Hoi!
Wij zijn ons aan het oriënteren om komende zomer met onze rib naar Italië te gaan, om de Italiaanse meren eens te proberen. We denken nu aan twee stops, de eerste ergens tussen Lago Maggiore en het Como meer in zodat we op die twee en eventueel het meer van Lugano kunnen varen (het lijkt ons leuk om meerdere opties te hebben, aangezien ze relatief dicht bij elkaar liggen). Een verblijf aan Lago Maggiore is ook bespreekbaar :-)
Daarna willen we graag iets verder naar het Oosten rijden, bijvoorbeeld het Iseo meer of Garda meer.
De belangrijkste vraag die ik heb gaat over de gegevens die je nodig hebt: ik lees op verschillende sites (en hier op het forum) dat een ICP verplicht is in Italië. Maar op andere sites lees ik juist dat het ICP níet geldig is in Italië en je daar een Zeebrief nodig hebt. Ik zag dat het ICP ook as we speak veranderd wordt; heeft dat daarmee te maken?
Is er iemand die hier meer over kan vertellen?
Verder vroeg ik me af hoe eenvoudig het is om in Italië voor een dagje het water op te gaan, zoals ik dat hier op de Maas doe (ik ga vaak naar Kerkdriel of Hedel, daar betaal je een 10'tje en kun je traileren). Wij gebruiken daarvoor trailerhelling.com; bestaat er ook zoiets voor Italië?
Als laatste: mocht iemand tips hebben voor een mooi verblijf op een van deze bestemmingen, zijn tips altijd welkom! Onze voorkeur gaat uit naar een zelfstandig verblijf met tuin/balkon, ivm onze kleine die dan net 1 is en 's avonds op tijd in bed ligt ;-)