Bevestigen rib op trailer tijdens vervoer

Alles rondom de veiligheid, op de boot en onderweg..

Hoi!
Heb twee vraagjes..
De vorige eigenaar van mijn Zodiac Medline 1 rib bevestigde de rib tijdens het vervoer altijd aan de achterkant vast aan de kikkers en dan aan de trailer. Nu lijkt me dat niet de meest geschikte plek. Nu zitten er ook twee stevige ogen aan het blok waar de boot regelmatig mee opgehesen werd met de kraan. Is dat een beter alternatief? Zover ik kan zien zijn er geen andere bevestigings punten aan de transom.

Dan een tweede vraagje: ik zou graag een nood motortje willen monteren, maar zoals je kunt zien op de foto lijkt de transom daar niet echt geschikt voor. Iemand goede raad hoe ik dat aan zou kunnen pakken?
Alvast super bedankt!
Groeten
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Zodiac2021

Kun je is een close up van die vevestiging maken met spanband. Men gevoel zegt zo op het eerste zicht dat het er scherp uitziet. Punt is uiteraard wel sterk genoeg. Misschien met rvs oog ertussen vastzetten
een leven zonder boot zuigt
MaartenR

Rib: Brig Eagle 6.7
Motor: Mercury 225pk v6
Propeller: RVS 21p enertia
GPS snelheid: 90

Is het zo iets duidelijker? Het aan de kikkers bevestigen raad je ook af? Alvast bedankt:)
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Zodiac2021

Dat lijkt mij stevig genoeg, maar inderdaad nogal scherp; bevestig een haak aan je spanband en doe die in dat scherpe oog. Functie van die spanbanden is omhoog komen van boot over verkeersdrempels, enzo. Nog een belangrijke; een spanband aan je trekoog voorop en dan naar achteren aan de trailer! Dat is voor de krachten die vrijkomen bij hard remmen of een frontaaltje. :yes
otilly

Rib: Scorpion 8.1
Motor: honda 225 Vtec
GPS snelheid: 102

Super bedankt voor het advies en zulke haken zoeken ;)
Ik heb voor ook idd een spanband, maar functioneerd eigenlijk als de veiligheids bevestiging (zie foto) Bedoel jij nog een extra van voor naar helemaal achter?
Groet!
Zodiac2021

Ik vind die randen er te scherp uitzien, of netjes afronden of met een haak bevestigen met boat buckels ipv spanbandje
een leven zonder boot zuigt
MaartenR

Rib: Brig Eagle 6.7
Motor: Mercury 225pk v6
Propeller: RVS 21p enertia
GPS snelheid: 90

Dankje Maarten en Otilly, Ik ga achter buckles aan met haken ;) Alvast een mooie zomer op t water toegewenst!
Zodiac2021

Het lijkt ook dat je bbm niet helemaal ingetrimd staat....
Of is dit tijdens vervoer wel zo?
Anders is het aan te raden (kort geleden van enkele mensen hier op het forum geleerd) om een transomsaver aan te brengen...

Ckeck ff bij onderwerp ''Algemeen'' en dan bij topic ''transomsaver'' daar word het mooi en duidelijk uitgelegd.

Medlines zijn mooie ribs, alvast veel vaarplezier

groet
Sander
Sandervanesch

Rib: YAM 500R
Motor: Yamaha 50 pk 4T
GPS snelheid: 55

Dank je Sander, ik ga zo eens kijken bij de transomtopic. Ja normaal trim ik m naar boven tijdens vervoer. Zowiezo is het geen ‘normale’ transom , kan er nl niet op een normale manier een 2e nood bbm op monteren. Moet ik nog uitzoeken.
Groeten
Zodiac2021

Nooit helemaal naar boven trimmen met vervoer, das het slechtste wat je kan doen.
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h

Dankje Skiron, goed om te weten. Waarom is dat dan en wat is dan de beste manier?
Groet
Zodiac2021

Kijk even in dat topic wat eerder aangegeven is daar staat e.e.a. uitgelegd. Maar kort gezegt: quote uit ander topic; ps rij ajb niet met je motor zo helemaal opgetrimt, gaat je swivel bracket van naar de kloten(waar je stuurpen doorheen loopt) er komt dan te veel kracht op te staan, beter naar beneden trimmen tot je in de "trim" zit en niet meer in de "tilt" meeste doen een blokje hout tussen het bracket . Dan kan er niks meer bewegen tijden rijden.
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h

Okeee dankje voor de tip!
Zodiac2021

Sandervanesch

Rib: YAM 500R
Motor: Yamaha 50 pk 4T