Van SIB naar RIB

Algemene vragen en info over RIBs & Watersport, maar wat niet in een ander onderwerp thuis hoort.
Van SIB naar RIB
do 08 aug 2019, 13:09

Hallo allemaal!

Ik ben in bezit van een Nimarine MX 300 ALU in combinatie met een Suzuki DF9.9BS. In de nabije toekomst ben ik van plan de motor om te zetten naar een BRS (remote control). Ik heb de vraag of dit mogelijk is uitgezet naar de firma waarbij ik de motor heb gekocht (dit jaar). Ik ben al een tijdje het internet aan het afspeuren om zoveel mogelijk info te zoeken over het zelf inbouwen van een console. Hier heb ik wel het één en ander gevonden ook op dit prachtige forum :)

Ik ben opzoek naar een bank/console combinatie zoals de bijgevoegde foto. Dit is de: 'CONSOLE / SEAT COMBO S-08 AQUAHELM' van Gala. Dit lijkt een add-on te zijn voor specifieke boten van Gala en lijkt niet apart verkrijgbaar te zijn. Nu heb ik een soortgelijk artikel hier gevonden: https://www.watersportshop.nl/opblaasbo ... -aluminium en hier: https://www.talamexopblaasboten.nl/silv ... m-console/

De reden dat ik opzoek ben naar deze specifieke combinatie is omdat je onder de console vrij kan bewegen, de console lijkt vastgemaakt te zijn als de zitbank. Dit heeft als voordeel dat je enkel de zitbank op de boot hoeft te monteren.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het inbouwen van zo'n specifiek geval als dit? Alle tips, do's and don'ts zijn welkom!

$_85 (1).jpg

AQ-14.jpg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
AndyDDoS

Rib: Nimarine MX-410 RIB
Motor: Suzuki DF30ATL
GPS snelheid: 49

Re: Inbouwen console
do 08 aug 2019, 14:16

Ik heb zelf ervaring met het inbouwen van mijn eigen stuurconsole en zitbank http://www.ribsport.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=3479&hilit=Fotoverslag
Zitbankje heb ik vastgemaakt met A4 RVS bouten waar ik gaten voor heb gemaaktd en schroedraad heb getapt. Lijmen met polymax high tack kan ook alleen kan loshalen dan niet meer zo gauw.

Persoonlijk vindt ik een console beter want je kan er naar hartelust alles inbouwen. Maar zo, n zitbank met stuur heeft idd het voordeel dat je voor vrij zicht hebt..

Ik zie dat je een inleg aluminium bodem hebt wat weinig keuze overlaat voor wat betreft montage De zitbank zal je moeten lijmen lijkt me..
Met vriendelijke groet
Govert ;)
mijn Boot http://bit.ly/mijnBoot
mercvrivs

Rib: Aquapro SM1101
Motor: Yamaha 40pk Autolube
Propeller: Solas 11. 1 X 13 HQ
GPS snelheid: 55

do 08 aug 2019, 14:33

mercvrivs schreef:Ik heb zelf ervaring met het inbouwen van mijn eigen stuurconsole en zitbank http://www.ribsport.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=3479&hilit=Fotoverslag
Zitbankje heb ik vastgemaakt met A4 RVS bouten waar ik gaten voor heb gemaaktd en schroedraad heb getapt. Lijmen met polymax high tack kan ook alleen kan loshalen dan niet meer zo gauw.

Persoonlijk vindt ik een console beter want je kan er naar hartelust alles inbouwen. Maar zo, n zitbank met stuur heeft idd het voordeel dat je voor vrij zicht hebt..

Ik zie dat je een inleg aluminium bodem hebt wat weinig keuze overlaat voor wat betreft montage De zitbank zal je moeten lijmen lijkt me..

Dank voor de reactie! Ik heb inderdaad jouw topic gezien voor het inbouwen van je eigen bank en console.

Ik heb inderdaad zitten twijfelen tussen de 2 verschillende combinaties maar degene in mijn topic spreekt me het meeste aan.

Inderdaad een aluminium inleg bodem, ik zal alles even moeten opmeten. Ruimte tussen de tubes op het smalste gedeelte, hoogte, L + B + H van de aluminium platen. Zodra ik dit heb gedaan krijg ik wat meer inzicht, hangt af van de dikte of het mogelijk is om de zitbank erop te monteren of te lijmen. Ik ben in ieder geval iets wijzer wat betreft het monteren, dank!
AndyDDoS

do 08 aug 2019, 15:29

Jij hebt dus een inleg alu bodem, die jij ziet zitten zijn bedoeld voor de talamex RIB en niet voor een SIB. Ik zou niet een console inbouwen op een lose alu bodem, lijkt me niet sterk genoeg, die bodem beweegt ook tijdens het varen.
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h

do 08 aug 2019, 15:36

SkiRon schreef:Jij hebt dus een inleg alu bodem, die jij ziet zitten zijn bedoeld voor de talamex RIB en niet voor een SIB. Ik zou niet een console inbouwen op een lose alu bodem, lijkt me niet sterk genoeg, die bodem beweegt ook tijdens het varen.

Ja klopt en ik snap inderdaad wat je bedoeld. Ben nog steeds niet zeker wat ik ga doen.. Zal sowieso eerst uit moeten vogelen hoe ik mijn motor omgebouwd krijg. Dat is voor nu struikelblok nummer 1, als ik weet hoe dat zit kan ik gaan kijken wat de mogelijkheden zijn met betrekking tot console etc.
AndyDDoS

do 08 aug 2019, 19:28

Kan je dan niet beter een andere boot kopen. Gezien de lengte voegt een console toch niet zoveel toe?
Kan je beter iets halen van 4 meter of meer.
Appeltaart

Rib: Joker Coaster 650
Motor: Yamaha F115
Propeller: Spitfire 4 blads RVS

do 08 aug 2019, 19:41

Eens, op een boot van 3 meter een console bouwen, blijft er weinig ruimte over. Waarom kijk je niet naar zo'n Zodiac Mark 3 of zo, weet het type niet precies. Maar die laatste zijn erg leuk, hebben een bankje en een console.
Gr.
Marcel
Silver

Rib: Ranieri Azzurra 5.2
Motor: Yam 80Pk 4-takt inj
Propeller: 13x19P
GPS snelheid: 70

do 08 aug 2019, 21:13

Sluit me bij de anderen aan, er blijft weinig ruimte over in je 3m boot, maar wél meer gewicht aan boord. Een console in jouw boot zou ook vrij ver naar voren geplaatst moeten worden, anders heb je al het gewicht achterin. Jouw inleg planken bieden in mijn ogen weinig mogelijkheden de kabels netjes en veilig weg te werken. Stuur- gaskabels zijn erg stug.

Van mij mag je uiteraard. Benieuwd of je dat lukt. Ik weet nog wel een leuke kant en klare RIB van 430, met stuurconsole...
Met vriendelijke groet,
Wim
Skipper Endeavour

Rib: Celebrity 180 Vision
Motor: Mercruiser 205pk 4V6
Propeller: High Five
GPS snelheid: 70 km/u

do 08 aug 2019, 21:21

Ik ben het helemaal eens dat je eigenlijk geen console kan inbouwen in een 3 m sib.De ruimte is sowieso te klein voor en de bodem leent zich er niet voor.
Zelf heb ik met 3,50m ook niet al te veel ruimte,maar als ik het zeil oprol kunnen er net 3 personen in.Maar het houdt niet over.
Nog even doorsparen en dan heb je een kant en klare rib met ingebouwde console en zitbank..

PS kwam dit op pinterest tegen.Nog een ideetje voor als je zelf een console wil maken eventueel..
https://nl.pinterest.com/pin/785033778771285699/
Met vriendelijke groet
Govert ;)
mijn Boot http://bit.ly/mijnBoot
mercvrivs

Rib: Aquapro SM1101
Motor: Yamaha 40pk Autolube
Propeller: Solas 11. 1 X 13 HQ
GPS snelheid: 55

vr 09 aug 2019, 13:25

Heren bedankt voor alle reacties! Ik ben er inderdaad over uit dat het zelf inbouwen van een console niet handig is. Ik ben van plan om deze winter een nieuwe Nimarine MX 350 RIB Console aan te schaffen, zie foto's. Andere aanbevelingen zijn ook welkom!

Nimarine_mx350__1549817077_844.jpg

163f1046-b643-4614-990f-946be3c85d46_750.jpg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
AndyDDoS

vr 09 aug 2019, 16:07

Mooie boot, maar moet ook meer vermogen achter imo.
Dat vind ik altijd een dingetje bij kleine bootjes, de snelheidsbeleving is denk ik iets groter als je in een klein bootje laag zit.
Maar meestal is het om leuk te varen raadzaam om gewoon het maximale toegestane vermogen er achter te hangen.
Vaak is het anders heel veel gewicht, te ver voorin voor optimale snelheid met een relatief laag vermogen oftewel het bootje is niet vooruit te branden.
Hangt natuurlijk van je persoonlijke wensen en voorkeuren af, ben zelf wel een beetje een snelheidsliefhebber en wat spanning ook :p
kurtje

Rib: Diesel Tender 2,70m
Motor: Mercury 15 pk 2-takt
Propeller: 9.25x10p rvs 3 blad
GPS snelheid: 51

vr 09 aug 2019, 16:54

Misschien valt het wel mee hoor, en nogmaals is persoonlijk wat de wensen zijn.
Maar ik heb deze boot opgezocht, en weet niet of de informatie klopt maar er staat dat er maximaal 20pk achter mag, dat vind ik echt dramatisch laag voor een dergelijk bootje.
Kan zo kleinere bootjes vinden waar nog meer achter mag.
Niet perse een probleem nogmaals, maar beperkt de mogelijkheden wel mocht meer vermogen ooit gewenst zijn.
kurtje

vr 09 aug 2019, 19:46

Ik zou echt naar een 4 meter of een 4,5 kijken als je toch overstapt naar een nieuwe. Heb je echt meer plezier van, zowel qua ruimte als vaareigenschappen. Ik kan he voorspellen dat de wens snel komt naar groter of sneller, ik ben niet de eerste die daar ook mee te maken kreeg dus spreek uit ervaring :schater
Gr.
Marcel
Silver

vr 09 aug 2019, 20:33

Ja mee eens hoewel het er van af hangt, zelf vaar ik alleen in binnenwater, geen grote meren, niet op zee maar hier in de buurt voornamelijk op een kanaal/vaart klein smal water wat velen misschien slootjes noemen. Dan heb je eigenlijk niks aan meer snelheid hoewel het altijd leuk is het mag toch al lang niet meer :p
Tevens is het voor mij een dingetje dat ik vanuit de tuin met 1 vinger in een halve minuut zonder pufje mijn boot er in of er uit heb, zo kan ik eventjes een half uurtje varen of iemand op pikken wat dan ook zonder enige drempel. (er in laten liggen geen optie, ookal leg je hier een grote boot neer klappert binnen notime kapot door de scheepvaart)

Als hij zijn boot op een trailer zet en achter een auto hangt, ja dan ben ik het er volkomen mee eens. Want dan maakt het 0 uit kwa moeite om een net iets zwaarder of groter bootje te hebben.
En dan is het dus wat mij betreft inderdaad ook zonde om een boot van een dergelijk formaat met een console te kopen waar vervolgens maar 20pk achter mag wat echt belachelijk weinig is voor zo'n boot, dan ben je echt serieus gelimiteerd in de mogelijkheden als je wat meer mensen of vermogen aan boord wilt hebben.
Met dat formaat of misschien bijv 360 of 380 heb je al genoeg bootjes waar bijvoorbeeld 50PK of misschien zelfs meer achter mag.
Kan ook zo bootjes vinden van 3 meter waar 25 achter mag.
En wat extra formaat/lengte geef dus ook extra mogelijkheden wat je al zegt, dat klopt zeker dat komt er nog bovenop.
kurtje

zo 11 aug 2019, 13:50

Ik snap inderdaad wat jullie zeggen. Dit bootje is 350cm en inderdaad mag er max 20pk achter. Mijn huidige rubberbootje is 300cm en 20kg lichter als de 350 rib. Ik ga nu met z'n 2en 36km/h en voor mij is dat hard zat, ik vaar namelijk op plassen / kleine kanalen en ga niet echt het grote water op. Ik zal met de 10pk wel wat trager gaan dan nu maar nou weet ik dat dezelfde motor om te bouwen is naar 15 en 20. Wellicht dat ik er 15pk van maak zodat ik het verschil in gewicht weer ophef.

Even om een paar dingentjes op een rijtje te zetten:
Huidige rubberboot: Nimarine MX-300 ALU = 54KG en 15pk toegestaan
Gewenste boot: Nimarine MX-350 RIB = 73KG en 20pk toegestaan
Mogelijke boot1: Nimarine MX-360 RIB = 134KG en 40pk toegestaan
Mogelijke boot2: Nimarine MX-410 RIB = 144KG en 50pk toegestaan

Wat ik graag wil:
Met 2 á 3 personen in plané komen.
Zitruimte voor 4 personen is prima.

Conclusie:
De gewenste boot is qua prijs interessant, overigens is die boot nog vrij licht vergeleken met een stapje groter. Nadeel is wel de maximale 20pk die toegestaan is. Nu zal ik voor mezelf moeten bedenken of ik van plan ben ooit meer dan 20pk te willen. Ik denk dat ik op dat bootje niet meer vermogen nodig zal hebben en ook niet meer dan 4 personen op de boot hoef te hebben. Persoonlijk denk ik dat de gewenste boot voor mij perfect is ook bedenkend wat ik van plan ben uit te geven.

Als ik wil gaan voor een 360 of 410 zal ik een zwaardere motor moeten aanschaffen en ben ik ongeveer het dubbele kwijt qua aanschaf van die boot in vergelijking met de 350. Na dit allemaal getypt te hebben en dus nog even de cijfers naast elkaar te hebben gelegd ben ik er wel zeker van dat ik voor de 350 wil gaan.
AndyDDoS

zo 11 aug 2019, 15:15

Prima toch, als met alle voors en tegens voor jezelf tot deze conclusie komt is dat toch een goede keus.
Gr.
Marcel
Silver

zo 11 aug 2019, 20:10

Je weet het zelf het beste, gewoon voor gaan als jou dat een fijne boot lijkt.
Kan me zeker inleven in je situatie gezien wat ik al schreef dat ik zelf ook in 'slootjes' vaar en een boot die heel erg snel is daar geen meerwaarde heeft.
Laat het weten welke het uiteindelijk is geworden!
Groeten
kurtje

ma 12 aug 2019, 13:35

Dank heren! Ik hou jullie op de hoogte ;)
AndyDDoS

ma 12 aug 2019, 19:38

Ben benieuwd! en die suzuki 9.9 upgraden kost wel knaken, andere restrictor plate en andere ECU als je naar 20pk wil. Als je er maar geen Nimarine motor achter hangt :blink
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h

di 13 aug 2019, 16:09

SkiRon schreef:Ben benieuwd! en die suzuki 9.9 upgraden kost wel knaken, andere restrictor plate en andere ECU als je naar 20pk wil. Als je er maar geen Nimarine motor achter hangt :blink

Denk dat ik wil upgraden naar 15pk en dan hoeft enkel de restrictor vervangen worden als ik het goed heb begrepen. ECU inderdaad als ik naar 20pk wil. Dealer had 'over' m'n mail gelezen en komt asap bij me terug met mogelijkheden. Wellicht dat ik jullie advies weer nodig heb ;)
AndyDDoS

Volgende

Keer terug naar Algemeen

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten