Olie uit uitlaat

Alles over de motor en wat er aan vast zit.
Olie uit uitlaat
ma 11 maart 2019, 23:56

Hoi, ik ben nu bezig mn motortje beetje klaar te maken voor t komende seizoen, wellicht wil ik hem verkopen of ik houd hem. En omdat het goedkoper was hebben ik en mijn oom (heeft auto techniek gestudeerd dus kent de onderdelen) hem opgeknapt nadat de motor en keer (niet lopend) onderwater is gekomen in vorig seizoen. Dus filters vervangen, carburateur schoon gemaakt, motor en staart olie vervangen, bougies vervangen. Maar nu pak ik mijn motor net op blijkt er een plasje olie bij de schroef en een klein beetje bij de kap te liggen. Mijn suzuki 6pk 4takt is een 2017-2018 model die gebouwd zijn om op de voor en zijkanten gelegd te kunnen worden, dus het is geen fout van mij (denk ik). Hij heeft de hele herfst en winter in een opslag kamer bij mij in huis op zn zij gelegen en is verders nauwlijks verplaats, alleen als ik er langs moest. Maar nu blijkt hij olie te lekken en het lijkt uit de uitlaat te komen. Het kleine beetje dat door de kap is gekomen lijkt of uit de carburateur of erlangs te zijn gekomen. Help! Zit er nu olie in mijn kamer? Is alles volgestroomt? Zo ja is dit te fixen want dan doe ik dat snel voor ik hem gebruik of verkoop volgend seizoen. Heel erg bedankt alvast!
Raul

Rib: NimarineALU290Black
Motor: Suzuki 6pk 4takt
GPS snelheid: 28 km/h

Re: Olie uit uitlaat
di 12 maart 2019, 17:58

welke kant heeft hij gelegen ?? hij moet op t stuurhandel liggen. nu ben ik zoiezo voorstander van ophangen in plaats van liggen.
zit de motor nu ook "vast"door olie in de cilinder ?/ heb je hem al gestart en rookte hij veel ??

ander optie is een lekke krukas keering. komt ook nog wel eens voor. alles is op te lossen. eerst kijken waar t probleem zit,.

eerste generatie van de DF6A hebben ook problemen met de blok en carter pakking
niksnut

Rib: Beekman
Motor: Suzuki DF70A
Propeller: 13x19
GPS snelheid: 65

di 12 maart 2019, 22:36

het klopt idd wat niksnut zegt je mag vaak maar een kant op leggen ... ik denk niet dat er een kering of kleppen deksel pakking kapot is dat zou vrij vroeg zijn ( als automonteur zie ik deze dingen dagelijks.... ) maar eerder aan de verkeerde kant heeft gelegen..
let er wel op draai de bougie eruit voordat je hem aanzwengelt ! ivm eventueel olie die nu in de cilinder zou kunnen zitten even aantrekken of starten dan terug draaien en kijken wat er gebeurt... hij zal dan wel even roken maar als dit ophoudt gewoon tijdje laten draaien en kijken wat die doet
djah

Rib: lodestar by lomac 5
Motor: 75 pk mercury 4 takt
Propeller: 3blads
GPS snelheid: 71

za 16 maart 2019, 01:36

als suzuki dealer zie ik genoeg en de nieuwe DF6A is zeker uit de eerste serie nou niet bepaald een topper. lekke carter pakkingen en keerringen. etc en er zijn al diverse modificatie's .
niksnut

za 16 maart 2019, 10:10

Peter, ik heb er net één uit 2014 gekocht, heeft deze ook bekende problemen, zaken die ik niet specifiek moet doen?
*******************************************************************************************************************************************************
Leo
Forum-sterretje!

Rib: Rib? Fjord Wing 19HT
Motor: Volvo 145A
Propeller: 15 x 17
GPS snelheid: 49.8

za 16 maart 2019, 19:15

gewoon gebruiken en onderhouden zoals t hoort. wel letten op mogelijke olie lekkage onder de kap.
niksnut

za 16 maart 2019, 20:32

:thnx
*******************************************************************************************************************************************************
Leo
Forum-sterretje!

Rib: Rib? Fjord Wing 19HT
Motor: Volvo 145A
Propeller: 15 x 17
GPS snelheid: 49.8

do 16 mei 2019, 23:28

Bedankt iedereen, ik zal er naar kijken! Rede van mijn late reactie is druk op school en weg geweest tijdens vakantie. Alsnog bedankt iedereen!
Raul

Rib: NimarineALU290Black
Motor: Suzuki 6pk 4takt
GPS snelheid: 28 km/h

Keer terug naar Motoren, motoronderdelen en besturing

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten