Eerste rib informatie

Algemene vragen en info over RIBs & Watersport, maar wat niet in een ander onderwerp thuis hoort.
Eerste rib informatie
vr 01 mei 2020, 12:53

Beste allen,

Ik ben op zoek naar een Rib voor het huidige vaarseizoen.
Dit zal mijn eerste Rib worden, dus ik ben benieuwd naar jullie mening/ ervaringen/ en informatie, ik zal even mijn situatie schetsen:

Ik wil een degelijke Rib, echter ben ik student dus ik heb het geld niet op mijn rug groeien.
Het budget is van €2.500 tot €3.500 ongeveer
Ik ben op zoek naar: een Rib 3.30 tot 4.00 meter (zonder stuur/ console).
Motor varierende van 15pk tot 20pk 4takt.
Bij voorkeur 2e hands (vanwege de lagere kosten)
Het liefst het totale pakket, zodat ik in één keer klaar ben; rib + motor + trailer.

Nu weet ik dat mijn vrienden allen hun rib op marktplaats hebben gekocht, en dit is zeer goed uitgepakt. Hier geef ik dus ook de voorkeur aan.
Hebben jullie nog merken die aan te bevelen zijn/ of juist af te raden zijn.
Dingen waar ik op moet letten bij het kopen van een 2e hands rib.
Intussen heb ik al vrij veel research gedaan, dus ik weet wel een beetje hoe en wat, maar alle tips en info zijn welkom!

Ik kijk uit naar jullie mening/ reactie

Vriendelijke groet,
raffa

Re: Eerste rib informatie
vr 01 mei 2020, 15:58

Ik zou bij voorkeur even vragen welke type ribs je vrienden hebben en hoe die bevallen. Als dit lijkt op wat jij wilt zou je daar eens mee kunnen proefvaren of het voor jou ook OK voelt.

Verder staan er veel tips waar op te letten op dit forum... ff zoek functie gebruiken. Maar vermoed wel dat voor je budget (al is elke 1000 euro veel geld) je veel wilt. Goed en betrouwbaar... boot, motor en trailer... voor een maatvoering die mss wel erg geliefd is bij jan en alleman.
Maar soms heb dwing je geluk af... succes!!
Ondanks de uiterste zorg waarmee ik mijn reactie heb samengesteld, ben ik niet aansprakelijk voor mogelijke schade, in welke vorm dan ook, die voortkomt uit het gebruik hiervan :-))))
2dehans

Rib: Brig Navigator 570
Motor: Honda 115 Pk
Propeller: Enertia 19p
GPS snelheid: 76

vr 01 mei 2020, 17:45

Top dankjewel! Een van m'n vrienden heeft een suzumar van Pvc met 15PK 4takt zonder console, voor zover ik er mee heb gevaren een erg fijn bootje.
Inderdaad misschien te veel gevraagd voor hetgeen dat ik wil hebben, de toekomst zal het uitwijzen en anders ff doorsparen:)
Dankjewel voor je reactie
raffa

vr 01 mei 2020, 18:00

Een suzuki 15pk moet je kunnen vinden voor rond 1500,- en een kale rib voor van 350 rond de 2k moet zeker lukken. Erg leuke combi. Je zou zelfs boot iets goedkoper kunnen doen en bv een 25 suus of iets dergelijks kunnen zoeken. Dan hebbje meer fun kun je ook goes bandjes mee trekken enzo. Combi is helemaal niet nodig die motoren til je er zo op en start je in een ton. Splitsen kun je vaak goedkoper je spullen bij elkaar zoeken.
een leven zonder boot zuigt
MaartenR

Rib: Brig Eagle 6.7
Motor: Mercury 225pk v6
Propeller: RVS 20p enertia
GPS snelheid: 90

vr 01 mei 2020, 19:29

Bedoel je geen SIB ipv een Rib? Die Suzumar, heeft die een harde bodem? Ik heb een vermoeden dat dat een SIB is, dat zijn de meeste Suzumars. Een degelijke rib voor dat geld met trailer, mmm. Lijkt mij lastig. Daarentegen, een SIB zou moeten lukken denk ik.
Gr.
Marcel
Silver

Rib: Bootloos

za 02 mei 2020, 11:21

@maarten Dankjewel voor de tip, dan ga ik eens voor de spullen los zoeken als dat volgens jou vaak goedkoper is:)
@silver Ja ik weet zeker dat het om een rib gaat, hij heeft inderdaad een harde bodem.
Zouden jullie misschien dan toch een normale rubberboot adviseren? Echter is het lang geleden dat ik met een normale rubberboot heb gevaren, dus ik weet niet meer precies hoe het aanvoelt tegenover een Rib. Van de Rib weet ik dat hij top vaart natuurlijk.
raffa

za 02 mei 2020, 11:39

Zijn voors en naas, met een rib en vaste bodem vaart de boot wat beter en stabieler, voelt wat meer als boot. Nadeel is dat jem moet traileren en meer plek kost om te stallen. Een sib kun je gemakkelijk achter in de auto stoppen je bent iets langer bezig met opzetten. Een zodiac futura rond de 350-380 is een redelijk stabiele boot. Aan de andere kant kun je vanalles proberen als het niet bevalt is het ook zo weer verkocht en je bent een ervaring rijker. Men broer michielR op dit forum is een futura aan het opknappen misschien is dat evt wat voor je. Hou je wat meer over voor een goede motor. Ga wel voor een merk motor zoals suzuki, yamaha, mercury dan weet je ook zeker dat als je wilt upscalen dat je eigenlijk altijd je eigen geld weer minimaal terug krijgt.
een leven zonder boot zuigt
MaartenR

Rib: Brig Eagle 6.7
Motor: Mercury 225pk v6
Propeller: RVS 20p enertia
GPS snelheid: 90

za 02 mei 2020, 14:09

Als het om een Sib gaat is het inderdaad een ander verhaal :-)
Heb zelf een zeer prettige Quicksilver 380 gehad met een redelijk nieuwe 15PK Suzuki 4 takt motor. Super veel lol mee gehad met het gezin.
En tijdens vakantie pas alles in een bagage karretje en ben ik de koning te rijk.
Ook voor een dagje grachtenvaren of een meer op is het zo in elkaar gezet... hoe vaker je het doet hoe sneller het gaat
Ondanks de uiterste zorg waarmee ik mijn reactie heb samengesteld, ben ik niet aansprakelijk voor mogelijke schade, in welke vorm dan ook, die voortkomt uit het gebruik hiervan :-))))
2dehans

Rib: Brig Navigator 570
Motor: Honda 115 Pk
Propeller: Enertia 19p
GPS snelheid: 76

Keer terug naar Algemeen

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten