De 20pk loopt prima achter op de YAM 360S maar het ombouw project moet ook nog steeds plaats vinden.
Vanavond dus weer even verder gegaan.
En met SUCCES
Ben heel wat uren bezig geweest tussendoor met het zien te verwijderen van het vliegwiel met starter krans van de 30pk.
Heb een poelie trekker erop stuk gedraaid, een nog grotere wilde ook niet, heb het heet gestookt, geslagen, geramd, etc. etc. etc.
Ik was er klaar mee en begon er al vrede mee te hebben dat hij er niet in 1 geheel af zou komen.
Er zijn al 2 stukken af gebroken dus 1 geheel lukte sowieso al niet meer.
Had ook al naar vliegwielen gezocht en eventueel wel gevonden op ebay maar dat was niet het doel van deze motor (al heb ik de kosten er al wel uit met de al gebruikte spulletjes).
Dus ik was er klaar mee, ik had nog 1 idee en dat was de starter krans zelf van het vliegwiel afslaan voordat ik de slijptol erop zou zetten.
De starterkrans is namelijk van ijzer en het vliegwiel gegoten volgens mij, de starter krans wordt er omheen geperst dus dat moet ook weer los kunnen.
Dus ik dacht als ik de starter krans er nu afmep, dan kan ik daarna het vliegwel wel kapot slijpen en dan kan de starterkrans zo om het vliegwiel van de 20pk geperst worden.
Dus ik meppen en meppen rondom en er kwam langzaam een kiertje tussen de krans en het vliegwiel, nog meer en nog harder meppen en BAM toen was het vliegwiel ineens los
Missie geslaagd dus

IMG_4946.JPG
Wel dus 2 stukken eruit maar dat fix ik wel weer.
Nu maar hopen dat het vliegwiel van de 20pk makkelijker los kom (en anders kan ik die alsnog eraf snijden, heb nu toch een 'goed' vliegwiel).
Meteen even het hele elektrisch systeem eraf gehaald:
IMG_4958.JPG
Links de gelijkrichter daaronder het blok waar de bedrading samen komt en waar straks 12V gelijkspanning vanaf gehaald kan worden.
Dan het blok wat onder het vliegwiel zit, hierop zitten 2 magneten van de dynamo (stators) en 2 opnemers voor de ontsteking.
Aan de kabelboom een kast voor de ontsteking en rechts daarboven de ontsteking spoelen.
Alles moet even schoongemaakt worden en hier en daar een draad vervangen.
Nu maar duimen dat het allemaal werkt, al is er redelijk nog wel wat van te bestellen.
Denk binnenkort toch maar eens een dag de motor weer meenemen naar het werk en kijken of ik hem al kan ombouwen, dan kan ik er nog even mee test varen een paar keer en dan begin van het jaar alles weer uit elkaar en opknappen voor het 2022 seizoen.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.