Wielkeggen

Vragen en tips over de trailer of schrijf je review over jouw bekende hellingen!
Wielkeggen
wo 14 maart 2012, 13:30

Op de trailerhellingen zie ik regelmatig mensen die wielkeggen gebruiken. Is dit eigenlijk nuttig?
Als ik op de helling sta, staat de auto altijd in eerste versnelling en de handrem erop. Bovendien draai ik de wielen altijd volledig naar links of rechts, zodanig dat als de auto toch aan het rijden gaat, die tenminste niet recht achteruit het water in gaat.
Anderzijds zou ik het niet willen meemaken dat gans mijn combinatie in het water terecht komt, of erger nog, dat er iemand onder de wielen van de auto of trailer terecht komen als de combinatie aan het rijden gaat.
Zijn die keggen hiervoor een afdoende zekerheid. Of is dit alleen om jezelf een gerust gevoel te geven?

En dan effe terzijde ... ik heb al een paar keer gezien dat sommige mensen zelfs hun motor laten draaien op de helling ... die wagen staat dus gewoon op de handrem! Vind ik gewoon niet verantwoord!
Vaar nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen!
Rikkie-rib
First Member!

Re: Wielkeggen
wo 14 maart 2012, 19:22

ik gebruik geen wielkeggen auto+trailer op de handrem en klaar.En motor draaid bij mij meestal ook kan de airco zijn werk ook gelijk doen.
paul

Rib: bootloos

wo 14 maart 2012, 20:07

Hangt wel even af van de steilte van de helling eej paul, die op texel is geen helling maar een stoep. :peace

Blokken zijn in principe niet nodig, mits je remmen gewoon goed zijn. :yes
Met vriendelijke groet

Ron.
neanderthaler

Rib: Osprey Lynx 26
Motor: Merc 225 optimax
Propeller: Enertia 21 p
GPS snelheid: 98.5 km

wo 14 maart 2012, 20:26

Stuur draaien doe ik ook voor het geval dat. Maar dan wel zo dat ik niet klem kom te zitten tijdens het lieren mocht hij achteruit komen :yes Verder heb ik een cvt bak die een P-stand heeft. :yes
*******************************************************************************************************************************************************
Leo
Forum-sterretje!

Rib: Rib? Beekman 590
Motor: In bestelling
Propeller: ntb
GPS snelheid: ntb

wo 14 maart 2012, 22:24

Ik gebruik met een automaat ook altijd de p stand leo, toch zegd men in de garage dat dat niet juist is en je gewoon de handrem moet gebruiken. :?
Met vriendelijke groet

Ron.
neanderthaler

wo 14 maart 2012, 22:45

neanderthaler schreef:Ik gebruik met een automaat ook altijd de p stand leo, toch zegd men in de garage dat dat niet juist is en je gewoon de handrem moet gebruiken. :?

Die gebruik ik er ook nog bij, alles om maar niet achteruit te gaan :ciao
*******************************************************************************************************************************************************
Leo
Forum-sterretje!

Rib: Rib? Beekman 590
Motor: In bestelling
Propeller: ntb
GPS snelheid: ntb

wo 27 jun 2012, 22:04

Zal dan maar even blunder bekennen die zonder keg niet was gebeurd:
Achteruit rijden, handrem en checken hoever ik nog moest, keg alvast klaargelegd op de juiste afstand. Tegen keg aangereden. Motor uit en uitstapt. Boot aanvaren, lieren en daar trok ik de auto met lieren over de keg. Gelukkig snel handrem trailer aangetrokken, dus liep goed af.
Dit gebeurt me nooit weer.

Keg was niet het probleem, maar wel dat ik door deze manier de handrem vergat. Op hele steile helling leg ik wel keg achter achterwiel.
robertk

Rib: Roughneck 636 Sport
Motor: Suzuki DF 140 TX
Propeller: Ballistic
GPS snelheid: 80+

wo 27 jun 2012, 22:14

Watje, :smoke je moet een beetje lef hebben in het leven hoor. :nana
Met vriendelijke groet

Ron.
neanderthaler

do 28 apr 2022, 00:45

Ook hier weer even een topic omhoog stuwen :gr (ben net lid en zie dit alles dus voor het eerst)
Ik gebruik zelf ook keggen.
Dit omdat mijn wagen dus achteruit niet helemaal vast staat op een helling (hoe steiler de helling hoe groter de kans op 'rollen').
Is overigens een bekende kwaal van mijn merk en vooruit voldoe ik altijd heel ruim aan de APK norm (zou dus eigenlijk een trekhaak aan de voorkant ook moeten hebben :gr )
Nu is het te water laten op zich niet zo'n probleem want (zoals ook al gezegd) handrem en in de versnelling 'parkeren'.
Echter, bij het weer wegrijden (zeker met de boot erop) kom ik dan eigenlijk een voet tekort, je moet dan EN de koppeling op laten komen EN de voetrem ingedrukt houden EN gasgeven.
Door de keggen hoef ik de voetrem niet te gebruiken en komt het aantal te bedienen pedalen weer overeen met mijn aantal voeten :WHAHA .
Ik heb de keggen met een touwtje aan elkaar verbonden en touwtje ligt over de trekhaak, dus die gaan mee met het wegrijden.
Als het spul van de helling af is leg ik de keggen wel weer in de auto en maak verder het spul 'transport klaar'.
johnn

Rib: zodiac pro420
Motor: Honda 50pk
GPS snelheid: 50

Keer terug naar Trailers en Trailerhellingen

Gebruikers op dit forum: Rolandboot en 1 gast