Vaarsnelheid op de Rijn

Alles over het vaarbewijs, papierwerk en de regelgeving op het water.
Vaarsnelheid op de Rijn
do 06 feb 2020, 03:44

Dit bericht is relevant voor forumleden die varen op de Rijn tussen Rhenen en Heteren.

De gemeente Wageningen, in overleg met aanpalende gemeentes, overweegt om Rijkswaterstaat te verzoeken de maximumsnelheid op de Rijn tussen Lexkesveer en de brug bij Rhenen te verlagen, dit vanwege overlast door met name waterscooters/jetskis. Op dit moment geldt hier geen snelheidsbeperking en is dus hard varen, waterskien en wakeboarden toegestaan. Met hard varen bedoel ik niet onfatsoenlijk hard over het water scheuren maar ook rustig 30 km/u in planee met je RIB varen. Met die nieuwe maatregel mag dat dus niet meer!

Ik heb mij inmiddels per brief tot de gemeente Wageningen gewend en uitgelegd dat RIBs geen waterscooters zijn, dat het spijtig zou zijn als door het wangedrag van een groep watersporters een andere groep gedupeerd wordt, en dat er andere maatregelen denkbaar zijn om overlast te beperken. Denk aan het specifiek verbieden van waterscooters in bepaalde gebieden, of het instellen van tijdzones waarin geskied mag worden.

Als dit jou ook aangaat, aarzel dan niet om jouw gemeente hier in de buurt te benaderen. Ook ben ik benieuwd of andere forumleden een vergelijkbare discussie in hun buurt kennen en welke argumenten daar zijn aangevoerd om harmonieus gebruik van het vaargebied door verschillende watersporters mogelijk te maken.

Groeten, Lucas
Lucas_Noldus

Rib: Capelli Tempest 626
Motor: Suzuki DF175
GPS snelheid: 91 km/u

Re: Vaarsnelheid op de Rijn
do 06 feb 2020, 12:10

Dat is slecht nieuws, goed dat je van je laat horen, is een mooi stuk om te varen. Die waterscooters hier in de buurt zorgen ook voor veel overlast, bepaald soort volk denk ik wat daar mee vaart......
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h

Keer terug naar Regelgeving: Vaarbewijs, marifoon, verzekeringen etc.

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten