Mercury 2 takt 50 pk oliereservoir leeg gelopen tijdens wint

Alles over de motor en wat er aan vast zit.

Beste,

het is weer even geleden maar het seizoen begint weer.
Mijn ribje is zo goed mogelijk weggezet in de winterstalling.
Vandaag heb ik hem weer uit de garage gehaald.

Helaas lag er olie onder de schroef.
Het oliereservoir tankje is leeg. 1+1 =2 de inhoud ligt op de vloer.
De oliereservoir zit aan de motor gebouwd i.v.m. de mengsmering

vraag 1 Iemand tips of ideeën hoe dit kan? Mijn vermoeden is dat het niet simpelweg een externe lekkage is.
in de opslag was de brandstof toevoer slang van brandstoftank naar aansluiting op de motor was er helemaal van tussen.
Qua brandstof helemaal leeg gedraaid alvorens het wegzetten.

Vraag 2 de olie komt uit een gaatje, wat voor verklikker gaatje is dit? zie bijlage
Het gaatje zit naast het gaatje van de vent plug van het staart stuk.

vraag 3
hoe moeilijk is het ontluchten na het weer vullen van de olie?

Bedankt, ik ijk alweer uit naar een heerlijk vaar seizoen.
gaatje.PNG
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
50pk
 
Berichten: 51
Geregistreerd: wo 18 mei 2016, 20:52
Woonplaats: Zeeland
Rib: zodiac pro 7 pers
Motor: Mercury 50pk 2takt
Propeller: 3blads
GPS snelheid: 63 km/u



Externe lekkage lijkt mij de meest logische verklaring. Het gaatje welke jij bedoeld bij vraag 2 is volgens mij een gaatje waar water in en uit de staart kan lopen. Daar kan volgens mij nooit olie uitlopen wat in de motor hoort te zitten. Je tandwielkast is gesloten dus daar kan de olie in principe niet uitkopen tenzij je bv een lekke keerring hebt. De olie zou evt van boven kunnen komen en langs de binnenkant van je staart lopen.

Lijkt mij verstandig dat je het onderste deel van je staart losmaakt om te kijken wat er loos is. Het is nu gissen en dan heb je het misschien snel gezien.

Het ontluchten is geen probleem als je de nieuwe staartolie maar in één keer onderaan je staart erin drukt zonder er allemaal lucht bijdrukt. Tot aan de bovenste plug en dan zit die op peil. Ik laat het daarna nog een poos staan voor dat ik de bovenste plug er weer in draai.
Snipes
 
Berichten: 48
Geregistreerd: zo 23 feb 2020, 11:01
Rib: Yam 430r
Motor: Honda BF20
Propeller: 9-1/4X10
GPS snelheid: 37.8



Bedankt voor de snelle reactie.
Uitwendige lekkage is vooralsnog uitgesloten.
De tweetakt olie mix gaat via het smeerolie pompje richting motor.
Qua lekkage komt onder bij het staartstuk uit dat gaatje.

Qua ontluchten bedoel ik na het vullen van de twee takt mix olie, niet het vullen van staartstukolie.

(Ps, volle kracht varen blijft het lekkerste)
Avatar gebruiker
50pk
 
Berichten: 51
Geregistreerd: wo 18 mei 2016, 20:52
Woonplaats: Zeeland
Rib: zodiac pro 7 pers
Motor: Mercury 50pk 2takt
Propeller: 3blads
GPS snelheid: 63 km/u



Ah oke verkeerd begrepen qua ontluchten. Daar kan ik je verder niet mee helpen want ik heb geen ervaring met 2takt met oliereservoir.

Qua lekkage zou ik echt je staartstuk verwijderen om te kijken waar de olie vandaan komt. Is niet een moeilijke klus en dus prima zelf te doen.
Snipes
 
Berichten: 48
Geregistreerd: zo 23 feb 2020, 11:01
Rib: Yam 430r
Motor: Honda BF20
Propeller: 9-1/4X10
GPS snelheid: 37.8



En anders ed van nion even bellen die is merc specialist. Dan zit je gelijk bij de goede
een leven zonder boot zuigt
Avatar gebruiker
MaartenR
 
Berichten: 1293
Geregistreerd: di 08 jan 2013, 00:18
Rib: Brig Eagle 6.7
Motor: Mercury 225pk v6
Propeller: RVS 21p enertia
GPS snelheid: 90



Snipes schreef:....
Het ontluchten is geen probleem als je de nieuwe staartolie maar in één keer onderaan je staart erin drukt zonder er allemaal lucht bijdrukt. Tot aan de bovenste plug en dan zit die op peil. Ik laat het daarna nog een poos staan voor dat ik de bovenste plug er weer in draai.


Mag ik tussendoor even vragen waarom je de bovenste schroef er nog niet in draait? ls er olie uit het bovenste gat komt, draai je die toch als eerste dicht om het leeglopen onder te voorkomen? Of ben jij zo snel met het verwijderen van de nippel onder en het plaatsen van die schroef?
HarrieA
 
Berichten: 2
Geregistreerd: zo 22 maart 2020, 20:34
Rib: QuickSilver 340
Motor: Mercury 5 pk



Ik ben heul snel :cool

Toegegeven dat je wel snel moet zijn als je hem boven niet eerst afdopt. Schroef op de schroevendraaier klaarleggen en dan lukt het meestal wel. Schroef is ook wel eens van de schroevendraaier gevallen en dan wordt het een bende :whack

Anders inderdaad eerst boven afdoppen zodat je meer tijd hebt om het onder netjes te doen.

Mijn reden, heb ik niet, zit tussen de oren.
Snipes
 
Berichten: 48
Geregistreerd: zo 23 feb 2020, 11:01
Rib: Yam 430r
Motor: Honda BF20
Propeller: 9-1/4X10
GPS snelheid: 37.8



Ben wel benieuwd of er al nieuws is wat het nu is.
Snipes
 
Berichten: 48
Geregistreerd: zo 23 feb 2020, 11:01
Rib: Yam 430r
Motor: Honda BF20
Propeller: 9-1/4X10
GPS snelheid: 37.8



Keer terug naar Motoren, motoronderdelen en besturing

Gebruikers op dit forum: ErikH en 3 gasten