Johnson 20pk 1986

Alles over de motor en wat er aan vast zit.
Re: Johnson 20pk 1986
za 21 aug 2021, 21:58

Mooi werk....
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h

do 26 aug 2021, 15:30

Thanks.

Startmotor alvast gefixed, ze hadden de terminal afgebroken dus daar moesten we war mee.
Startmotor uit elkaar gehaald, oude terminal verwijderd, kabels van de borstels voorzien van een ringterminal, dan alles vast zetten met boutje en moertje en alles weer in elkaar.

Even testen op de akku, dat werkt.
Toen even snel op het 30pk blok geschroefd en accu eraan en het werkt.

C04274BD-FFBB-4CAE-823F-EB3CA98FC188.jpeg

Volgende project is toch even kijken of ik een juiste poelietrekker vinden om de vliegwielen te wisselen.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Berto-Naishman

Rib: Yam 360S
Motor: Johnson 20pk

do 26 aug 2021, 20:31

Handige Harrie, keep it going.
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h

do 26 aug 2021, 20:48

Doe m’n best (al zal het vliegtuigmonteur spelen op het werk ook wel helpen ;-) ).
Er komt een grote poelitrekker mijn kant op, hopelijk krijg ik daarmee het vliegwiel los.
Berto-Naishman

do 26 aug 2021, 21:38

De primerpomp zit vast aan een houder van carburateur.
Dat zit niet op de carb. van de 20pk maar als ik het een keer goed gelezen heb zijn die tussen de 20 en 30 uitwisselbaar, maar daar duik ik nog even in (sommigen denken dat alleen de 30pk carb. monteren op de 20pk voldoende is om 30pk te krijgen maar dat is niet zo).

Maar terug naar de primerpomp, de motoren met een elektrische start hebben een automatische primperpomp om te kunnen choken.
Dat is hier het zwarte blokje met wat slangen en 2 draadjes.
F19C15D9-CDB8-4859-9B4E-687FDD8670C3.jpeg

E273CD8A-0DB9-44C2-AE2D-496B49928A0F.jpeg

Diverse motoren zijn voorzien van een echte chokeklep, de Mariner 5pk heeft dat ook, door dus een klep te dichten in de carb. zal er in verhouding meer brandstof mee gezogen worden tov de lucht (een rijker mengsel dus) om te starten.

Bij de 20pk 'choke' je door met een klein pompje extra brandstof in de carb. in te spuiten, bij ons op het werk noemen we dat 'primen', inspuiten.
Als je een elektrische startmotor heb wil je natuurlijk niet eerst achter aan de motor moeten primen om dan vervolgens voor te starten, dus hebben ze een primer toegepast.

Deze primer is eigenlijk niet meer dan een klepje wat elektrisch wordt geopend en gesloten om extra brandstof in te laten in de carb., de aanvoer komt van de brandstofpomp af.
Dus tijdens het starten gaat het klepje open en wordt er extra brandstof ingespoten in de carb., zodra je de startknop loslaat stopt de startmotor en sluit ook de primer weer.

Het rode knopje wat erop zit is om de primer handmatig open te zetten, stel je accu is leeg en je wilt starten met de trekstarter dan zet je eerst het rode knopje om die duwt het klepje open, dan trekken en tijdens dit trekken zal ook de brandstof pomp aangedreven worden waardoor er ook extra brandstof naar de carb. gaat voor het 'choken'.

Had gelezen dat deze klepjes regelmatig stuk gaan maar deze werkt nog perfect, wel even een nieuw draadje aan monteren want ook die is zeer kort afgeknipt.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Berto-Naishman

wo 15 sep 2021, 21:10

De 20pk loopt prima achter op de YAM 360S maar het ombouw project moet ook nog steeds plaats vinden.
Vanavond dus weer even verder gegaan.

En met SUCCES :toink

Ben heel wat uren bezig geweest tussendoor met het zien te verwijderen van het vliegwiel met starter krans van de 30pk.
Heb een poelie trekker erop stuk gedraaid, een nog grotere wilde ook niet, heb het heet gestookt, geslagen, geramd, etc. etc. etc.

Ik was er klaar mee en begon er al vrede mee te hebben dat hij er niet in 1 geheel af zou komen.
Er zijn al 2 stukken af gebroken dus 1 geheel lukte sowieso al niet meer.

Had ook al naar vliegwielen gezocht en eventueel wel gevonden op ebay maar dat was niet het doel van deze motor (al heb ik de kosten er al wel uit met de al gebruikte spulletjes).

Dus ik was er klaar mee, ik had nog 1 idee en dat was de starter krans zelf van het vliegwiel afslaan voordat ik de slijptol erop zou zetten.
De starterkrans is namelijk van ijzer en het vliegwiel gegoten volgens mij, de starter krans wordt er omheen geperst dus dat moet ook weer los kunnen.

Dus ik dacht als ik de starter krans er nu afmep, dan kan ik daarna het vliegwel wel kapot slijpen en dan kan de starterkrans zo om het vliegwiel van de 20pk geperst worden.

Dus ik meppen en meppen rondom en er kwam langzaam een kiertje tussen de krans en het vliegwiel, nog meer en nog harder meppen en BAM toen was het vliegwiel ineens los :WHAHA

Missie geslaagd dus :peace
IMG_4946.JPG

Wel dus 2 stukken eruit maar dat fix ik wel weer.
Nu maar hopen dat het vliegwiel van de 20pk makkelijker los kom (en anders kan ik die alsnog eraf snijden, heb nu toch een 'goed' vliegwiel).

Meteen even het hele elektrisch systeem eraf gehaald:
IMG_4958.JPG

Links de gelijkrichter daaronder het blok waar de bedrading samen komt en waar straks 12V gelijkspanning vanaf gehaald kan worden.
Dan het blok wat onder het vliegwiel zit, hierop zitten 2 magneten van de dynamo (stators) en 2 opnemers voor de ontsteking.
Aan de kabelboom een kast voor de ontsteking en rechts daarboven de ontsteking spoelen.

Alles moet even schoongemaakt worden en hier en daar een draad vervangen.
Nu maar duimen dat het allemaal werkt, al is er redelijk nog wel wat van te bestellen.

Denk binnenkort toch maar eens een dag de motor weer meenemen naar het werk en kijken of ik hem al kan ombouwen, dan kan ik er nog even mee test varen een paar keer en dan begin van het jaar alles weer uit elkaar en opknappen voor het 2022 seizoen.
Berto-Naishman

za 09 okt 2021, 15:42

Berto-Naishman schreef: (sommigen denken dat alleen de 30pk carb. monteren op de 20pk voldoende is om 30pk te krijgen maar dat is niet zo).

Nou voel ik me aangesproken :gr

Waarschijnlijk is de uitlaat ook anders.

gr J :yes
a3jeroen

Rib: Lodestar 410 open
Motor: Yamaha F40BETS
Propeller: 10,6 x 12 viierblads

vr 13 mei 2022, 11:17

Die zouden ook hetzelfde moeten zijn.

Zal hier ook weer even een update verder plaatsen binnenkort.
Berto-Naishman

Vorige

Keer terug naar Motoren, motoronderdelen en besturing

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten