Ervaring traileren met wielkeg

Vragen en tips over de trailer of schrijf je review over jouw bekende hellingen!
Ervaring traileren met wielkeg
vr 27 aug 2021, 08:51

Onlangs heb ik een Zodiac MK2C gekocht met een ongeremde trailer (Een Marlin Satellite). Ik heb nog geen handigheid in het traileren, maar vroeg mij af of ik ook twee wielkeggen kan gebruiken bij het traileren. Dan hoef ik nl. niet mijn wagen aan te koppelen en dat scheelt gedoe met achteruit rijden (geen ster in). Werkt dat met die wielkeggen?
Erki

Rib: Zodiac mk2c
Motor: Yamaha 25nmos

Hoe zie je dat voor je? Ik geloof niet dat ik me er een beeld bij kan vormen. De boot erop zonder dat de trailer aangekoppeld is lijkt me erg gevaarlijk en onmogelijk.
Kan iemand je helpen en leren?
Appeltaart

Rib: Joker Coaster 650
Motor: Yamaha F115
Propeller: Spitfire 4 blads RVS

Appeltaart schreef:Hoe zie je dat voor je? Ik geloof niet dat ik me er een beeld bij kan vormen. De boot erop zonder dat de trailer aangekoppeld is lijkt me erg gevaarlijk en onmogelijk.
Kan iemand je helpen en leren?

Ik had bedacht dat ik trailer met boot op de trailerhelling zou plaatsen met een wielkeg achter beide wielen om zo de boot te water te laten. Het traileren is me eerder gelukt, maar ik vond het een nogal omslachtig proces. Alternatief is om de wielen van de motorsteun aan de boot te koppelen en om hem zo te water te laten, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik zoek nog even naar de meest handige manier.
Erki

Ik snap niet wat er omslachtig aan is, je rijdt je combi achteruit de helling af totdat je ver genoeg bent(afhankelijk hoe ver ligt aan wat voor boot/trailer), zet je motor uit, auto in versnelling en op handrem zodat ie niet erin rolt :-( je laat je boot erin glijden en klaar, auto weer omhoog rijden en parkeren, eruit visaversa. Dat achteruit rijden is gewoon paar keer oefenen, wordt je steeds handiger in.
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h

Zoals je het uitlegt lijkt mij dat meer gedoe.
Gewoon een paar keer oefenen op een rustige dag bij de helling.

Mijn vrouw heeft nog nooit met een aanhanger gereden maar na een keer of 5 traileren lukt het haar ook.
Misschien met een paar keer aanhalen maar ze kan het wel.

Die wielkeggen gebruik ik wel eens om achter de wielen te plaatsen als extra veiligheid, vind ze toch iets fijner (met een touwtje ertussen en over de trekhaak slepen deze zo weer mee bij het wegrijden).

Denk dat ik zelf 10 min kwijt ben tussen trailer aanpikken (staat op het jollenveld), boot vaar gereed maken (dekzeil er af, tank ontluchting open, etc). boot te waterlaten en vastleggen, combinatie weer weg zetten en dan in de boot stappen.

Wil je minder omslachtig? Dan rest denk ik alleen een ligplaats in het water.
Berto-Naishman

Rib: Yam 360S
Motor: Johnson 20pk

Ik ga het gewoon nog eens een paar keer proberen met de trailer achter de wagen. Oefening baart kunst.
Ik betwijfel of een handtrailer uitkomst biedt. De bb motor weegt 50 kg, de boot zelf 66 kg en een volle tank nog eens 25 kg. Trek je dat er in je eentje uit?
Erki

Erik,
Een wielkeg gaat je nooit lukken. De helling die het water in loopt (vaak beton) is dermate glad dat je er vaak amper op kunt lopen. Laatstaan dat een wielkeg eropblijft staan en een trailer met boot tegenhoud. Gewoon rustig achteruit rijden, bij veel trailerhellingen zit een soort balk op het einde van de helling in het water. Goed checken of die er zit (kun je vaak wel zien) en daar laat je de wielen van je trailer tegenaanlopen. Altijd zorgen dat je achterwielen van de auto nog op het droge staan. De handrem van je auto werkt alleen op je achterwielen. Als die in het water (op de gladde betonplaat) staan heeft de handrem ook weinig zin en glijd je met de hele combi zo het water in.
Boot erin laten glijden en met een hellingproef weer met trailer en al uit het water. :yes :yes :yes

Groet
Sander
Sandervanesch

Rib: YAM 500R
Motor: Yamaha 50 pk 4T
GPS snelheid: 55

Bedankt Sander en alle andere ook uiteraard! Ik ga het proberen.
Ik kan de wielen van de motorsteun op de spiegel van de boot zetten en dat heb ik afgelopen weekend geprobeerd. Ik vond dat al helemaal niet handig werken. En een losse, ongekoppelde trailer..dat is vragen om problemen zo is gebleken.
Erki

Wat zijn de wielen van de motorsteun?
Appeltaart

Rib: Joker Coaster 650
Motor: Yamaha F115
Propeller: Spitfire 4 blads RVS

Een ongekoppelde trailer met de hand op een trailerhelling gaat volgens mij ook echt niet werken, ik heb het niet aangedurfd.

En wat je zegt, mijn SIB van 75kg, motor van 55, tank van 25, stuurkolom van 10 op een handtrailert op de trailerhelling lijkt mij ook best wel zwaar en in je eentje niet te doen (of misschien wel).
Nog niet geprobeerd maar wil dat toch eens wagen.

Maar gewoon even een paar keer oefenen met de trailer aan de auto, je zult zien hoe makkelijk dat gaat na even oefenen.
Berto-Naishman

Misschien even aangeven in welke regio je woont, trailert. Misschien wil er iemand wel een keer tips geven.
Ramniv

Rib: Brig Falcon 570
Motor: Mercury 115 ProXs
Propeller: Zoekende, nu een X7

Of tips over welke hellingen makkelijk te doen zijn voor de eerste paar keer,goed idee Ramniv
Sandervanesch

Rib: YAM 500R
Motor: Yamaha 50 pk 4T
GPS snelheid: 55

Veldhoven is trouwens zijn locatie.
Berto-Naishman

Berto-Naishman schreef:Veldhoven is trouwens zijn locatie.

Ik woon inderdaad in Veldhoven maar ik heb een ligplaats op het droge in Wessem.
Erki

Een van de vreemdste voorstellen die ik gehoord heb voor traileren...

Als setje zo licht is dat je gewoon zo helling af kunt wandelen loopt je door tot boot drijft en trek je trailer er weer uit toch?! Dat kan met strandtrailertje, dan kun je as zo plaatsen dat boot redelijk in balans is (lees: Neus niet te zwaar wat je hebt bij spiegelwielen), lijkt me niet handig met een "echte" trailer gezien die van zichzelf al erg zwaar zijn, dan moet je weer iets hebben om deze te remmen op de helling, touw ofzo (maar pak dan de auto, daar zijn trailers voor gemaakt).

Beste advies is hier meermaals gegeven, ga gewoon wat oefenen, gezien as bij trailer ver achter je auto zit, is dat relatief gemakkelijk achteruit rijden, eenvoudiger dan een aanhanger, hou snelheid laag en laat je niet gek maken dan komt het goed!
Rop

Rib: Osprey Sparrowhawk
Motor: Mariner 75 pk 2 takt
Propeller: 3 blads OEM

Het oefenen zal niemand je kwalijk nemen en wie weet loopt er net iemand langs terwijl je aan het oefenen bent die je tips kan geven.

En om te lachen kijken eens op youtube op 'miami boat ramps' daar zijn er bij met de duurste boten die niet kunnen traileren (en sommigen ook niet varen :wtf ).
Berto-Naishman

Tipje voor het achteruitrijden: Verschijnt de trailer in je rechterspiegel (en je wil dat niet) stuur je naar rechts, verschijnt ie in je linkerspiegel, dan naar links. Niet teveel sturen en vooral niet achterstevoren op je stoel gaan zitten.

gr J
a3jeroen

Rib: Lodestar 410 open
Motor: Yamaha F40BETS
Propeller: 10,6 x 12 viierblads

Als je recht staat, leg je hand in het midden boven op je stuur.
De kant waar je hand heen gaat is de kant waar de trailer heen gaat.
Boot merk en type: Zar 53
Motor en type: Honda BF115
Schroef: Honda RVS
GPS snelheid in km/uur: 67
Arjandg

Rib: ZAR 53
Motor: Honda 115pk 4tact
Propeller: Standaard Honda RVS
GPS snelheid: 67

Keer terug naar Trailers en Trailerhellingen

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten