Water onderin boot. Hoe eruit te krijgen ?

Algemene vragen en info over RIBs & Watersport, maar wat niet in een ander onderwerp thuis hoort.

Hoi.

Ik heb een corsiva 505 New Age boot. Ik wil het water uit de onderkant van de boot krijgen zodat hij wat minder zwaar wordt zodat het tillen wat makkelijker wordt voor als ik de boot met trailer aan mijn trekhaak zet.

Ik heb al van alles gezocht maar ik kan echt niet vinden hoe ik het water eruit zou moeten krijgen. Achterin de boot bij de motor zit zowel een handpomp (foto 3) als een bilgepomp (elektrisch) (foto 2) maar dit is helemaal niet de plek waar het water zit. Als ik de trailer aan de voorkant omhoog trek hoor ik het water gewoon lopen en als ik de voorzijde daarna weer laat zakken hoor ik het water terug lopen.

Iemand een idee hoe dit water (wat volgens mij een grote hoeveelheid is wat als de trailer met boot erop naar de achterkant is "gekiept" is hij aan de voorkant meteen een stuk lichter om te tillen) eruit te krijgen?

Ik heb ook al geprobeerd om bij het grote gat aan de voorkant (foto 1) iets te vinden maar ik zie daar niks verder. Ik kon daar wel wat water uit een bepaald klein conpartimentje dat daar zit wegscheppen met een bekertje maar dat was hooguit 1 volle emmer.

foto 1:
Afbeelding

Foto 2:
Afbeelding

Foto 3:
Afbeelding

Foto 4 (totaaloverzicht boot)
Afbeelding
Kimmie24

Zit er geen lensplug voor de dubbele bodem? Maar de grote vraag is hoe komt dat water daar, zou niet mogen, ergens een lek?
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h

Hi SkiRon. Dank voor je reactie allereerst. Ik ben niet heel actief op het forum maar het valt me op dat jij inhoudelijk altijd zeer goed reageert. Thumbs Up!

Er zit geen lensplug heb overal aan de buitenkant gekeken.

Hij heeft een winter buiten gestaan en toen stond het water op foto 1 tot boven het ronde gat (op gat zit normaal gesproken een kapje dat je erop kan draaien
Zou dat het euvel geweest kunnen zijn? Dat het (regen)water daar naar binnen gesijpeld is?
Kimmie24

Zou kunnen maar daar kom je alleen maar achter door hem leeg te krijgen en weer te gaan varen om te kijken of er weer niet water in komt tijdens varen, kan je geen lange slang in de dubbele bodem krijgen en dan een hevel pompje erop en hem leeg zuigen.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

dit lijkt mij ook the way to go. Wat ik vanmiddag heb gedaan is de tuinslang aangesloten op de handpomp (pomp op foto). Heb eerst even getest of het werkt met een emmer water. Ging prima.
Slang vervolgens via het grote ronde gat voorin de boot ergens naar de onderkant proberen te krijgen maar ik heb werkelijk geen idee waar ik moet zijn dat is het lastige
Kimmie24

met een endoscoop camera even kijken, die kosten 15 euro op ali. En als je je boot nu voorover laat hangen(neuswiel op de grond of zo laag mogelijk) loopt het water dan naar voren, kan je het er zo uit hevelen.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

SkiRon schreef:met een endoscoop camera even kijken, die kosten 15 euro op ali. En als je je boot nu voorover laat hangen(neuswiel op de grond of zo laag mogelijk) loopt het water dan naar voren, kan je het er zo uit hevelen.
als ik het neuswiel van hoog (dus achterkant op de grond) naar zo laag mogelijk (dus neus op de grond want dit kan nu toevallig aangezien mijn neuswiel stuk is en eraf is gehaald door mij) breng hoor ik een (grote) hoeveelheid water naar voren lopen en daarna is de neus ineens erg zwaar om op te tillen (logisch).

Het gekke is dat als ik dan met mijn hand in dat ronde gat voel ik geen water voel. Aan de andere kant voel ik in dat gat weer allerlei (zo lijken het te voelen) schotten dus daar ergens onder of achter zal ik wel moeten zijn. Zit er ook een lampje op zo 'n camera en zijn die waterdicht?
Kimmie24

zitten LED lampjes op maar zijn niet waterdicht, kan je met je telefoon niet filmen door dat gat. Krijg je wellicht een idee hoe het eruit ziet. Als het niet anders kan zal je een gat in je spiegel moeten maken en daar een lensplug in bouwen. Moet je wel zeker weten dat het water er daar uit kan. Eerst maar is verder onderzoeken.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

zitten LED lampjes op maar zijn niet waterdicht, kan je met je telefoon niet filmen door dat gat. Krijg je wellicht een idee hoe het eruit ziet. Als het niet anders kan zal je een gat in je spiegel moeten maken en daar een lensplug in bouwen. Moet je wel zeker weten dat het water er daar uit kan. Eerst maar is verder onderzoeken. Blijft wel heel vreemd dat water erin kan maar niet eruit.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Zoals op het SBF ook al geschreven, lijkt het mij dat het water in de polyester verstevigingskokers/langs spanten zit. Ik heb gistermiddag nog bij zo`n zelfde type boot/sloep/tender of whatever het ook mag zijn gestaan, wel van een ander exotisch merk, en het viel mij op dat het een vlakke bodem is waar geen dubbeling viel te ontdekken welke als een soort van luchtkamer zou moeten dienen.
Ringring

Rib: none
Motor: none
Propeller: none

Keer terug naar Algemeen

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten