalon ook direct een stuk zwaarder dan PVC. PVC is daarentegen veel goedkoper dan hypalon. Bij het maken van een hypalon boot is veel meer handarbeid nodig (het lijmen gebeurt veel handmatig). Vanwege het kostenverschil zijn de meeste rubberboten gemaakt van PVC. Hypalon was enige jaren geleden zonder uitzondering de betere optie. PVC verweerde sneller en bleef minder mooi en stevig. Modern PVC dat veel gebruikt wordt gaat tegenwoordig 10 jaar in goede staat mee. Hierna treedt er sneller slijtage op. Ook zal de boot eerder verkleuren, aangezien PVC wat minder UV-bestendig is. Bij de keuze voor PVC of hypalon is van belang wat u met de boot van plan bent. De praktijk leert dat beide materialen met het juiste onderhoud en vaargedrag zeer lang meegaan. Gaat u met de boot de zee op en/of is de boot voor professionele doeleinden? Of wilt u gewoonweg het stevigste materiaal en maakt de prijs u minder uit? Kies dan voor hypalon. Bij rubberboten is het voor de meeste consumenten logisch om voor PVC te kiezen. PVC gaat lang genoeg mee, zeker als de boot binnen wordt gestald. De meeste PVC rubberboten gaan langer dan 10 jaar mee, wat over het algemeen ruim voldoende is.
Bron: https://www.boot4.nl/rubberboten-en-rib ... boot-doek/
SAMRIB

Rib: Zodiac Pro 550
Motor: Yamaha

di 21 jan 2020, 23:03

Dag Samrib, stel je even voor graag in het voorstel topic dan weten we wie dit plaatst, dit bericht neigt een beetje naar reclame namelijk wat we hier op het forum niet doen.
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h

di 07 apr 2020, 13:21

SAMRIB schreef:Ondanks dat er meestal wordt gesproken over rubberboot, worden de tubes van RIBs tegenwoordig bijna altijd gemaakt van PVC of Hypalon (vaak in combinatie met andere synthetische materialen). Bij de aanschaf van een rubberboot of RIB is het van belang te kijken naar het gewenste materiaal. Het overgrote deel van de boten is gemaakt van PVC. Tussen PVC rubberboten is onderling weer veel verschil. Voor beide materialen is wat te zeggen. Hypalon is wat duurzamer dan PVC. Dat maakt hypalon ook direct een stuk zwaarder dan PVC. PVC is daarentegen veel goedkoper dan hypalon. Bij het maken van een hypalon boot is veel meer handarbeid nodig (het lijmen gebeurt veel handmatig). Vanwege het kostenverschil zijn de meeste rubberboten gemaakt van PVC. Hypalon was enige jaren geleden zonder uitzondering de betere optie. PVC verweerde sneller en bleef minder mooi en stevig. Modern PVC dat veel gebruikt wordt gaat tegenwoordig 10 jaar in goede staat mee. Hierna treedt er sneller slijtage op. Ook zal de boot eerder verkleuren, aangezien PVC wat minder UV-bestendig is. Bij de keuze voor PVC of hypalon is van belang wat u met de boot van plan bent. De praktijk leert dat beide materialen met het juiste onderhoud en vaargedrag zeer lang meegaan. Gaat u met de boot de zee op en/of is de boot voor professionele doeleinden? Of wilt u gewoonweg het stevigste materiaal en maakt de prijs u minder uit? Kies dan voor hypalon. Bij rubberboten is het voor de meeste consumenten logisch om voor PVC te kiezen. PVC gaat lang genoeg mee, zeker als de boot binnen wordt gestald. De meeste PVC rubberboten gaan langer dan 10 jaar mee, wat over het algemeen ruim voldoende is.
Bron: https://www.boot4.nl/rubberboten-en-rib ... boot-doek/

Dit is een 100 procent kletsverhaal.

Hypalon is NIET uv bestendig, laat het maar een jaar in de zon liggen zonder enige vorm van bescherming, einde van je tubes.

Pvc daken zijn er al ruim 40 jaar, daar doe ik niets aan in de zomer winter of wat dan ook.

Pvc plakken en of niet uv bestendig komt door verkeerde materialen gebruiken om te reinigen.

wil je het echt netjes houden zul je op hypalon een afsluitlaag en of uv blokker aan moeten brengen.

in bv australie, worden hypalon tubes altijd voorzien van een canvas laag om uc bescherming te bieden.

Hypalon is meer waard bij verkoop hoor je vaak, jea maar aanschaf is ook vele malen hoger.

herstellen van beide is net zo makkelijk.

Kortom,. beide hebben voor en nadelen.
Met vriendelijke groet

Ron.
neanderthaler

Rib: Osprey Lynx 26
Motor: Merc 225 optimax
Propeller: Enertia 21 p
GPS snelheid: 98.5 km

di 07 apr 2020, 17:27

Ron ga jij nog van dat uv spul bestellen bij in de uk. Wil schoonmaak set van dat merk wel hebben voor de nieuwe rib.
MaartenR

di 07 apr 2020, 19:59

ja zit er wel in, ik moet voor andere ook meenemen, echter alles is dicht in de UK, alleen verkeer wat nodig is mag rijden momenteel.

Mocht je willen hebben zet dat even in het topic op sportbotenforum, ik ga eind van de week weer contact opnemen met leverancier in UK of ik al weer kan bestellen.

Let wel even op de prijzen. :cry
Met vriendelijke groet

Ron.
neanderthaler

Rib: Osprey Lynx 26
Motor: Merc 225 optimax
Propeller: Enertia 21 p
GPS snelheid: 98.5 km

di 07 apr 2020, 22:31

Lees dit net als laatste :whack ik ga even een lijstje maken.
MaartenR

Vorige

Keer terug naar Materialen & reiniging

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten