Juiste Rib merken voor gebruik op zee

Alleen vragen en info over het MERK zelf..

Ik ben momenteel druk op zoek naar een Rib voor gebruik op zee.
Mijn oog is gevallen op een aantal exemplaren van het merk Brig, de BRIG645.
Nu kreeg ik onlangs het advies om niet te gaan voor een Brig, omdat deze niet robuust genoeg zou zijn voor gebruik op zee.
Een betere keuze zou zijn een Rib van het merk Joker. Verder moet ik vermelden dat wij zijn van het soort "mooi weer vaarders".

Graag jullie mening
Rib4sea

Welkom, stel je effe voor dan weten we wie we helpen :-)

Joker en Brig vind ik persoonlijk beiden van dezelfde kwaliteit. Prima ribs, voor het echt ruigere werk wellicht net niet hoewel de nieuwe brigs erg goed zijn. Rompvorm is alles op zee, scherp van voren om door de golven te snijden is een must, dit kan dan doorlopen naar achter wat een echt deep V is of wat afvlakken naar een iets vlakkere spiegel, beide zal goed varen op zee, te vlak vanuit het midden romp tot op de spiegel zal de boot doen klappen en dat is niet wat je wil.

Welke lengte zoek je? En budget is natuurlijk ook een dingetje.

Er zitten hier zat met ervaring met jokers en brigs, kunnen je vast meer vertellen, ikzelf vaar een Roughneck, niet luxe wel voor de zee. Maar er zijn nog zoveel merken. o.a. Osprey, Infanta(wat goedkoper), Highfield(aluminium), Hydrosport, Scorpion, Technohull, Cobra, Sacs, Ballistic, Revenger, Tornado, Ring, Narwhal, Xs ribs, Ribcraft, Ribquest, Capelli, Duarry, BWM, Humber, etc. Allemaal wel geschikt voor op zee.
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h

Mijn naam is Simon, ben getrouwd en heb een zoon van 16.
Zomers verblijven wij aan zee in een strandhuisje aan zee.

bedankt voor je reactie.
ik denk aan Rib van 6.5 tot 7 meter, bouwjaar 2012 - 2014, zonnedek, motor 150 -200PK
Rib4sea

Welkom, zaandijk zie ik das bij mij om de hoek van NZ kanaal. Ga je de boot traileren of blijft ie langer in het (zoute) water liggen?
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

SkiRon schreef:Welkom, zaandijk zie ik das bij mij om de hoek van NZ kanaal. Ga je de boot traileren of blijft ie langer in het (zoute) water liggen?

ik ga hem traileren :-)
Rib4sea

SkiRon schreef:Welkom, zaandijk zie ik das bij mij om de hoek van NZ kanaal. Ga je de boot traileren of blijft ie langer in het (zoute) water liggen?

Leuke filmpjes
Rib4sea

Rib4sea schreef:

ik ga hem traileren :-)

Gelukkig!!
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Ligt er erg aan tot welke wind je wil varen en wat voor capriolen je ermee wilt uithalen. Ik vaar overal, ijsselmeer waddenzee noordzee kroatie zuidfrankrijk. Gaat uitstekend met de 6.7 brig tot wind 3 no sweat what so ever, tot wind 4/5 met minder opvarende en daarboven heb ik er zelf geen zin meer in. Denk dat de laatste vragen beter zijn voor de keuze boot. Een echte noordzee knaller zal rustig weer wat anders varen als bv de brig.

Kwaliteit is allemaal top. Je kunt beter is wat ervaring opdoen in meevaren en kijken met wat vior weer je max wilt varen en de familie en daar de boot op af stemmen.
een leven zonder boot zuigt
MaartenR

Rib: Brig Eagle 6.7
Motor: Mercury 225pk v6
Propeller: RVS 21p enertia
GPS snelheid: 90

MaartenR schreef:Ligt er erg aan tot welke wind je wil varen en wat voor capriolen je ermee wilt uithalen. Ik vaar overal, ijsselmeer waddenzee noordzee kroatie zuidfrankrijk. Gaat uitstekend met de 6.7 brig tot wind 3 no sweat what so ever, tot wind 4/5 met minder opvarende en daarboven heb ik er zelf geen zin meer in. Denk dat de laatste vragen beter zijn voor de keuze boot. Een echte noordzee knaller zal rustig weer wat anders varen als bv de brig.

Kwaliteit is allemaal top. Je kunt beter is wat ervaring opdoen in meevaren en kijken met wat vior weer je max wilt varen en de familie en daar de boot op af stemmen.

bedankt voor je raad
Rib4sea

Keer terug naar RIB Merken

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast