Vamex wordt CBR

Alles over het vaarbewijs, papierwerk en de regelgeving op het water.
Vamex wordt CBR
do 10 jan 2019, 21:31

Kwam dit in een mail tegen. Mocht je zekerheid willen dat je je vaarbewijs kunt halen op de oude manier dan kan dat dit jaar nog ! Volgend jaar wordt het afgenomen door het CBR. Als ik kijk dat je voor je brommer al heel wat moet doen, laat staan je auto dan schat ik in dat voor het vaarbewijs de riemen zullen worden aangehaald ...

https://www.watersportcursussen.nl/over ... vaarbewijs

Ter info!
Ondanks de uiterste zorg waarmee ik mijn reactie heb samengesteld, ben ik niet aansprakelijk voor mogelijke schade, in welke vorm dan ook, die voortkomt uit het gebruik hiervan :-))))
2dehans

Rib: Brig Navigator 570
Motor: Honda 115 Pk
Propeller: 14.8x19 Allu
GPS snelheid: 76

Re: Vamex wordt CBR
do 10 jan 2019, 21:57

Ik vind het een beetje stemming makerij. Als de examens naar CBR gaan, dan verwacht ik wel wat hogere kosten.
Voor de rest is CBR een organisatie dat ingericht is om op grote schaal examens af te nemen. Ze doen het denk ik goed. Maar verder bepaalt het CBR niet wat de inhoud is van de examens, en welke stof je moet beheersen. En al helemaal niet welk vaarbewijs je moet hebben. Om een ander soort vaarbewijs in te voeren moet je de wettelijke regels aanpassen en dan is dus de politiek aan zet.
A life without a RIB is possible, but pointless!
Alex450

Rib: Zodiac Pro Open 550
Motor: Suus 115
Propeller: RVS 3 blads
GPS snelheid: ?

za 12 jan 2019, 09:53

Dank voor de tip. Denk ook dat het CBR de examens gewoon goed gaat organiseren.

Wel vraag ik me af of we nu ook een vaarbewijs voor het slepen gaan krijgen(net als auto met aanhanger - B/E), want dan ben ik aan de beurt vrees ik
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,
Wim
Skipper Endeavour

Rib: Arimar 430
Motor: Mercury 40pk 2 takt
GPS snelheid: 60 km/u

za 12 jan 2019, 11:00

Als ze dan je vaarbewijs ook koppelen aan je rijbewijs scheelt dat weer mooi een extra pas.

En voor zeilboten zouden ze sowieso vaarbewijs 2 verplicht moeten stellen met praktijkexamen. Maar da's vast een hele andere discussie.
Arjen

Rib: Osprey Vipermax
Motor: Verado
Propeller: 19

za 12 jan 2019, 14:44

Ja Arjen, da's een leuke discussie voor op het zeilersforum, al zie ik de reden van zo'n verplicht vaarbewijs 2 niet in voor zeilboten, die bijvoorbeeld op binnenwatertjes varen met 8 knoopjes per uur.
Vaarbewijs 2 is toch met navigeren op o.a. de zee? Reken maar dat iedere zeezeiler echt wel zijn/haar voorbereidingen(theoretische cursussen) heeft getroffen voor een oceaantocht.
Met vriendelijke groet,
Wim
Skipper Endeavour

za 12 jan 2019, 18:22

Het is een beetje de omgekeerde wereld, van ons wordt gevraagd om met een passer en een liniaal een koers uit te rekenen, rekeninghoudend met drift en stroom terwijl dat voor ons amper van toepassing is en praktisch niet uitvoerbaar. Bij zeilen waar het er werkelijk toe doet is alles vrij. Daar komt bij dat een rib/sportboot in beginsel makkelijker vaart dan een zeilboot.

Wat mij betreft mogen ze de regels en vooral de inhoud wel eens updaten.
Maar inderdaad niet echt een discussie voor hier ;-)
Arjen

zo 13 jan 2019, 09:13

Arjen schreef:
Maar inderdaad niet echt een discussie voor hier ;-)

In ander topic dan maar verder gaan? Ik weet echter niet of discussies over zeilboten hier op dit forum wel gewaardeerd/toegestaan worden. Dat zou een moderator even moeten aangeven.
Met vriendelijke groet,
Wim
Skipper Endeavour

zo 13 jan 2019, 10:21

We kunnen over alles ouwehoeren hoor, als het maar in een apart topic staat zodat het een beetje overzichtelijk blijft, kan je het later namelijk terugzoeken. Wat me wel opvalt is dat die stokkeboten altijd vastlopen op het markermeer/gooimeer, of ze hebben geen kaart/plotter aan boord en ze kennen de betekenis van de betonning niet, hoevaak ik die gasten al niet losgetrokken heb !!!
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
skiron

Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h

zo 13 jan 2019, 17:23

Haha ik heb niks tegen zeilboten, behalve dat het zo langzaam gaat. Sterker nog heb 2 van die dingen gehad :-)
Heb over het algemeen wel wat tegen zeilers maar das niks persoonlijks hoor ;-)
Arjen

Keer terug naar Regelgeving: Vaarbewijs, marifoon, verzekeringen etc.