Vervangen spiegel zodiac zoom

Polyester, Hypalon, PVC, bekleding, verf en ander materiaal, technisch en reiniging
Vervangen spiegel zodiac zoom
do 29 jan 2015, 00:05

Ik heb een groter bootje voor de kids gekocht ze hadden een zodiac 240 airdeck en heb nu een zodiac zoom 340 gehaald voor niet teveel. En zet hier een 6pk suzuki achter. De boot heeft een rotte spiegel die ik ga vervangen en de houten vloer panelen ga ik opnieuw verven. Ik kon eigelijk geen a tot z uitleg vinden op het forum en op sportboten forum stukjes maar iedereen heeft toch zo zijn eigen manier. Dus ik dacht misschien een idee om het hier is neer te zetten van begin tot eind met keuzes en materiaal en fotos als naslagwerk en evt op en aanmerkingen van leden.

Ik probeer het zo goedkoop mogelijk maar helaas is goed hout duur en de lakken en epoxys zijn ook niet super goedkoop. Maargoed ik vindt het klussen leuk en houdt men gedachte even van de dagelijkse activiteiten.

Om te beginnen mijn keuze van het hout na alle soorten bekeken te hebben vond ik garant multiplex mahony watervast verlijmd voor mij de beste, okume vind ik te zacht en te grof en mahony is hard en scheen beter verlijmd te zijn zijn. Ik heb 12mm genomen want berken was de enige in 24mm en voldeed ook niet voor mij. Dus 2 x 12mm verlijmen.

Als lijm gebruik ik epoxy in de 100:25, waarom omdat mijn achter buurman die hier al 20 jaar mee werkt en veel voor boten en race autos doet en het kost me niets. Momenteel ligt de plank te drogen als deze droog is ga ik de randen schuren en de gehele plank ik denk een stuk of 3 x in de epoxy zetten. Ik kleur deze 10% met zwart zodat ik de plank achteraf niet nog is in een kleur hoef te zetten, lijkt me lelijk achteraf nog is lakken.

De plank ga ik wanneer klaar met pvc lijm van adegrip PU als ik goed heb in de boot lijmen. De orginele plank is er uit en na paar uurtjes krabben is het pvc ook schoon.

Het bootje heeft ook 4 planken op de bodem deze wil ik gelijk nieuw likkie geven deze ga ik opschuren en eerst in een zwarte primer zetten deze verdun ik 15% anders scheen het wat blubberig te worden. De kleur is zwart zodat men DD lak snel dekt. De kleur hiervan is soort van grijs zwart zijdeglans wilde geen hoogglans op de bodem dat leek me wat besmettelijk. Hierna komt de DD lak erop.

Hier wat fotos van de werkzaamheden tot nu toe... Hoop op de goede weg te zijn.
Laatst bijgewerkt door MaartenR op do 29 jan 2015, 00:17, in totaal 2 keer bewerkt
een leven zonder boot zuigt
MaartenR

Rib: Brig Eagle 6.7
Motor: Mercury 225pk v6
Propeller: RVS 20p enertia
GPS snelheid: 90

Indruk...
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
MaartenR

Hoi, zou een lichte kleur overwegen. Donkere kleur wordt nogal warm in de zon.
robertk

Rib: Roughneck 636 Sport
Motor: Suzuki DF 140 TX
Propeller: Ballistic
GPS snelheid: 80+

Had ik overwogen maar mijn vorige roughneck was grijs met zwarte hull en dat vond ik wel stoer staan. Boot gaat nederland niet uit denk dat de brandende hitte hier mee gaat vallen.... Helaas
MaartenR

leuk klusje, succes
wjkuiper

Rib: Mariner 460
Motor: Yamaha 40pk 2takt
GPS snelheid: 53

Over 1 ding twijfel ik en dat is de verlijming vd plank naar de tube toe. Onderin wordt het de PVC lijm maar ik weet uit ervaring dat dat spul super hecht en als je er te snel tegenaan zit met plaatsen dat je de sjaak bent. Nu zat ik te denken om de zijkanten met Sikaflex evt te doen, is gemakkelijk te verwerken en daarna met spanband goed erin te trekken, probleem is wel dat ik de zwarte flappen weer langdurig moet aan moet drukken.

Of alles met adeco adegrip, uiteraard in twee keer.. eerst zijkant dan de bodem....met een hoop plakband hulp en gepiel...

of helemaal anders.. Eerst de kop ze kanten vd plank op de tubes met sikaflex 291i zwart... nachtje laten harden en dan de zwarte halfronde flappen met adeco die kan ik dan met duck tape evt van elkaar houden ivm voorharden en twee maal opbrengen. en dan de onderzijde.....
MaartenR

Net bij Ed wat plakkerdeplak gehaalt en we gaan het op de laatse manier doen. leek hem ook het handigst. De contactlijm zit gelijk vast dus bijna ondoenlijk om de achterspiegel er in een keer in te zetten met PVC lijm...
MaartenR

Wow, lekker bezig Maarten, top verslag zo! Keep it up :peace
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you!
nick
Moderator

Rib: BaylinerDiscovery195
Motor: Mercruiser 3.0 135pk
Propeller: high five RVS
GPS snelheid: .

Nice... :klap
Met vriendelijke groet

Ron.
neanderthaler

Rib: Osprey Lynx 26
Motor: Merc 225 optimax
Propeller: Enertia 21 p
GPS snelheid: 98.5 km

Vanavond even de plank strak geschuurd en de randjes gerond. Ontvet en de eerste laag epoxy gegeven.
Heb het met 4% pigment zwart gemengt. Ben er ook achter dat ik met precies 100gr de plank aan beide zijde netjes kan doen met rand. Dus vuistregel circa 1 vierkante meter heeft 100gr nodig.

Heb de wegert even meegenomen kunnen op de 0,1gr afwegen en het mengt veel gemakkelijker omdat je steeds kunt nullen. Met rekenmachine erbij zit je altijd goed.

Morgen de gaten boren en het motorplankje aan de buitenzijde maken. Deze verlijm ik ook met epoxy op de plaat.
Hier bovenop maak ik nog een plaat rvs van 3mm zodat de motor het hout niet beschadigt. Hadden we nog over van de LED verlichting balk voor de trailer.

Ooh en ja ik wordt door Monster gesponsord :peace
Laatst bijgewerkt door MaartenR op do 29 jan 2015, 23:26, in totaal 2 keer bewerkt
MaartenR

Vervolg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
MaartenR

Vandaag het RVS achterplaatje gemaakt en het plankje voor de BBM. Gebruik hiervoor RVS 316 maar ook de boutjes geen gamma spul das allemaal 304. Plankje afgerond en in de epoxy gezet eerst voorgeboord zodat ie lekker aangetrokken kan worden op de plank. Vergeet niet de kruiskoppen even leeg te deppen want als de epoxy droog is krijg je de schroevendraaier er niet meer in. Als zo alles dik erin staat komt RVS plaat erop met blinkende RVS schroeven.
MaartenR

Vervolg...
MaartenR

Weer mooie voortgang, top!!
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you!
nick
Moderator

Spiegel is nu klaar, drie x in de epoxy gezet en 1 laag DD lak. Ook binnenzijde loosgat 3 x in de epoxy. Was nog even wachten op wat onderdelen zoals orginele loosding van zodiac en zwart alu motorplaat. In de houten vlonderplank nog even rondje gezaagt zodat ie niet tegen de nieuwe loos plug aankomt. Oude was gewone badstop.

Wbt de kosten misschien aardig om voor de spiegel op rijtje te zetten.

Mahonie multiplex watervast 30,-
Epoxy/harder 750ml 15,-
DD lak/harder en ontvetter 35,-
Rollers/bakjes etc 10,-
Loosplug zodiac 35,-
Beschermplaat zwart 20,,-
RVS plaat 5,-
Totaal 130,- euro

Ergo je moet het voor de lol doen :haakje want goedkoop is het niet. Wordt wel onverwoestbaar tov orgineel.

Morgen als alles is uitgehard gaan we de spiegel er is in lijmen met sika..

Wordt vervolgt........
MaartenR

.....
MaartenR

Ik zou gaan solliciteren bij Zodiac :peace :heee
nick
Moderator

Vandaag spiegl er is inlijmen, eerst proefmontage en alles scherp afgeplakt. Vervolgens geschuurd en ontvet. Kopse kanten en de laatste 4cm bovenin in de de sika 291i gezet en de boel gemonteerd en met spanband aangetrokken.

Met de brede kant van sate prikkers alle kanten vrij gemaakt. Zo kan ik als alles in de lijm staat stokjes iets verplaatsen en eronder ook verlijmen. Eerst laag aanbrengen 20min wachten en hierna nog een laag erop. Vervolgens warm fohnen en de boel aandrukken.

Meer fotos einde vd dag
MaartenR

...
MaartenR

En toen was de lijm op, moet nog de ronde pads erop lijmen en de strook aan de binnenzijde. Eerst blik lijm scoren gaat toch meer op als je denkt in tegenstelling tot de epoxy. Voor de gehele spiegel inlijmen is het minimum toch wel 200ml met harder 220ml. Je vergeet van te voren omdat jet niet veel doet dat je het elke keer 2x in de lijm moet zetten.
MaartenR

Volgende

Keer terug naar Materialen & reiniging

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast