Aantaal pk t.o.v. de aangegeven pk op het type plaatje

Alles rondom de veiligheid, op de boot en onderweg..

Mijn vraag zou wellicht hier thuis horen, maar ik hoop dat het mee valt met het gevaar en veiligheid.

Mijn type plaatje is niet heel duidelijk meer, maar ik vermoed dat er 15pk op staat.
Echter heeft hetzelfde type maar dan in America op zijn plaatje 25pk staan.

Ik ben bij een Yamaha dealer in Giethoorn geweest die aangaf dat het bij een RIB voor wat betreft de constructie niet heel veel uit maakt, alleen is de vraag of het verstandig is. De snelheid en de controle zal eerder een probleem zijn.

Nu wil ik weten of het dus uit maakt voor de constructie als ik nu 25pk ipv 15pk erachter heb.

Het gewicht tussen beide is geen groot verschil.
De 25pk van mij weegt bijna 70kg, een 15pk zal iets lichter zijn maar niet benoemingswaardig.

Zal de kracht dan een probleem opleveren?

Ik zelf denk het niet als ik alle info bij elkaar neem, maar ik hoor graag of jullie dit beamen of ontkrachten.

Alsvast bedankt.
Rendall
 
Berichten: 31
Geregistreerd: ma 10 jun 2019, 18:55
Rib: Brig 420
Motor: Yamaha 25pk 4takt
GPS snelheid: 38



Meestal staat er ook een max gewicht op wat de spiegel mag hebben, ik zie ook geen probleem behalve verzekering technisch mocht je hem gaan verzekeren, verzekeren doen ze meestal nog wel maar als puntje bij plaatje komt en je hebt een ongeluk gaan ze toch zoeken, dan zien ze dat je dus meer vermogen hebt dan voorgeschreven, heeft het ongeluk daarmee te maken( bv controle probleem) dan kan je een probleem hebben. Maar meeste kleine ribs zijn overpowered.
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
Avatar gebruiker
SkiRon
Beheerder
 
Berichten: 2548
Geregistreerd: zo 08 sep 2013, 20:53
Woonplaats: Spaarndam
Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h



SkiRon,

Thnks again!

Ben benieuwd hoever deze achterover gaat hangen.
Rendall
 
Berichten: 31
Geregistreerd: ma 10 jun 2019, 18:55
Rib: Brig 420
Motor: Yamaha 25pk 4takt
GPS snelheid: 38



wat weegt die 15pk eigenlijk? zie dat de nieuwste yam25 slechts 58kg is en de 15 54kg, dat scheelt niks.
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
Avatar gebruiker
SkiRon
Beheerder
 
Berichten: 2548
Geregistreerd: zo 08 sep 2013, 20:53
Woonplaats: Spaarndam
Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h



max vermogen heeft puur te maken met het vaargedrag. dat moet veilig zijn.
zelf meegemaakt dat een sip 15 pk mocht hebben en het jaar er op maar 10 pk. . bij navraag bleek er in amerika een ernstig ongeval geweest te zijn met een 15 pk er op. je kent dat wel. meteen schade claim etc. dus vermogen terug geschroefd naar 10 pk op het CE plaatje om verder gezeik te voorkomen.

enkel als je hier meer pk er op hangt dan het plaatje of de constructeur aan geeft kan je in geval van een ongeluk problemen krijgen met je verzekering.

daarom heb ik een boot van voor de CE . daar staat nog geen max vermogen op het type plaatje :) :)
Avatar gebruiker
niksnut
 
Berichten: 159
Geregistreerd: zo 08 jan 2017, 00:51
Rib: Beekman
Motor: Suzuki DF70A
Propeller: 13x19
GPS snelheid: 65



Kijk, precies dat.
Echer een pvc/hypalon heeft geen eeuwige leven helaas.
Rendall
 
Berichten: 31
Geregistreerd: ma 10 jun 2019, 18:55
Rib: Brig 420
Motor: Yamaha 25pk 4takt
GPS snelheid: 38



snap niet wat je daarmee bedoeld, je kan je tubes toch vervangen?
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
Avatar gebruiker
SkiRon
Beheerder
 
Berichten: 2548
Geregistreerd: zo 08 sep 2013, 20:53
Woonplaats: Spaarndam
Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h



Dat is inderdaad waar, dat kan.
Daar heb ik niet bij stil gestaan.
Rendall
 
Berichten: 31
Geregistreerd: ma 10 jun 2019, 18:55
Rib: Brig 420
Motor: Yamaha 25pk 4takt
GPS snelheid: 38



niksnut schreef:max vermogen heeft puur te maken met het vaargedrag. dat moet veilig zijn.
zelf meegemaakt dat een sip 15 pk mocht hebben en het jaar er op maar 10 pk. . bij navraag bleek er in amerika een ernstig ongeval geweest te zijn met een 15 pk er op. je kent dat wel. meteen schade claim etc. dus vermogen terug geschroefd naar 10 pk op het CE plaatje om verder gezeik te voorkomen.


Ja, ik heb zo'n Amerikaanse boot. Op het typeplaatje van 1997 staat netjes 11 KW / 15 PK
een latere generatie van dezelfde boot mag nog max 10 PK er achter hebben!

Met de 15pk trokken we binnen twee jaar de spiegel kapot,
deze is toen zo sterk gemaakt dat ik er nu wel 25 PK achter 'durf' te hangen..

De 15 PK is gebleven, maar voldoet mijn boot nu wel of niet aan de huidige regelgeving ?


Correctie De huidige generatie Quicsilver 410sl mag nog maar 6,6 KM / 9 PK hebben...
• If you're still in control, you're not going fast enough
Avatar gebruiker
Breedút_Genietsje
 
Berichten: 121
Geregistreerd: do 22 jun 2017, 22:31
Woonplaats: Friesland
Rib: Quicsilver 410sl
Motor: Mercury 15
Propeller: Solas RVS 9¼×10
GPS snelheid: 42,8



Keer terug naar Veiligheid

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


cron