25PK Yamaha schroeft slipt?

Alles over de motor en wat er aan vast zit.
Re: 25PK Yamaha schroeft slipt?
zo 19 sep 2021, 18:19

Het is gewoon niet normaal als je de choke moet gebruiken als de motor op temperatuur is, is puur voor starten, gaat ook vreselijk zuipen en je krijgt een slechte verbranding met choke, motor kan ook verzuipen dan, zou dat van de choke zeker melden bij de monteur, die weet er wel raadt mee denk ik.
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h

zo 19 sep 2021, 21:11

Ga ik doen. Wordt vervolgd.
Hoop gedoe al gehad met de boot & motor..ben er nu wel klaar mee.
Erki

Rib: Zodiac mk2c
Motor: Yamaha 25nmos

do 07 okt 2021, 09:51

Update: inmiddels zijn de carburateurs wéér ultrasoon gereinigd, ditmaal door Vd Sande in Veldhoven. Daar zat vuil in. Ik ga morgen of anders zaterdag proberen of de motor nu wel lekker loopt en volgas kan.
Het verbaast mij dat de techniek kennelijk zó gevoelig is, dat als er brandstof in de motor achterblijft dit voor vervuiling zorgt. Ik moet dus kennelijk iedere keer na het varen de motor loskoppelen van de tank en hem net zo lang laten draaien totdat alle brandstof is opgestookt. Iets om rekening mee te houden.

Vraag: kan ik niet zelf zo'n ultrasoon reiniger aanschaffen (zo ja: welke?) om de carbs schoon te maken? Dat scheelt aardig wat centen.
Erki

do 07 okt 2021, 10:57

ja zelf doen kan, geen idee welke reiniger goed is, maar synchroon stellen carburateurs heb je wel speciale spullen voor nodig, vacuum meters. Ik zelf laat altijd de brandstof gewoon erin zitten, loopt altijd, alleen voor de winter laat ik alles eruit, ik gooi wel altijd brandstof additief erin om dat gezeik niet te hebben, ik gebruik xbee. Heb je maar klein beetje van nodig en doe het gewoon bij elke tankbeurt.
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h

do 07 okt 2021, 11:07

SkiRon schreef:ja zelf doen kan, geen idee welke reiniger goed is, maar synchroon stellen carburatuers heb je wel speciale spullen voor nodig, vacuum meters. Ik zelf laat altijd de brandstof gewoon erin zitten, loopt altijd, alleen voor de winter laat ik alles eruit, ik gooi wel altijd brandstof additief erin om dat gezeik niet te hebben, ik gebruik xbee. Heb je maar klein beetje van nodig en doe het gewoon bij elke tankbeurt.

Bedankt voor de tip: ik ga ook eens kijken naar zo'n additief. Baat het niet, dan schaadt het niet (hoop ik dan maar).
Erki

do 07 okt 2021, 14:16

wellicht dat je brandstof slang wat lucht aanzuigt door een lekje?
Dan krijg je net dat meer als je de choke open zet omdat hij dan minder lucht krijgt en dus rijker loopt.
Boot merk en type: Zar 53
Motor en type: Honda BF115
Schroef: Honda RVS
GPS snelheid in km/uur: 67
Arjandg

Rib: ZAR 53
Motor: Honda 115pk 4tact
Propeller: Standaard Honda RVS
GPS snelheid: 67

do 07 okt 2021, 15:31

Arjandg schreef:wellicht dat je brandstof slang wat lucht aanzuigt door een lekje?
Dan krijg je net dat meer als je de choke open zet omdat hij dan minder lucht krijgt en dus rijker loopt.

Daar had ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht. Goeie. Het zou mij wel verbazen omdat ik deze slang een paar maanden gelezen nieuw heb gekocht (nieuwe connectoren, slang + balg).
Erki

za 09 okt 2021, 15:32

25NMHOS (meen ik mij te herinneren dat het hier om gaat) hoeft niet synchroon te worden gesteld zoals een viertakt. Gaat volgens mij door het rechtsom draaien van de schroeven op de asjes van de gaskleppen.
Leegdraaien (of leeg laten lopen door de aftapboutjes onderin de vlotterbakken los te draaien) is bij langer stilstaan een goed idee. Vooral bij de huidige 10% bio-ethanol die water aantrekt en vervolgens voor roest zorgt.
Zijn de benzineslangen onder de kap al bio-ethanol bestendig? Anders kunnen ze inwendig desintegreren en zo voor verstopping en vervuiling zorgen.

gr J
a3jeroen

Rib: Lodestar 410 open
Motor: Yamaha F40BETS
Propeller: 10,6 x 12 viierblads

ma 11 okt 2021, 11:23

a3jeroen schreef:25NMHOS (meen ik mij te herinneren dat het hier om gaat) hoeft niet synchroon te worden gesteld zoals een viertakt. Gaat volgens mij door het rechtsom draaien van de schroeven op de asjes van de gaskleppen.
Leegdraaien (of leeg laten lopen door de aftapboutjes onderin de vlotterbakken los te draaien) is bij langer stilstaan een goed idee. Vooral bij de huidige 10% bio-ethanol die water aantrekt en vervolgens voor roest zorgt.
Zijn de benzineslangen onder de kap al bio-ethanol bestendig? Anders kunnen ze inwendig desintegreren en zo voor verstopping en vervuiling zorgen.

gr J

Ik heb geen idee of die benzineslangen bio-ethanol bestendig zijn. Ik heb voor de zekerheid racebenzine (102) getankt. Heel veel beter kan ik er niet ingooien. De motor draait inmiddels als een zonnetje. Heb vrijdag t/m zondag gevaren en helemaal nergens last van gehad. Start goed, draait goed..zoals het moet zijn. Het heeft wat voeten in de aarde gehad en ik heb er behoorlijk wat centen aan uitgegeven, maar nu tegen het einde van het seizoen doet hij het :)

Heb met Speedometer een snelheid van 41,3 km/h geklokt. Dat vind ik best hard voor zo'n klein bootje..Heel veel harder durfde ik ook niet aan.
Erki

za 16 okt 2021, 15:30

Uit men racetijd met bio ethanol etc weet ik dat we de slangen altijd vervingen voor tyleen achtig spul, injectoren omwisselde die geschikt ervoor waren incl de rubber seals.
een leven zonder boot zuigt
MaartenR

Rib: Brig Eagle 6.7
Motor: Mercury 225pk v6
Propeller: RVS 21p enertia
GPS snelheid: 90

zo 17 okt 2021, 14:30

Ik zou gewoon brandstof tanken zonder ethanol voor de zekerheid. hoeft ook weer geen 102 racing fuel te zijn, geloof dat oa de BP ultimum geen alcohol bevat.
Kan je makkelijk testen

https://youtu.be/d8pV-x9uLiE
Boot merk en type: Zar 53
Motor en type: Honda BF115
Schroef: Honda RVS
GPS snelheid in km/uur: 67
Arjandg

Rib: ZAR 53
Motor: Honda 115pk 4tact
Propeller: Standaard Honda RVS
GPS snelheid: 67

ma 18 okt 2021, 09:32

Arjandg schreef:Ik zou gewoon brandstof tanken zonder ethanol voor de zekerheid. hoeft ook weer geen 102 racing fuel te zijn, geloof dat oa de BP ultimum geen alcohol bevat.
Kan je makkelijk testen

https://youtu.be/d8pV-x9uLiE

Mee eens, 102 is wat overkill. Wat ik nu ook elke keer doe, is de brandstofslang loskoppelen bij een draaiende motor en net zo lang laten pruttelen totdat hij afslaat (in de hoop dat er daardoor geen benzineresten achterblijven)
Erki

ma 18 okt 2021, 23:41

je weet dat je daardoor een heel zuurstof rijk mengsel maakt waardoor ook je zuigers eruit kunnen branden?
Met vriendelijke groet

Ron.
neanderthaler

Rib: Osprey Lynx 26
Motor: Merc 225 optimax
Propeller: Enertia 21 p
GPS snelheid: 98.5 km

Vorige

Keer terug naar Motoren, motoronderdelen en besturing

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten