Yamaha 40 pk 2 takt upgraden naar 50 pk.

Alles over de motor en wat er aan vast zit.

Ik ben in het bezit van een Yamaha 40pk Autolube uit 2004, voorzien van elektrische start, trim en tilt.

Een hele fijne motor, maar soms verlang ik toch naar iets meer vermogen....

Nu is deze 40pk helemaal bouw gelijk aan een 50pk. In feite is de 40pk een ge-de-tunde 50pk.

Na enig uitzoekwerk en vergelijking van de verschillende explosie tekeningen en onderdelen lijsten kwam ik tot de conclusie dat er 2 onderdelen waren waar het verschil in zat;
- carburateurs
- uitlaat

Voor de rest is alles helemaal gelijk.

Dus het zou relatief eenvoudig moeten zijn om 50pk uit het blok te kunnen halen met de juiste aanpassingen.

Ook zal ik de schroef moeten vervangen omdat ik het idee heb dat de motor anders continue te veel toeren zal gaan maken.

Al met al een leuk klusje en ben zeer benieuwd naar het resultaat..... :yes
Avatar gebruiker
defis
 
Berichten: 281
Geregistreerd: di 06 sep 2011, 13:46
Rib: Zodiac PRO 500
Motor: Honda BF 60
Propeller: 11 x 15
GPS snelheid: 66,2



De benodigde carburateurs en uitlaat heb ik ondertussen weten te achterhalen en zijn aangeschaft.

Komen van een sloopmotor af en zijn onderweg.... :peace
Avatar gebruiker
defis
 
Berichten: 281
Geregistreerd: di 06 sep 2011, 13:46
Rib: Zodiac PRO 500
Motor: Honda BF 60
Propeller: 11 x 15
GPS snelheid: 66,2



Dit zal ik toch even blijven volgen...
Waarom praat men altijd over, "hoeveel ik weer niet gedronken had"? Terwijl niemand iets zegt over hoeveel dorst ik wel niet had ??
Obelix
 
Berichten: 587
Geregistreerd: do 06 sep 2012, 11:47
Woonplaats: Blankenberge
Rib: Quicksilver 635
Motor: Verado 150pk
GPS snelheid: ...



Jammer dat ik dit net lees. Je kan namelijk ook omc/yamaha 70 pk carbs er op zetten. Is even experimenteren met de sproeiers, maar daar gaan die motoren als een brandweer op.
Zal even zoeken naar alles wat je met die motoren kan doen./ Heb het ergens nog gelezen.
robbert
Klusverslaafd
 
Berichten: 1438
Geregistreerd: do 11 feb 2010, 02:07
Woonplaats: gorkum
Rib: bootloos
Motor: johnson 70 pk
Propeller: 11 1/2 x 22 rvs



Ben even wezen zoeken:

http://www.boatracingfacts.com/forums/s ... maha+50+hp
http://www.boatracingfacts.com/forums/s ... maha+50+hp

Alles wat goed te doen is op een 50 pk als die toch al uit elkaar lig :yes
Alleen de 50 pk heeft volgens mij ook een andere tandwielverhouding
robbert
Klusverslaafd
 
Berichten: 1438
Geregistreerd: do 11 feb 2010, 02:07
Woonplaats: gorkum
Rib: bootloos
Motor: johnson 70 pk
Propeller: 11 1/2 x 22 rvs



Carburateurs en uitlaat zijn binnen :yes ...

image.jpg


Er is inderdaad een verschil in gearratio:

- 13:24 => 40 pk
- 14:24 => 50 pk

Ik weet niet wat het effect hier direct van is ?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
defis
 
Berichten: 281
Geregistreerd: di 06 sep 2011, 13:46
Rib: Zodiac PRO 500
Motor: Honda BF 60
Propeller: 11 x 15
GPS snelheid: 66,2



Leuk project!!

Ben benieuwd hoe de resultaten straks zijn,
Zit zelf ook wel eens te kijken om dat ook met mijn motor te doen.

Jan.
janmeijerink
 
Berichten: 95
Geregistreerd: zo 08 apr 2012, 14:05
Woonplaats: Rijssen
Rib: Yam 550 R
Motor: Yamaha 100pk 4-takt
Propeller: 19p alu 3-blads
GPS snelheid: 70km



defis schreef:Er is inderdaad een verschil in gearratio:

- 13:24 => 40 pk
- 14:24 => 50 pk

Ik weet niet wat het effect hier direct van is ?


Ik denk bij jou niets, want je houdt immers je eigen staart. Als je deze ook verandert, dan kom je weer op een andere propellermaat.. Denk niet dat het zin heeft.
Avatar gebruiker
Bryan
 
Berichten: 5860
Geregistreerd: vr 06 maart 2009, 23:42



Eea wat verder uitgezocht vandaag.

De gear ratio tussen de 40 en 50 pk is toch gelijk. Deze is 1.85 (13:24).

De 60 pk is 1.72 (14:24).

Ik had me even vergist :whack
Avatar gebruiker
defis
 
Berichten: 281
Geregistreerd: di 06 sep 2011, 13:46
Rib: Zodiac PRO 500
Motor: Honda BF 60
Propeller: 11 x 15
GPS snelheid: 66,2



Dan heb ik me ook vergist.. was het wel zo geweest had je gewoon iets meer koppel en minder top snelheid
robbert
Klusverslaafd
 
Berichten: 1438
Geregistreerd: do 11 feb 2010, 02:07
Woonplaats: gorkum
Rib: bootloos
Motor: johnson 70 pk
Propeller: 11 1/2 x 22 rvs



Ziet er goed uit :yes

Ben benieuwd naar het verschil :peace
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you!
Avatar gebruiker
nick
Moderator
 
Berichten: 4338
Geregistreerd: zo 15 mei 2011, 15:09
Rib: BaylinerDiscovery195
Motor: Mercruiser 3.0 135pk
Propeller: high five RVS
GPS snelheid: .



defis schreef:Eea wat verder uitgezocht vandaag.

De gear ratio tussen de 40 en 50 pk is toch gelijk. Deze is 1.85 (13:24).

De 60 pk is 1.72 (14:24).

Ik had me even vergist :whack


Ik dacht ook al.. hebben ze het veranderd? mijn oudje 50 PK had ook 1.85 :heee
Avatar gebruiker
Bryan
 
Berichten: 5860
Geregistreerd: vr 06 maart 2009, 23:42



Hee Dennis, de winter is voorbij! Heb je vooruitgang geboekt? Ben even benieuwd..
Avatar gebruiker
Bryan
 
Berichten: 5860
Geregistreerd: vr 06 maart 2009, 23:42



Nog niet....

Was van plan om daar 1 deze dagen mee bezig te gaan.

Zie alleen op tegen het vervangen van de uitlaat. Dit is een behoorlijke ingreep.
Avatar gebruiker
defis
 
Berichten: 281
Geregistreerd: di 06 sep 2011, 13:46
Rib: Zodiac PRO 500
Motor: Honda BF 60
Propeller: 11 x 15
GPS snelheid: 66,2



Vandaag de carburateurs gereinigd en ook de uitlaat van oud vuil ontdaan.....
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
defis
 
Berichten: 281
Geregistreerd: di 06 sep 2011, 13:46
Rib: Zodiac PRO 500
Motor: Honda BF 60
Propeller: 11 x 15
GPS snelheid: 66,2



Je kan bij boatsnet werk tekeningen downloaden
Avatar gebruiker
duarry sr 6
 
Berichten: 873
Geregistreerd: di 24 aug 2010, 22:10



Dat is goed te doen lijkt me, lekker aan een motor sleutelen...heerlijk. Komt vast goed, tekeningen erbij en je verstand gebruiken :gr
als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan...
Avatar gebruiker
JVonk
 
Berichten: 858
Geregistreerd: ma 01 okt 2012, 15:11
Rib: Valiant V400
Motor: Mercury 40pk 2-takt
Propeller: 10.3x13p 4 blads ALU
GPS snelheid: 53 km/h



Vandaag voor het eerst de tijd gehad (en genomen) om aan de upgrade van de motor te werken.

IMG_2230.JPG
IMG_2231.JPG
IMG_2232.JPG


IMG_2233.JPG
IMG_2234.JPG
IMG_2235.JPG


IMG_2236.JPG
IMG_2241.JPG
IMG_2242.JPG


IMG_2243.JPG
IMG_2247.JPG
IMG_2246.JPG


Daarna alles weer in omgekeerde volgorde netjes weer monteren.

Nu alleen nog de uitlaat..... Geen idee waar ik daar moet beginnen.

Iemand ervaring ??
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
defis
 
Berichten: 281
Geregistreerd: di 06 sep 2011, 13:46
Rib: Zodiac PRO 500
Motor: Honda BF 60
Propeller: 11 x 15
GPS snelheid: 66,2



Goedzo.. Weg met die standaart membramen

Gaat een beste klus worden.. De carburateurs stellen in vergelijking niks voor.. Die uitlaat is wel belangrijk om te doen.
Staart gaat er zowiezo van af, kan je die mischien gelijk een beurtje geven olie controleren en de impeller als die oud is vervangen...
en mischien dat je blok er ook af moet
robbert
Klusverslaafd
 
Berichten: 1438
Geregistreerd: do 11 feb 2010, 02:07
Woonplaats: gorkum
Rib: bootloos
Motor: johnson 70 pk
Propeller: 11 1/2 x 22 rvs



Was toch even heel vreemd met het aanpassen van de carburateurs.

Volgens het partsoverzicht op boats.net moet een 40 pk de volgende onderdelen hebben:

- main jet; 2x #115 en 1x #118
- jet; 3x #60

Echter, in mijn 40 pk carburateurs zat:

- main jet; 3x #130
- jet; 3x #62

Deze zouden normaal al gemonteerd moeten zijn in een 50pk Yamaha :WHtF .....

Zou mijn 40 pk stiekem al een 50 pk geweest zijn ??

Er zit wel een verschil in de needle jet. Zie foto.
Avatar gebruiker
defis
 
Berichten: 281
Geregistreerd: di 06 sep 2011, 13:46
Rib: Zodiac PRO 500
Motor: Honda BF 60
Propeller: 11 x 15
GPS snelheid: 66,2


Volgende

Keer terug naar Motoren, motoronderdelen en besturing

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


cron