End cone reparatie Novurania 360 DL 2005

Polyester, Hypalon, PVC, bekleding, verf en ander materiaal, technisch en reiniging

Van de week een klusobject gekocht en wil alvast een klein plannetje van aanpak maken.
Is na een diefstal vernield achtergelaten en wil m langzaam opknappen..

Er is genoeg te doen maar wilde kijken of ik alvast de tubes op druk kan krijgen om te zien hoeveel hypalon stroken ik moet kopen;)
Gaat om een cone welke 3 kwart losgesneden is en vroeg mij af of ik m nog kan repareren.
En de gouden vraag natuurlijk, hoe ik dit t beste kan doen..;)
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Milo

Rib: Zodiac Futura MK II
Motor: Roeispaan

Alles is te repareren, maar dit is wel een lastig plekje.
Om te beginnen zou ik de stootrand daar wat loshalen.
Op deze manier krijg je ruimte om rondom (met 1.5/2cm overlap) een strook PVC/Hypalon rondom te lijmen. Mede lastig omdat
dit conisch loopt. Kwestie van goed voorbereiden (schuren/ontvetten), juiste lijm en geduld. Succes :peace
Leon

Rib: Quicksilver 340
Motor: Mercury 25pk 2-takt

Staan hier genoeg plak topics dus even goed zoeken en wellicht staan er bruikbare tips.
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h

Leon schreef:Alles is te repareren, maar dit is wel een lastig plekje.
Om te beginnen zou ik de stootrand daar wat loshalen.
Op deze manier krijg je ruimte om rondom (met 1.5/2cm overlap) een strook PVC/Hypalon rondom te lijmen. Mede lastig omdat
dit conisch loopt. Kwestie van goed voorbereiden (schuren/ontvetten), juiste lijm en geduld. Succes :peace

Ja, was ook mijn inschatting..
Dus jij bedoelt dat ik binnen in de tube die overlap zou moeten lijmen of moet de overlap op de cone zelf(binnenzijde)?
Milo

SkiRon schreef:Staan hier genoeg plak topics dus even goed zoeken en wellicht staan er bruikbare tips.

Had vooraf al even gekeken maar mijn cone is echt een mes in gezet, dus niet helemaal intact.. vandaar de vraag even hier;)
Milo

Moet te doen zijn. Zoals Leon al stelde, proberen de stootrand stukje los maken om wat beter erbij te kunnen. Goed schoonmaken en aan de binnenzijde van de cone, dus niet de ‘dop’, een lap aan de binnen zijde plakken. Dan die lap afknippen op de diepte van de ‘dop’. De ‘dop’ daarna in fases er op lijmen, als je het in 1 keer wilt gaan doen wordt het een probleem, daar heb je niet genoeg handen voor. Als je hem vast en luchtdicht hebt, de tube zachtjes oppompen dat hij min of meer in vorm is en dan aan de buitenzijde een afwerkstrip van ca. 5 cm rondom plakken. Lijm is je vriend, maar als je te snel wilt wordt het een kliederbende omdat het zo’n onhandige plek is. In de fabriek wordt dit punt meestal binnenstebuiten gelijmd of versmolten en wordt de afsluitende lijmnaad meestal op een recht stuk gedaan.

Succes!
Plakkerdeplak
MichielR

Rib: Zodiac
Motor: Diverse
GPS snelheid: 20

MichielR schreef:Moet te doen zijn. Zoals Leon al stelde, proberen de stootrand stukje los maken om wat beter erbij te kunnen. Goed schoonmaken en aan de binnenzijde van de cone, dus niet de ‘dop’, een lap aan de binnen zijde plakken. Dan die lap afknippen op de diepte van de ‘dop’. De ‘dop’ daarna in fases er op lijmen, als je het in 1 keer wilt gaan doen wordt het een probleem, daar heb je niet genoeg handen voor. Als je hem vast en luchtdicht hebt, de tube zachtjes oppompen dat hij min of meer in vorm is en dan aan de buitenzijde een afwerkstrip van ca. 5 cm rondom plakken. Lijm is je vriend, maar als je te snel wilt wordt het een kliederbende omdat het zo’n onhandige plek is. In de fabriek wordt dit punt meestal binnenstebuiten gelijmd of versmolten en wordt de afsluitende lijmnaad meestal op een recht stuk gedaan.

Succes!

Thx voor de info!
Iemand nog een goedkoop en betrouwbaar adresje voor hypalon stroken en lijm?
Milo

Bij Kuipers Nautic zag ik potten van een halve liter voor 19,95 en 850 ml voor iets van 27,95. Het hypalon zou ik niet zo 1-2-3 voor je weten, ik weet ook je kleur niet. Probeer dat eens bij forumlid Neanthertaler. Waarschijnlijk heeft hij ook de lijm wel
Plakkerdeplak
MichielR

Rib: Zodiac
Motor: Diverse
GPS snelheid: 20

MichielR schreef:Bij Kuipers Nautic zag ik potten van een halve liter voor 19,95 en 850 ml voor iets van 27,95. Het hypalon zou ik niet zo 1-2-3 voor je weten, ik weet ook je kleur niet. Probeer dat eens bij forumlid Neanthertaler. Waarschijnlijk heeft hij ook de lijm wel

Thx voor de info!
Dat helpt..
Milo

eerst even bepalen wat het materiaal is, pu pvc, of hypalon.
Met vriendelijke groet

Ron.
neanderthaler

Rib: Osprey Lynx 26
Motor: Merc 225 optimax
Propeller: Enertia 21 p
GPS snelheid: 98.5 km

Keer terug naar Materialen & reiniging

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten