accu leeg

GPS, Marifoons, Fishfinders, Laptop, Kaartplotters, Bekabeling, Accu, Communicatie en Gadgets!
accu leeg
vr 25 jan 2019, 02:12

een goed avond.

het is winter dus reparatie seizoen !.

sorry voor mijn vele vragen :) komt die :poke

ik heb afgelopen seizoen een aantal keer gehad dat mijn accu leeg was ( trim deed het na genoeg niet meer starten al helemaal niet meer).
als ik de motor handmatig aantrok bleef hij lopen ( gehele dag ) nu zat ik zelf te denken aan de spannings regelaar alleen weet niet precies hoe je deze moet controleren
iemand hier ervaring mee? nieuw zijn deze onderdelen vrij prijzig

https://www.nionwatersport-webshop.nl/g ... 60-12.html

of alieexpres dan wordt het interresanter en een gokje waard

https://nl.aliexpress.com/item/Gelijkri ... a052a4f239

graag hoor ik meer van jullie

mvg
djah

Rib: lodestar by lomac 5
Motor: 75 pk mercury 4 takt
Propeller: 3blads
GPS snelheid: 71

Re: accu leeg
vr 25 jan 2019, 09:07

Als je even de spanning over de accu meet terwijl de motor stationair draait en op 3000 toeren. Dat zou tussen de 13,8 en 14,7 volt moeten liggen. Zit je op <13,5 wordt je accu in het geheel niet meer bijgeladen.
Naast een defecte regulator kan het ook nog een ouderwets slecht contact zijn, bijv de accuklemmen of twijfelachtige bekabeling, dat eerst even checken. Dit meet je door de spanning over de kabel te meten van regulator naar accu + en van regulator - naar accu massa. Meet je meer dan 0,5 volt op een kabel dan weet je dat er een overgangsweerstand zit in een kabel/schakelaars/connector/krimpcontacten. Corrosie of vuil onder je massa verbindingen vind ik het meest waarschijnlijk.
Daarnaast kan natuurlijk ook de accu gewoon aan zijn eind zijn. Laad hem eens op met een losse acculader of met je auto en kijk naar de klemspanning in rust (dus zonder enige belasting na een uur rust) bij volgeladen toestand. Dit moet >12,72v zijn voor een typische loodaccu bij kamertemperatuur. Is het 12,2 of minder dan heeft de accu nog maar 60% van zijn capaciteit. Als de accu koud is (winter) dan zal de klemspanning iets hoger zijn.

Eerlijk gezegd vind ik Ali een realistischer prijs hebben voor het component. Hoeft nog geen eens slecht te zijn. Koop je er desnoods één extra die je in de boot legt voor als hij toch kapot gaat.
Die 4 meijer voor een koelblik met een diodebrug en een stekker eraan is wel een beetje veel. Het is zo duur omdat er Mercury op staat.
Appeltaart

Rib: Joker Coaster 650
Motor: Yamaha F115
Propeller: Spitfire 4 blads RVS

vr 25 jan 2019, 13:25

ik denk dat die prijs van Nion een foutje is want als je op dat mercury nummer googled zit je rond de 80 dollar voor een originele mercury versie.
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h

vr 25 jan 2019, 14:35

Ik zou het in ieder geval wel weten voor wat betreft die gelijkrichter.Gewoon bij Aliexpress bestellen.Laatst een onderdeel besteld voor in mijn 703 afstandsbediening,maar dat bleek ik al te hebben dus kosteloos geannuleerd..Geen enkel probleem en binnen 3 dagen had ik gewoon mijn geld terug..
Met vriendelijke groet
Govert ;)
mijn Boot http://bit.ly/mijnBoot
mercvrivs

Rib: Aquapro SM1101
Motor: Yamaha 40pk Autolube
Propeller: Solas 11. 1 X 13 HQ
GPS snelheid: 55

vr 25 jan 2019, 18:40

Met elektronica zou ik wat voorzichtiger zijn, je wil ook niet dat je BBM opeens in brand staat, vaak genoeg gezien met imitatie onderdelen......
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

vr 25 jan 2019, 22:08

En wellicht nog belangrijker, gun de dealers die je helpen ook hun omzet. Ed kan je gewoon bellen en zeggen wat je constateert, ook zijn prijs.
*******************************************************************************************************************************************************
Leo
Forum-sterretje!

Rib: Rib? Beekman 540
Motor: Suzuki 90A
Propeller: 13 x 19
GPS snelheid: ntb

za 26 jan 2019, 03:26

Appeltaart schreef:Als je even de spanning over de accu meet terwijl de motor stationair draait en op 3000 toeren. Dat zou tussen de 13,8 en 14,7 volt moeten liggen. Zit je op <13,5 wordt je accu in het geheel niet meer bijgeladen.
Naast een defecte regulator kan het ook nog een ouderwets slecht contact zijn, bijv de accuklemmen of twijfelachtige bekabeling, dat eerst even checken. Dit meet je door de spanning over de kabel te meten van regulator naar accu + en van regulator - naar accu massa. Meet je meer dan 0,5 volt op een kabel dan weet je dat er een overgangsweerstand zit in een kabel/schakelaars/connector/krimpcontacten. Corrosie of vuil onder je massa verbindingen vind ik het meest waarschijnlijk.
Daarnaast kan natuurlijk ook de accu gewoon aan zijn eind zijn. Laad hem eens op met een losse acculader of met je auto en kijk naar de klemspanning in rust (dus zonder enige belasting na een uur rust) bij volgeladen toestand. Dit moet >12,72v zijn voor een typische loodaccu bij kamertemperatuur. Is het 12,2 of minder dan heeft de accu nog maar 60% van zijn capaciteit. Als de accu koud is (winter) dan zal de klemspanning iets hoger zijn.

Eerlijk gezegd vind ik Ali een realistischer prijs hebben voor het component. Hoeft nog geen eens slecht te zijn. Koop je er desnoods één extra die je in de boot legt voor als hij toch kapot gaat.
Die 4 meijer voor een koelblik met een diodebrug en een stekker eraan is wel een beetje veel. Het is zo duur omdat er Mercury op staat.

bedankt iedereen voor hun reactie

accu is opgeladen en doorgemeten deze is goed ( is ook maar een jaar oud )
kabels zitten er ook een jaar in en hij start hier op zonder een enkel probleem ( mits de accu vol is )
wat ik nog weet toen ik de accu meete terwijl hij liep zag ik niet veel verschil in voltage maar dat weet ik niet meer zeker
alle stekkers verbindingen zijn roestvrij ( er komt hier ook geen vocht en alles is zeer goed getectyleerd meet ik denk vet ? )

dus eigenlijk het enige wat ik nog kan doen is voor de spannings regelaar meten en kijken wat hij daar doet als dat goed is ( Wat ik wel denk want anders loopt hij niet een hele dag zonder accu ) dan zou het de spannings regelaar moeten zijn

Leo schreef:En wellicht nog belangrijker, gun de dealers die je helpen ook hun omzet. Ed kan je gewoon bellen en zeggen wat je constateert, ook zijn prijs.

dat klopt zo ben ik normaal ook wel alleen 388 voor een onderdeel wat 1 euro kost om te maken vind ik wat overdreven :gr
djah

za 26 jan 2019, 16:54

Met vriendelijke groet
Govert ;)
mercvrivs

za 26 jan 2019, 20:39

Leo schreef:En wellicht nog belangrijker, gun de dealers die je helpen ook hun omzet. Ed kan je gewoon bellen en zeggen wat je constateert, ook zijn prijs.

dat klopt zo ben ik normaal ook wel alleen 388 voor een onderdeel wat 1 euro kost om te maken vind ik wat overdreven :gr[/quote]

Lezen svp, er is al gesuggereerd dat de prijs waarschijnlijk niet klopt en ik geef aan, leg de constatering voor aan Ed :poke
*******************************************************************************************************************************************************
Leo
Forum-sterretje!

zo 27 jan 2019, 20:25

djah schreef:accu is opgeladen en doorgemeten deze is goed ( is ook maar een jaar oud ) (wat waren de spanningen in rust?)

wat ik nog weet toen ik de accu meete terwijl hij liep zag ik niet veel verschil in voltage maar dat weet ik niet meer zeker (wat waren de spanningen?)
alle stekkers verbindingen zijn roestvrij ( er komt hier ook geen vocht en alles is zeer goed getectyleerd meet ik denk vet ? ) (Getectyleerd met vet? Tectyl is een merk, wat bedoel je?)

dus eigenlijk het enige wat ik nog kan doen is voor de spannings regelaar meten en kijken wat hij daar doet als dat goed is ( Wat ik wel denk want anders loopt hij niet een hele dag zonder accu ) dan zou het de spannings regelaar moeten zijn (Je meet de spanning na de regelaar. Deze moet hoger dan 14v zijn anders heb je geen laadstroom)

Zie mijn vragen.
Het probleem kan natuurlijk ook nog in de dynamo zitten. Als deze niet meer voldoende stroom levert loopt je accu vanzelf leeg tijdens het varen.
Appeltaart

Rib: Joker Coaster 650
Motor: Yamaha F115
Propeller: Spitfire 4 blads RVS

do 31 jan 2019, 00:53

Thnx voor de ideeën ik ga dit weekend mijn motor demonteren en richting de schuur brengen ( dit ook voor onderhoud aan de boot en groot onderhoud van de motor ) en zal alles nog eens doormeten ik laat zoiezo iets weten natuurlijk
djah

wo 20 feb 2019, 23:23

Goede avond ik heb de oplossing gevonden van mijn probleem die ik da ook graag met jullie wil weet of iemand er nog iets aan heeft in de toekomst haha :WHtF

Ik denk dat ik wel wat geluk heb gehad dat niet heel de motor is afgefikt :clap
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
djah

do 21 feb 2019, 09:07

Oei, daar heb je inderdaad veel geluk mee gehad. Had je al een andere gelijkrichter op t oog?
Met vriendelijke groet
Govert ;)
mercvrivs

do 21 feb 2019, 20:15

het wordt orgineel ( wel wat prijzig 266) als die past anders 380 met andere kabelboom

ik heb ook een nederlands bedrijfje gevonden wat deze dingen maakt en die hadden ook dit type liggen https://www.carmo.nl/index.php?main_pag ... anguage=nl

dus ik twijfel nog even deze zijnw el veel goedkoper
djah

di 26 feb 2019, 18:39

djah schreef:het wordt orgineel ( wel wat prijzig 266) als die past anders 380 met andere kabelboom

ik heb ook een nederlands bedrijfje gevonden wat deze dingen maakt en die hadden ook dit type liggen https://www.carmo.nl/index.php?main_pag ... anguage=nl

dus ik twijfel nog even deze zijnw el veel goedkoper

Deze zijn idd veel goedkoper ,een groot verschil in prijs met die van nion..En Nederlands fabricaat,dus wat wil je nog meer!
Even rondkijken op het internet loont dus..
Met vriendelijke groet
Govert ;)
mercvrivs

wo 27 feb 2019, 17:35

Afgelopen weekend gemonteerd alles werkt na behoren !
djah

wo 13 maart 2019, 18:18

Ter info

Bron collega boten forum: snelleboten.nl
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Leo
Forum-sterretje!

do 14 maart 2019, 20:28

slecht he... snap ook niet waarom een paar diodes zo duur moet zijn 300 orgineel ofzow ... met kabelboom maarja boten he ^^ het is net kinderen alles x 10
djah

do 14 maart 2019, 20:30

Maar die goedkope Chinese Rommel gaat maar 1 week mee.........
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

ma 18 maart 2019, 15:51

zit geen Chinese rommel in nu heb er een van een Nederlands bedrijf zou verwachten dat dit toch wel langer mee mag gaan anders heb je neem ik aan altijd nog garantie hier :) we gaan het zien
djah

Volgende

Keer terug naar Apparaten, Bekabeling, Instrumenten en elektriciteit

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten