Gegroet

Welkom nieuwe leden! Wees niet verlegen, stel jezelf voor en vertel wie je bent!
Gegroet
di 12 maart 2019, 00:24

Hoi, ik ben Raul (spreek uit: Raoel (kon t streepje niet op de u krijgen met deze telefoon :P)). Ik ben 16 jaar maar heb mijn hele leven al in de watersport gezeten eigenlijk. Het begon met mijn opa die me mee nam toen ik zon 6-7was op zeilen met een Dehler 28, vervolgens zelf ook eens mogen sturen en toen brak de hel los. Sturen, sturen, sturen. Vervolgens met t sloepje achter t huis en een elektra motor nog wel de slootjes afvaren. Na een tijd wisselde mijn opa zijn Dehler 28 voor een Dehler 31 (zon ouwe wel met gevoel erin). Hier kocht hij ooit zo'n opblaas chinees bootje waar max 2.7pk op mocht. Wat een wereld was dat, voor het eerst op andere plekke varen als klein jochie van 13-14 dan alleen op die sloten waarvan ik elke hoek ondertussen kende. Maar t ging niet hard genoeg. Dus? Tada 2003 model Suzuki 2.5pk 4 takt. Beste begin motor ooit. Had niet beter kunnen leren varen met benzine motors dan met die motor. Maar uiteraard kwam ik niet in plané. En na een tijd verveelde het. Maar ja mn boot mocht toch niet grotere motoren dragen, maar tegen deze tijd was ik oud genoeg voor eigen investeringen en baantjes etc. Dus? Tada, een nieuwe Nimarine MX ALU 290 Black Rhino, ik weet het ik weet het. Geen RIB en niet zo groot. Maar wel een opblaasbare kiel dus mag ik toch wel meedoen denk ik :). En de boot is precies groot genoeg voor mij. Maar ja nogsteeds die tweedehandse 2.5 pk. Of toch niet, na een aantal keer varen besloten het motortje beetje op te knappen en door te verkopen. En daarvoor in de plaats: Een in 2018 nieuw gekochte Suzuki 6pk met externe brandstof tank. Wat. Een. Eyeopener. 28km/h is niets vergeleken met jullie RIB's maar voor een 15 jarige is het echt geweldig. Maar nu is t weer zo ver. Het moet weer sneller en daarnaast moet ik in plané kunnen met een vriend of mn vriendin met me in de boot. Dat wat die 6pk nooit zou lukken. Dus ben een beetje opzoek naar een mooie tweedehandse Suzuki 9.9 4takt kortstaart. Maar ja als ik het geld niet heb omdat ik ook nog vaarbewijs, brandblusser en registratie moet aanschaffen + een grotere verzekering, weet ik niet of dit lukt en zo niet dan hou ik nog ff lekker mijn motortje :^). Maar ja dit is mijn verhaal, kort gezegd door mijn vroege start en vele vaar uren op verschillende soorten boten ben ik een gepassioneerde en ervaren stuurman! Boten die ik bestuurd heb: 10.6m Dehler 31, 12m motorhuurboot, en mijn eigen bootje de 290 soft bodem RIB 28km/h. Fijn kennis te maken!
Raul

Rib: NimarineALU290Black
Motor: Suzuki 6pk 4takt
GPS snelheid: 28 km/h

Re: Gegroet
di 12 maart 2019, 11:28

Allereerst van harte welkom!Veel plezier op het forum.

Laat ik maar met de deur in huis vallen.Je bent nog geen 18.Dat betekent dat je maar 2,5 pk, mag hebben.
Sowieso niet harder dan 20
Boetes op het water zijn veel hoger dan op het land.
Je mag al wel je vaarbewijs proberen te halen.
Met vriendelijke groet
Govert ;)
mijn Boot http://bit.ly/mijnBoot
mercvrivs

Rib: Aquapro SM1101
Motor: Yamaha 40pk Autolube
Propeller: Solas 11. 1 X 13 HQ
GPS snelheid: 53

di 12 maart 2019, 14:47

Hey mercvrivs, bedankt! En nee ik weet dat ik eigenlijk niet harder mag dan 20km/h, 13km/h voor jongeren. Maar pk's maakt niet uit, als ik maar niet harder zou gaan dan dis snelheid. Ik ben me wel bewust van de boetes hoor. Maar toch bedankt voor de waarschuwing!
Raul

di 12 maart 2019, 18:19

Raul schreef:Hey mercvrivs, bedankt! En nee ik weet dat ik eigenlijk niet harder mag dan 20km/h, 13km/h voor jongeren. Maar pk's maakt niet uit, als ik maar niet harder zou gaan dan dis snelheid. Ik ben me wel bewust van de boetes hoor. Maar toch bedankt voor de waarschuwing!

Het aantal pk, s maakt wel uit hoor. In jouw geval 2,5pk.
Hang je er 8pk achter en kan de boot 28 dan heb je een vaarbewijs nodig. Omdat je nog geen 18 bent en geen vaarbewijs hebt kan de boete oplopen tot (schrik niet) €550. Die wordt niet met een waarschuwing afgedaan, je zal niet de eerste zijn die post van de CJIB krijgt met zo, n boete.

Beter is alvast nu je vaarbewijs te halen, je krijgt je pasje pas als je 18 bent. Das tijd zat dus.Wil je klassikaal is Albatros een hele goede. Of online is vaarbewijs.nl.
Hele goede en kan ook op je smartphone.
Succes!
Met vriendelijke groet
Govert ;)
mercvrivs

di 12 maart 2019, 18:46

Welkom Raul,

Govert die 2,5pk staat echt niet in de wet, gaat om de 13km/h. Maar raul is 16 dus mag max 20 kmh varen.

We zijn allemaal jong geweest, gewoon niet te gek doen dan zal het wel meevallen.

quote:
In het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) gebied, dat op bijna alle Nederlandse wateren geldt, mag vanaf 12 jaar met een open boot van maximaal 7 meter lengte gevaren worden die vol gas niet harder dan 13 km per uur kan. Dat is bijvoorbeeld een rubberboot met maximaal 3 pk.
Voor een open motorboot die harder kan dan 13 km/uur, maar niet harder dan 20 km/uur is de minimum leeftijd overal 16 jaar.
Voor het sturen van een zeilschip met een lengte van 7 meter of meer geldt overal een minimum leeftijd van 16 jaar. Een zeilschip is een schip dat uitsluitend door middel van zijn zeilen wordt voorbewogen. Zodra het ook een motor gebruikt valt het onder een motorschip.
Voor het varen met motorboten die sneller kunnen varen dan 20 km/uur is een vaarbewijs verplicht en is de minimum leeftijd 18 jaar. Onder snelle motorboten vallen ook waterscooters

Schermafbeelding 2019-03-12 om 17.50.54.png
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h

di 12 maart 2019, 20:32

Welkom hier :yes
Gr.
Marcel
Silver

Rib: Ranieri Azzurra 5.2
Motor: Yam 80Pk 4-takt inj
Propeller: 13x19P
GPS snelheid: 70

di 12 maart 2019, 22:02

Ik refereer aan dit filmpje waarin gesteld wordt dat je maar 2,5 pk mag hebben tot je 18e

Maar ik zie je punt.even terugdenkend aan mijn neef die een RYDS had met 9,9pk dat was omdat hij geen vaarbewijs had...
Alhoewel je als je aan dat ribbootje een 9,9 hangt gaat hij weer harder dan 20..
Kennelijk varen alle kinderen in een klein ribje van 2,5m volgens de provinsje fryslan (wat dus niet waar is)
Met vriendelijke groet
Govert ;)
mercvrivs

di 12 maart 2019, 22:31

:heee welkom ! ja we kennen het moet en zal harder ! :) kijk wel uit als er iets gebeurt ben je niet verzekerd en de rest van je leven de lul klinkt misschien niet zo spannend maar is het wel :gr

wat betreft boetes....
geen vaarbewijs 550 euro
varen geen zwemvest 130 euro
waterskien waar het niet is toegestaan 190 ofzow heb ze nog ergens liggen :P

boetes op het water zijn absurd maar ergens ook wel logische en terecht wat ik wil zeggen heb plezier maar kijk uit ! :blabla :blabla :blabla :vaar
djah

Rib: lodestar by lomac 5
Motor: 75 pk mercury 4 takt
Propeller: 3blads
GPS snelheid: 71

za 16 maart 2019, 20:43

Tja, we zijn allemaal jong geweest.

Dat waren pas tijden...
Andere tijden...

Ik heb alle smoezen al een keer gebruikt,
en niet met tegenvallend resultaat: 0,0 euro's aan boete betaald op het water.

Maar zoals gezegd, nu kom je er niet meer mee weg.
• If you're still in control, you're not going fast enough
Breedút_Genietsje

Rib: Quicsilver 410sl
Motor: Mercury 15
Propeller: Solas RVS 9¼×10
GPS snelheid: 41

do 16 mei 2019, 23:34

Dag iedereen! Bedankt voor het ontvangst etc. En ja ik moet ff denken over de boetes enz. Mijn rede voor mijn late reactie is dat ik het druk op school had en weg was in de vakantie. Nog maals bedankt! Doeidoei!!
Raul

vr 24 mei 2019, 18:50

Welkom kerel!

En het is geen chatprogramma, maar een forum. Dus laat reageren is no problemo.

Geniet er van, je hebt een leeftijd waar ik inmiddels weer jaloers op ben. Wat een feest, als ik daar toch eens aan terug denk :fluit :heee
Bryan
Beheerder

Keer terug naar Stel jezelf voor

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast