Varen & boze zwanen

Alles rondom de veiligheid, op de boot en onderweg..
Varen & boze zwanen
wo 29 apr 2020, 23:16

Onze eerste vaartocht afgelopen week viel meteen in het duigen. Na 500 meter kwamen wij oog in oog met een zwaan die, met opgetrokken veren, in het midden van het vaarwater zwom. Zeker 10 meter breed was het water. Ons idee was om zo ver mogelijk langs de kant te varen, maar de zwaan werd bij het passeren extra "boos" en bleef achter ons aan zwemmen.

Met een bange kleuter aan boord besloten maar op zijn snelst weg te varen (met 4pk niet heel hard), met het gevolg dat de zwaan sneller ging zwemmen, laag over het water vloog en een duikvlucht tegen de boot maakte. Kwam er ook deels op.

Door de schrik kwamen we vast in het riet en bleef de zwaan voor onze boot heen en weer zwemmen op een meter afstand. We konden dus geen kant op. Na zeker 30 minuten kwam er een sloep langs. Die kende de zwaan al jaren. Schijnt agressief te zijn en daar zijn territorium te bewaken. Die boot kon de zwaan afleiden, zodat ik onze boot weer kon lostrekken en wegvaren.

Nu is mijn vraag. Hoe ga je met zwanen om? Er zitten namelijk heel veel zwanen in het water in mijn regio. Zowel met als zonder jonkies. Ik kan dat nergens online terugvinden.

Moet ik: snel of langzaam varen? Dichtbij of ver weg? Peddels in de lucht houden? Hoe te varen zodra ze achter je aan komen. Waar moet ik op letten?

Iemand ervaringen of tips?
franktastic

Rib: Beaut 330
Motor: Suzuki 4 pk 4-takt

Re: Varen & boze zwanen
wo 29 apr 2020, 23:42

Ik heb het zelf ook 1x gehad dat een zwaan laagvliegend op mijn boot afkwam, hij deed verder niets maar kan idd best indrukwekkend zijn, ik kon gelukkige rustig doorvaren, als ik op google "agressieve zwaan" in type krijg ik toch heel veel hits, staat daar niets tussen qua tips?
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h

wo 29 apr 2020, 23:45

SkiRon schreef:Ik heb het zelf ook 1x gehad dat een zwaan laagvliegend op mijn boot afkwam, hij deed verder niets maar kan idd best indrukwekkend zijn, ik kon gelukkige rustig doorvaren, als ik op google "agressieve zwaan" in type krijg ik toch heel veel hits, staat daar niets tussen qua tips?

Google geeft tot dusver enkel hits hoe te handelen als voetganger en voornamelijk nieuwsberichten. Niet specifiek voor mensen met een boot.
franktastic

Rib: Beaut 330
Motor: Suzuki 4 pk 4-takt

do 30 apr 2020, 08:07

Sinds ze met air france samen zijn zijn het klootzakjes geworden met air. Heule ruime boog omheen varen. Maja dat kan niet altijd. Men kinderen zijn ook altijd panisch als ze aan het skien of op de bank zitten en er ligt een groep zwanen op de snelvaart vaak ook nog met jongen. Van mij mogen ze opvliegen. Maar ze zijn mooi om naar te kijken.
een leven zonder boot zuigt
MaartenR

Rib: Brig Eagle 6.7
Motor: Mercury 225pk v6
Propeller: RVS 21p enertia
GPS snelheid: 90

do 30 apr 2020, 16:38

wat een verhaal !!!!
Kwam toch een beetje leedvermaak bij me op door een soort van glimlachje.. (sorry)
Ik heb alleen ervaring met een zwaan maar die kon ik rustig een stukje brood voeren.. dus dat ging prima.

Ik denk dat voor zon dier ook het recht van de sterkste geldt.. mocht je vinden dat je gezin in gevaar is zou je met een peddel en corrigeert tikje kunnen geven zodat iedereen weer weet hoe de verhoudingen liggen.. maar als doorvaren gaat is dat de beste optie natuurlijk... respect voor de natuur.

Sterkte...
Ondanks de uiterste zorg waarmee ik mijn reactie heb samengesteld, ben ik niet aansprakelijk voor mogelijke schade, in welke vorm dan ook, die voortkomt uit het gebruik hiervan :-))))
2dehans

Rib: Brig Navigator 570
Motor: Honda 115 Pk
Propeller: Enertia 19p
GPS snelheid: 76

do 30 apr 2020, 20:54

Wilde zwanen zijn eigenlijk bangerds,
door recht op ze af te varen (laat niemand dit zien, want je wordt aangeklaagd voor mishandeling)
zullen ze 'overdondert zijn' en zichzelf in veiligheid brengen.
Dit is een natuurlijke reactie, dat deed je immers zelf ook toen de zwaan je aanviel...

Gaat het wel mis:
Blijf als volwassene altijd tussen de zwaan en je kinderen.
Ga staan en maak je groot.
• If you're still in control, you're not going fast enough
Breedút_Genietsje

Rib: Quicsilver 410sl
Motor: Mercury 15
Propeller: Solas RVS 9¼×10
GPS snelheid: 42,8

wo 06 mei 2020, 16:42

Gewoon negeren, ik snap dat je kleuter bang is, maar die zal meer naar jou kijken wat je doet dan naar de zwaan, vroeger veel mee te maken gehad tijdens werken in biesbosch, ze zijn wat vervelend als ze jongen hebben, echter ze hebben geen tanden, en dat verhaal dat ze een arm kunnen breken met hun vleugels is een bakerpraatje.

Als ze hun nest verdedigen dan doen ze dat in een cirkel erom heen, ben je daar buiten dan taaien ze af. :yes
Met vriendelijke groet

Ron.
neanderthaler

Rib: Osprey Lynx 26
Motor: Merc 225 optimax
Propeller: Enertia 21 p
GPS snelheid: 98.5 km

wo 06 mei 2020, 16:43

Breedút_Genietsje schreef:Wilde zwanen zijn eigenlijk bangerds,
door recht op ze af te varen (laat niemand dit zien, want je wordt aangeklaagd voor mishandeling)
zullen ze 'overdondert zijn' en zichzelf in veiligheid brengen.
Dit is een natuurlijke reactie, dat deed je immers zelf ook toen de zwaan je aanviel...

Gaat het wel mis:
Blijf als volwassene altijd tussen de zwaan en je kinderen.
Ga staan en maak je groot.

Psies. :peace
Met vriendelijke groet

Ron.
neanderthaler

Rib: Osprey Lynx 26
Motor: Merc 225 optimax
Propeller: Enertia 21 p
GPS snelheid: 98.5 km

wo 06 mei 2020, 22:01

Ik heb me naam mee, Zwanen hebben ontzag voor me :heee