Registratienummer SMB op losse platen

Alles over het vaarbewijs, papierwerk en de regelgeving op het water.

Beste mensen,

Sinds kort heb ik een nieuwe YAM rubberboot. Hierachter een 10 pk 2-takt motor waarmee het een Snelle motorboot is. De boot is dan ook geregistreerd en als ik ga varen heb ik de verplichte uitrusting aan boord. Vaarbewijs heb ik ook, so far so good. Als er mensen zonder vaarbewijs mee willen varen (de kinderen bijvoorbeeld) hang ik er een 4 pk motortje achter, waarmee geen 20 km/u wordt gehaald. Het is nu geen SMB meer. Het registratienummer heb ik op 2 losse platen gezet die ik netjes aan de zijkant hang. Als er met de kleine motor wordt gevaren, gaan de platen er niet op. Mijn vraag: is het toegestaan te varen met losse platen? Het RDW geeft geen antwoord (het nummer moet 'duurzaam zijn aangebracht'). Ik wil geen gezeur als ik met platen vaar, maar ook niet dat de kinderen gezeur krijgen als ze met een boot met registratienummer erop geplakt varen, terwijl het geen SMB is. Iemand dit toevallig uit ervaring meegemaakt? Bedankt!
Onderstaand een plaatje van hoe het er nu uitziet (de touwtjes zijn nog even provisorisch, dat worden nette karabijnhaken)

20200503-141006.jpg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Joost_1974

Rib: YAM 310STi-V (SIB)
Motor: Yamaha 10 pk 2-takt

Ook hier de afbeelding even toegevoegd, graag de afbeelding gewoon uploaden en dan in bericht plaatsen, zelf geen ervaring met zulke platen, of de handhavers dit duurzaam vinden blijft de vraag.... Vraag het de water politie eens zou ik zeggen. Het maakt toch niet uit of die letters erop zitten als er een 4pktje achter hangt, de snelheid bepaald of het een SMB is, niet de registratie dacht ik, als je sneller dan 20 kan MOET je registreren, langzamer mag je altijd registreren dacht ik.
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h

Nogmaals dank voor het foto toevoegen. Op de een af andere manier lukte het mij niet deze te uploaden.
Als de registratie erop zit met de andere motor, klopt de registratie niet met het type motor, dat is het probleem. Bovendien trekt een geregistreerde boot met kinderen erin wel snel de aandacht natuurlijk. We gaan het meemaken.
Joost_1974

Rib: YAM 310STi-V (SIB)
Motor: Yamaha 10 pk 2-takt

ja mee eens, dacht idd effe niet aan boot/motor combi, zou het gewoon proberen, denk dat je eerst een waarschuwing krijgt als ze het niet goed vinden.
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h

Denk dat het zo wel slimme oplossing is, kunnen de kids er ook mee varen.
een leven zonder boot zuigt
MaartenR

Rib: Brig Eagle 6.7
Motor: Mercury 225pk v6
Propeller: RVS 21p enertia
GPS snelheid: 90

Het registratienummer moet duurzaam (lees: deugdelijk) zijn. Er staat nergens duurzaam aangebracht.

Verder staat in de Beleidsregel registratie snelle motorboten https://wetten.overheid.nl/BWBR0040997/2018-06-10 dat je technische wijzigingen zsm moet melden aan de RDW.

Je ben overigens wel verplicht het nummer te voeren omdat voor die boot een registratienummer is uitgegeven. Niemand gaat het rompnummer opzoeken maar je vroeg naar de regels.
Appeltaart

Rib: Joker Coaster 650
Motor: Yamaha F115
Propeller: Spitfire 4 blads RVS

Vrienden van mij hadden het registratienummer ook op losse platen.
20 jaar terug was dit totaal geen probleem.

Hoe er nu over gedacht wordt weet ik niet.
• If you're still in control, you're not going fast enough
Breedút_Genietsje

Rib: Quicsilver 410sl
Motor: Mercury 15
Propeller: Solas RVS 9¼×10
GPS snelheid: 42,8

Keer terug naar Regelgeving: Vaarbewijs, marifoon, verzekeringen etc.

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast