Varen op Italiaanse meren: ICP of Zeebrief + tips

Alles over het vaarbewijs, papierwerk en de regelgeving op het water.

Hoi!

Wij zijn ons aan het oriënteren om komende zomer met onze rib naar Italië te gaan, om de Italiaanse meren eens te proberen. We denken nu aan twee stops, de eerste ergens tussen Lago Maggiore en het Como meer in zodat we op die twee en eventueel het meer van Lugano kunnen varen (het lijkt ons leuk om meerdere opties te hebben, aangezien ze relatief dicht bij elkaar liggen). Een verblijf aan Lago Maggiore is ook bespreekbaar :-)

Daarna willen we graag iets verder naar het Oosten rijden, bijvoorbeeld het Iseo meer of Garda meer.

De belangrijkste vraag die ik heb gaat over de gegevens die je nodig hebt: ik lees op verschillende sites (en hier op het forum) dat een ICP verplicht is in Italië. Maar op andere sites lees ik juist dat het ICP níet geldig is in Italië en je daar een Zeebrief nodig hebt. Ik zag dat het ICP ook as we speak veranderd wordt; heeft dat daarmee te maken?

Is er iemand die hier meer over kan vertellen?

Verder vroeg ik me af hoe eenvoudig het is om in Italië voor een dagje het water op te gaan, zoals ik dat hier op de Maas doe (ik ga vaak naar Kerkdriel of Hedel, daar betaal je een 10'tje en kun je traileren). Wij gebruiken daarvoor trailerhelling.com; bestaat er ook zoiets voor Italië?

Als laatste: mocht iemand tips hebben voor een mooi verblijf op een van deze bestemmingen, zijn tips altijd welkom! Onze voorkeur gaat uit naar een zelfstandig verblijf met tuin/balkon, ivm onze kleine die dan net 1 is en 's avonds op tijd in bed ligt ;-)
Christc

Rib: Brig Falcon 400 DL
Motor: Suzuki 50PK
GPS snelheid: 63,4

ICP schijn t niet meer geldig te zijn in italie las ik op een ander forum, de topic starter daar had een brief ontvangen, zie foto.

Capture.PNG.393e2a816d77442427f6888570a5a5a1.PNG
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h

Ik vaar al jaren op het lago maggiore, zie ook apart topic. Je moet wel een kenteken aanvragen om daar te varen, voor een dag is dat denk ik niet te doen. Kost geld n geregel. Dat kenteken regelt mijn camping en kost via hen 35 euro
Beter om ergens langer te blijven met je boot, het meer is zo groot. Daar kun je makkelijk 2 a 3 weken varen.
Ik heb ook 2 jaar op het Gardameer gevaren maar mijn voorkeur gaat naar het Lago Maggiore.
Gr.
Marcel
Silver

Rib: Rancraft 17.20
Motor: Suzuki 115 pk
Propeller: 3x14 19p

Overigens, een ICP ken ik niet. nog nooit gehad.
Voor italie heb ik een vaarbewijs aan boord, mijn verzekeringspapieren in het italiaans, genoeg zwemvesten, ehbo kit en gaan met die banaan.
Gr.
Marcel
Silver

By the way, wij komen al jaren op camping Campagna in Cannobio. Aan het water, kleinschalig, prima restaurant, loopafstand van centrum, eigen trailerhelling en boeien voor de deur. Appartementen en chalets te huur. Top locatie welke in een keer aan te rijden is. Voor ons net onder de 1000km.
Gr.
Marcel
Silver

Silver schreef:Ik vaar al jaren op het lago maggiore, zie ook apart topic. Je moet wel een kenteken aanvragen om daar te varen, voor een dag is dat denk ik niet te doen. Kost geld n geregel. Dat kenteken regelt mijn camping en kost via hen 35 euro
Beter om ergens langer te blijven met je boot, het meer is zo groot. Daar kun je makkelijk 2 a 3 weken varen.
Ik heb ook 2 jaar op het Gardameer gevaren maar mijn voorkeur gaat naar het Lago Maggiore.

60-70km lang, das een uurtje varen, zo groot is het nu ook weer niet :blink geintje, lijkt me mooi varen, lekker warm, maar ik ben meer van de overtochten NL-UK en dat soort werk.....
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Met jouw boot in een uur over het Lago Maggiore, dat kan zeker maar dan zie je al dat moois niet, hahahah. Ieder zijn ding natuurlijk. :amen Ik ben meer van het spelen varen, banden, skiën, zonnen, ankeren, beetje langs de kant tokkelen, af en toe lekker over het meer blazen enz, enz. Dan is 2 a 3 weken prima, hou het daar al jaren vol. :schater
Gr.
Marcel
Silver

Ja dat lijkt me ideaal daar, hou ik ook van hoor, mooie plekken zoeken, voor anker gaan, snorkelen etc, heerlijk Kroatie is daar ook uitemate geschikt voor.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Iseo meer is m.i. te klein.

Gardameer is super! Wel opletten: je MOET overnacht liggen in een haven of aan een boei dat je bij de camping huurt. Eigen boei of anker overnacht mag niet. Of iedere dag traileren, maar dat is eigenlijk niet te doen en er zijn niet zo veel trailerhellingen.
ICP is een aanfluiting dat werd afgegeven op basis van kopieën van documenten. Logisch dat de Italianen dat niet meer accepteren. Je registratiebewijs is in principe voldoende. Niet vergeten: je verzekeringspolis in het Italiaans (vraag bij je verzekeraar, en als het goed is krijg je het zo opgestuurd).

Er zijn nog meer zaken voor het Gardameer, maar laat weten als dat je bestemming wordt.
A life without a RIB is possible, but pointless!
Alex450

Rib: Zodiac Pro Open 550
Motor: Suus 115
Propeller: RVS 3 blads
GPS snelheid: ?

Keer terug naar Regelgeving: Vaarbewijs, marifoon, verzekeringen etc.

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast