Waterskipaal vervangen

Tips en truuks, materiaal en benodigdheden.
Waterskipaal vervangen
vr 22 apr 2022, 23:47

Beste ribbers,

Bij mijn Capelli Tempest 626 hoort een waterskipaal. Deze is 128cm lang, 4cm in diameter en heeft een metaaldikte van 3mm. In de loop van de jaren is hij (waarschijnlijk omdat we er af en toe teveel gewicht achter hingen) krom geworden, totdat hij vorige zomer helemaal doorboog. Hij moet dus vervangen worden.

Waterskipalen die ik te koop zie bij watersportwinkels (zoals deze: https://www.bootman.nl/skipaal-rvs) zijn allemaal te kort (de langste die ik vind is 123cm) waardoor de skilijn tegen de motor (Suzuki DF175) aan zou komen of erachter kan haken bij een bocht. Derhalve is mij door de bootdealer geadviseerd om er een te laten maken.

Ik zoek derhalve een metaalbewerker die aan een RVS pijp van 4cm diameter en 3mm wanddikte van voldoende lengte komen, en daarop de kop van mijn bestaande waterskipaal kan overzetten en er tenslotte een gat in boren voor de borgpen. Ik zou de paal nog wel iets langer willen hebben t.b.v. hogere sprongen met het wakeboard, maar ben bang dat de paal dan nog sneller krom zal trekken. Ik zie niet direct mogelijkheden om de paal te stutten met schoren o.i.d.

Heeft iemand een suggestie hoe ik dit het beste aan kan pakken? Of ken je een bedrijf in mijn regio (Gelderland) voor wie dit een peulenschil is?

Groeten,

Lucas
Lucas_Noldus

Rib: Capelli Tempest 626
Motor: Suzuki DF175
GPS snelheid: 91 km/u

Re: Waterskipaal vervangen
za 23 apr 2022, 21:33

En een paal van 4mm dik dan buigt ie ook niet meer door. Even googlen op rvs leveranciers zullen er paar zijn. Of een lokaal metaal bedrijf die hebben vaak hun adressen, net als aluminiun fabriek breukelen. Ooit is in het zuiden bij grote rvs handelaar geweest maar die had ik ook op google gevonden. Of een vierkant buis in de 40 rond meppen. Is ie ook onverwoestbaar. Bij sommige maten past dat heb ik ook welis gedaan. Ik kan het evt wel inelkaar tiggen voor je. Metaalmarkt kan meestal ook overal aan komen niet de goedkoopste maar een meter rvs pijp zal de wereld niet kosten.
een leven zonder boot zuigt
MaartenR

Rib: Brig Eagle 6.7
Motor: Mercury 225pk v6
Propeller: RVS 20p enertia
GPS snelheid: 90

zo 24 apr 2022, 00:37

Beste Maarten,

Dank voor je tips. Ik heb al aardig wat afgezocht op internet naar RVS leveranciers, maar vind nergens ronde RVS buizen van 40mm diameter met een wanddikte boven de 2mm. Metaalmarkt, is dat de naam van een bedrijf? Ik vind geen bedrijf van die naam via Google.

Dat idee van die vierkante koker in de ronde buis vind ik wel aardig, wellicht is dat de oplossing. Als dat hem wordt, hoe lang denk jij dan dat ik de skipaal zou kunnen maken zonder risico op doorbuigen of andere schade, uitgaande van niet meer dan 1 waterskier of wakeboarder achter de boot?

Groeten, Lucas
Lucas_Noldus

zo 24 apr 2022, 11:07

Daar is maar 1 manier om achter te komen! Er aan hangen en kijken. Metaalmarkt of metaalwinkelmzit in utrecht en heeft aantal filialen eerste hit op google als je zoekt. Derde hit gelijk 40mm x 3mm?

https://www.247tailorsteel.com/nl/metaa ... ongegloeid
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
MaartenR

Propeller: RVS 20p enertia
GPS snelheid: 90

ma 25 apr 2022, 02:20

Dank je! Die site (247tailorsteel.com) vond ik op mijn pc niet via Google, maar nu heb ik hem heb zie ik dat ze een enorme keuze hebben. Ik kan verder met mijn project.

Groeten, Lucas
Lucas_Noldus

ma 25 apr 2022, 10:48

Supersss
MaartenR