Ventilatie van de schroef

Alles over de motor en wat er aan vast zit.
Ventilatie van de schroef
do 11 aug 2022, 10:23

Vraagje voor de ervaringsdeskundigen, ik heb een 30pk achter een SIB Kolibri 330 prof, als ik het gas opendraai gaat de schroef ventileren (draaien zonder voortstuwing). Als ik het gas geleidelijk er op zet gaat het iets beter, maar valt toch soms opeens het vermogen weg en stijgt het motor toerental.
Alleen gas terugnemen en opnieuw in plane laten komen werkt dan nog.

De motor is een langstaart en steekt eigenlijk te diep voor de boot, de trim staat volledig naar de spiegel toe. Wat ook gebeurd is dat in plane de boeg naar beneden wordt geduwd.
Wat zijn nu de beste stappen om de vaareigenschappen te verbeteren?
Avatar gebruiker
Opblaasschuit
 
Berichten: 45
Geregistreerd: za 14 sep 2013, 21:04
Rib: Bombard 310s


Re: Ventilatie van de schroef
do 11 aug 2022, 12:12

https://www.youtube.com/watch?v=b141dDyfrJA Volgens dat youtube filmpje vaart je rubberboot in plane wat onrustiger met een langstaart maar over ventileren geen woord. Bij mijn rubberboot met kortstaart heb ik ook last van dat ventileren bij snelle bochten. Ben aan het experimenteren met een grotere cavitatie plaat.
Rolandboot
 
Berichten: 15
Geregistreerd: za 15 jan 2022, 16:02
Woonplaats: Heemskerk
Rib: Talamex 350
Motor: Tohatsu 6 pk
Propeller: 7,8x8
GPS snelheid: 22


Re: Ventilatie van de schroef
do 11 aug 2022, 12:20

Hoi Rolandboot, ik las je topic. Wij hebben behalve wat oudere 9.8 en 30 pk, ook een precies dezelfde 5pk Mercury kortstaart. Ook die hapt regelmatig lucht, met name bij scherp genomen bochten. Ik heb ook hydrofoils gemonteerd maar vond het resultaat tegenvallen. Lagere topsnelheid en veel gespetter achter de boot.
Avatar gebruiker
Opblaasschuit
 
Berichten: 45
Geregistreerd: za 14 sep 2013, 21:04
Rib: Bombard 310s


Re: Ventilatie van de schroef
do 11 aug 2022, 15:35

is je romp en bodem hard genoeg opgeblazen? Althans de bodem als je een airdeck hebt en de opblaasbare V romp moet ook goed hard zijn.
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
Avatar gebruiker
SkiRon
Beheerder
 
Berichten: 3899
Geregistreerd: zo 08 sep 2013, 20:53
Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h


Re: Ventilatie van de schroef
vr 12 aug 2022, 00:00

Tubes op 0.2bar en opblaaskiel op 0,3bar, er zit een houten bodem in met verstevigingen vanaf de spiegel.

IMG_20220810_124051667.jpg


IMG_20220810_141701590.jpg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Opblaasschuit
 
Berichten: 45
Geregistreerd: za 14 sep 2013, 21:04
Rib: Bombard 310s


Re: Ventilatie van de schroef
vr 12 aug 2022, 20:58

Je hub (binnenwerk schroef/rubber) slipt. Haal de schroef er maar eens af en kijk naar het rubber en achterkant. Zie je de groeven van het slippen.
*******************************************************************************************************************************************************
Avatar gebruiker
Leo
Forum-sterretje!
 
Berichten: 2762
Geregistreerd: zo 20 dec 2009, 14:35
Rib: Rib? Beekman 590
Motor: In bestelling
Propeller: ntb
GPS snelheid: ntb


Re: Ventilatie van de schroef
za 03 sep 2022, 16:35

Leo schreef:Je hub (binnenwerk schroef/rubber) slipt. Haal de schroef er maar eens af en kijk naar het rubber en achterkant. Zie je de groeven van het slippen.


Ik vond een goede tip op het forum om slippen van de hub te checken, ik heb de hub en schroef gemarkeerd met stift. Deze is na testvaren niet verdraaid ten opzichte van de schroef.
Wel heb ik nu hydrofoils gemonteerd, en dat gaf een enorme verbetering. Veel stabieler varen, achterkant komt snel omhoog en veel minder ventilatie van de schroef.
Daarnaast heb ik de druk in de tubes wat hoger gezet, op 0,20bar (zitten overdrukventielen op).

De gashendel kan echter niet verder dan 3/4¨ open, verder heeft geen zin. De snelheid neemt niet toe, (45-50 km/h) alleen toerental loopt nog wat op en motor gaat wat inhouden.
Ik zou nog een andere schroef kunnen proberen met grotere spoed, ik heb het vermoeden dat de maximale waterverplaatsing met deze is bereikt.

IMG_20220903_112633381.jpg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Opblaasschuit
 
Berichten: 45
Geregistreerd: za 14 sep 2013, 21:04
Rib: Bombard 310s


Re: Ventilatie van de schroef
di 06 sep 2022, 18:36

:yes
*******************************************************************************************************************************************************
Avatar gebruiker
Leo
Forum-sterretje!
 
Berichten: 2762
Geregistreerd: zo 20 dec 2009, 14:35
Rib: Rib? Beekman 590
Motor: In bestelling
Propeller: ntb
GPS snelheid: ntb



Keer terug naar Motoren, motoronderdelen en besturing

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


cron