PK vermelding op een buitenboord motor

Alles over het vaarbewijs, papierwerk en de regelgeving op het water.

Best leden,

Is een PK vermelding op een BB verplicht?
Mijn hobby is om BB motoren op te knappen en daarbij spuit ik het geheel in een nieuwe kleur.
Nu vroeg ik mij af of een PK vermelding verplicht is. Soms is het even wat mooier om dat niet te vermelden namelijk...
Het zijn over het algemeen BB motoren waarbij je zichtbaar kan zien dat ze zwaarder zijn dan 5pk dus die twijfel hoeft er niet te zijn...
Op Google kon ik het niet vinden.
Bedankt alvast...
Laatst bijgewerkt door Rendall op wo 13 mei 2020, 20:07, in totaal 1 keer bewerkt
Rendall

Rib: Brig 420
Motor: Yamaha 25pk 4takt
GPS snelheid: 38

Lijkt me niet verplicht, zie zo vaak motoren die over gespoten zijn zonder enige aanduiding. En waarom zou dat moeten zijn vraag ik me af?
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h

De enige reden die ik kan bedenken is dat een handhaver kan zien of het vaarbewijs plichtig is of niet. Het kan dan sommige smokkelaars handig zijn om er minder pk op te zetten dan deze oorspronkelijk is om iemand op het verkeerde been te zetten, meer niet... Maar of het ook verplicht is? Ik loop liever geen risico namelijk... Dan plak of spuit ik er wel wat getallen op.
Rendall

Mijn sibje met 6 pk is ook vaarbewijs plichtig, loopt 27kmh dus das niet echt een richtlijn.... Das dus combinatie afhankelijk. En bij een inboard zie je toch ook niet hoeveel PK erin zit!! Het lijkt me dus onzin dat het erop moet staan. Als de combi vaarbewijs plichtig is staat het daadwerkelijke vermogen op de registratie.
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h

Vaarbewijsplicht hangt samen met de topsnelheid van de boot. Is dat meer dan 20km/h dan is een vaarbewijs verplicht. Ik begrijp niet waarom zoveel mensen onterecht vermoeden dat dit gerelateerd aan het vermogen is.
Appeltaart

Rib: Joker Coaster 650
Motor: Yamaha F115
Propeller: Spitfire 4 blads RVS

Als ik jullie de indruk gaf dat ik dat niet wist dan is dat fout hoor.... Natuurlijk weet ik dat het aantal pk niet lijdend is, en ook dat nog steeds veel mensen dat niet weten.
En vooral hen die het niet 'zeker' weten plakken er nog wel eens minder pk op de kap om een evt. handhaver te doen misleiden.
Het kan namelijk wel een richtlijn zijn voor het schatten van een snelheid gelet op de combinatie.

Maar Skiron, je hebt idd een punt dat er bij een inboard ook geen pk vermelding aanwezig is....
Rendall

Keer terug naar Regelgeving: Vaarbewijs, marifoon, verzekeringen etc.

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten