Inschatting Snelheid door Politie op het water

Alles over het vaarbewijs, papierwerk en de regelgeving op het water.

Strafbeschikking levert idd een aantekening op in je justitieele documentatie.Dat kan gevolgen hebben voor de aanvraag van je VOG.
Met vriendelijke groet
Govert ;)
mijn Boot http://bit.ly/mijnBoot
mercvrivs

Rib: Aquapro SM1101
Motor: Yamaha 40pk Autolube
Propeller: Solas 11. 1 X 13 HQ
GPS snelheid: 55

de beschikking op zich niet, wel als je schuldig bevonden wordt :gr
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h

rvanleeuwen schreef:Ondertussen bon binnen gehad 219 euro, tot mijn verbazing is het geen bekeuring maar een strafbeschikking, binnen 2 weken in beroep gaan anders geef je toe dat je schuldig bent.
Je hoeft als je in beroep gaat nog niet te betalen.

Zijn er mensen die dit zo ook ervaren hebben dat je met een overtreding op het water gelijk een strafbeschikking is.

Het klopt dat je voor de meeste overtredingen op het water een strafbeschikking krijgt.

Ik heb hem een paar jaar geleden gehad voor te snel varen op het IJ. Mijn verzetschrift heeft het toen niet gered. Waterpolitie heeft de snelheid toen ook gewoon ingeschat. Rechter gaf aan dat van de verbalisant mag worden verwacht dat hij weet wat hij doet en ervaring heeft op dit gebied enz. enz.. Komt erop neer dat de rechter 'het wel gelooft', dat de waterpolitie het goed doet. Viel me toen wat tegen.

Vorig jaar heb ik ook een strafbeschikking gehad voor het varen met een Jobe Funtube op het Pikmeer. Strafbeschikking voor 'waterskiën'.
Deze heb ik wel met succes aangevochten. MIjn argument was toen, dat een Funtube een 'sleep' is in de zin van het Binnenvaartpolitiereglement en dus niet kwalificeert als waterskiën.
Officier van Justitie ging hierin mee en heeft de strafbeschikking toen ingetrokken. Hoefde geen rechter aan te pas te komen.

Ben benieuwd naar jullie succesverhalen en argumentatie als de strafbeschikking voor snelvaren bij jullie wél onderuit is gegaan.
Hakdek

Rib: BRIG F450
Motor: Yamaha F50

mercvrivs schreef:Strafbeschikking levert idd een aantekening op in je justitieele documentatie.Dat kan gevolgen hebben voor de aanvraag van je VOG.

Mannen bedankt voor jullie reacties!

Voor VOG zijn tientallen gradaties, voor een nieuwe werkgever bijvoorbeeld heeft dit geen gevolgen. Ik kan me voorstellen als je bij de overheid gaat werken en toegang hebt tot data van de overheid dat daar gevolgen aan kunnen zitten. Maar ik ben zeker niet van plan om bij de politie te gaan :gr

@skiron als het 13 maanden is kan ik nog even sparen :peace
rvanleeuwen

Rib: Prins open 475
Motor: Suzuki DF50 Leanburn
Propeller: rvs 3 blade
GPS snelheid: 58

ja inmiddels 14 maanden, maar ander bootmaatje moest na 2 jaar alsnog voorkomen.... ander maatje werd na 2 jaar geseponeerd, afwachten dus.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

@SkiRon. Weet jij de reden (of sepotcode) van het sepot van je maat?

Heeft hij een inhoudelijk verweer ingediend tegen de manier van snelheidsbepaling? Of heeft hij geluk gehad dat zijn dossier lang genoeg bij het Openbaar Ministerie is blijven liggen?
Ik weet dat als de behandeling van het verzet tegen de strafbeschikking te lang duurt, het OM kan seponeren op code 43 (oud feit).
Dit zie je met name wel bij relatief simpele zaken die twee jaar of langer liggen, maar het OM heeft hierbij best wat vrijheid.

Mocht iemand op technische gronden of door inhoudelijk verweer onder de strafbeschikking uitgekomen zijn, ik ben erg benieuwd.

Voor de geïnteresseerden in de juridische achtergrond zie: De aanwijzing Sepotgronden https://wetten.overheid.nl/BWBR0035469/2014-09-01
Hakdek

Ja, weet niet de code maar de mededeling van het OM was: het feit waarvan u wordt verdacht is nu te oud. Het was 2 jaar op 2 dagen na.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Duidelijk. Dank voor je reactie!
Hakdek

rvanleeuwen schreef:Bedankt mannen voor jullie reactie, ik schat mijn kans ook klein in maar mijnhoop is dat ze achter mij voerde.

Ik vond dit nog op een ander forum, ter info voor andere.

De waterpolitie mag op basis van zijn/haar kennis en ervaring een schatting maken van jou snelheid. Dit gaat dan idd in over een snelheid die valt tussen de bovenstaande snelheden. Dus ze zeggen jij voer tussen de 5 a 16kmh te hart dan gaat hier een correctie af en krijg je een boete voor dat feit. De politie op het land mag btw nooit een boete voor jou snelheid schrijven. De meting moet vanaf het water verricht worden i.v.m. eventuele stromingen en dergelijke. (allemaal een beetje krom idd)

Wat kan je hier tegen in brengen?

Weinig maar wel wat. Wanneer je je boete binnen heb gekregen kan je een WOB verzoek(wet openbaarheid van bestuurd) indien. In deze wet wordt geregeld wat de overheid in de openbaarheid moet doen en wat niet. Het uitgangspunt van de wet is dat de informatie over bestuurlijke aangelegenheden openbaar is. Uit eigen beweging hoort de overheid dan ook informatie over het beleid te verschaffen, zodra dat in het belang is van een goede en democratische bestuursvoering.

Hiermee vraag je naar alle gegevens die van toepassing zijn op het door jou gepleegde strafbare feit. ( denk hierbij aan het meetrapport, brondocument van het proces verbaal (boete) en een eventuele ambtseed van de dienstdoende verbalisant)

Is het echt zo dat een boete voor snelheid alleen door politie mag worden uitgeschreven die ook op het water is? Dus stel ik vaar te snel en ome agent langs het water, mag geen boete uitschrijven?
Lexie

geen flauw idee, vraag het de politie zou ik zeggen.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Vorige

Keer terug naar Regelgeving: Vaarbewijs, marifoon, verzekeringen etc.

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast