Suzuki DF8 stottert bij meer gas

Algemene vragen en info over RIBs & Watersport, maar wat niet in een ander onderwerp thuis hoort.

Hoi,

Ik heb een aluminium Jon van 4,5 mtr met daarachter een DF8 kortstaart.
Een maand geleden waren wij rustig aan het varen en toen wij van 6 naar 9 kmh gingen, begon de motor te bokken/stotteren.
Hij hield in en ik kon gas geven wat ik wilde, maar toeren zaten er niet meer in.
Aan de kant gelegen de brandstof hoeveelheid en -toevoer gechecked, alles in orde.
Met de hand het water gevoeld dat achter onder eruit spuit, dit was lauw.
Na een minuut kon ik weer gas geven en leek er niets aan de hand.
Toen ik na enkele minuten varen weer meer gas gaf, begon het bokken weer opnieuw.
Het klonk als een soort bobobobobobob.

De motor liep ook niet lekker sstationair, iets was niet in orde.
Na een rustige terugvaart thuis geconstateerd dat het inlaatspruitstuk op nog maar 1 bout vast zat, de andere twee zaten los.
De pakking bleek roetzwart en stonk naar uitlaatgassen. Met nieuwe pakking weer goed handvast gezet.
Het probleem van het stotteren bleek compleet voorbij.
De bougies heb ik gechecked, deze zijn middelbruin en de electrode heeft de juiste lengte, is niet versleten oid.
De tolerantie tussen de electrode en de massa heb ik met een bougiemaatje op .45 afgesteld.


In de daaropvolgende week heb ik nog een aantal keren plankgas gevaren, boot gaat hierbij in plané, gaat ca 35 kmh.
Dit enkele minuten gedaan, niets aan de hand.
De week erop een lange toertocht gevaren van 7 uur, waarbij ook 9 kmh gevaren werd. Niets aan de hand.
Eén keer trekken en hij loopt direct mooi en rustig, ideaal voor het trollen bij het roofvissen.

Vanavond ben ik even plankgas gegaan en na 1 minuut begon hij ineens weer te bokken zoals hierboven beschreven.
Ik heb direct een paar zaken gecontroleerd: zo w as er geen piepsignaal en geen rood oliedruk lichtje.
De straal die achter onder de motor uit spuit was lauw.
Ik lees verschillende mogelijke oorzaken zoals in dit draadje: viewtopic.php?f=9&t=3527.
Hoewel mijn technische kennis vrij ver gaat, heb ik eerlijk gezegd geen idee wat hier loos is.

Historie:
Mijn motor is van 2010, draait per seizoen ca 30 uur en had 3 jaar geleden voor voor het laatst een beurt.
Het oliepeil is op niveau en goed van kleur en dikte.
Vorig jaar heb ik amper gevaren.

Wie heeft enig idee waarom hij stottert/bokt terwijl hij wel mooi rustig loopt?
Ik heb geen tijd om mij te vervelen, ik heb mijn boot.
Avatar gebruiker
Edjekadetje
 
Berichten: 29
Geregistreerd: vr 13 mei 2016, 12:14
Woonplaats: Abcoude
Motor: Suzuki DF8 4-takt
Propeller: standaard 3blads
GPS snelheid: 35



ik zou beginnen je carburateur ultrasoon te reinigen.... na schoonmaken nieuwe pakkingen, mijn df6 had dit ook, na schoonmaken geen problemen meer gehad. Moet je eigenlijk ieder jaar doen, ook je olie en staartolie trouwens.
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
Avatar gebruiker
SkiRon
Beheerder
 
Berichten: 3910
Geregistreerd: zo 08 sep 2013, 20:53
Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h



Ik zou even je pompballetje er tussenuit halen. Of kijk als hij gaat stotteren of je benzine filtertje leeg is gezogen = restrictie in toevoer.
*******************************************************************************************************************************************************
Avatar gebruiker
Leo
Forum-sterretje!
 
Berichten: 2764
Geregistreerd: zo 20 dec 2009, 14:35
Rib: Rib? Beekman 590
Motor: In bestelling
Propeller: ntb
GPS snelheid: ntb



SkiRon schreef:ik zou beginnen je carburateur ultrasoon te reinigen.... na schoonmaken nieuwe pakkingen, mijn df6 had dit ook, na schoonmaken geen problemen meer gehad. Moet je eigenlijk ieder jaar doen, ook je olie en staartolie trouwens.


Dag SkiRon,
Dit is wel een goede tip overigens.
Ik vergat hierboven te vertellen dat ik mijn carburator heb nagekeken.
Ik heb hem open gehad, de vlotternaald gecheckt, de sproeiers bleken ook schoon, en er was geen water in de vlotterkamer aanwezig.
De rubber pakkingen zagen er nog netjes uit
Ik gebruik voor mijn motor 98 benzine ipv 95 met z'n methanol.

Ook heb ik mijn externe 12 ltr tank helemaal leeg gehad om zeker te weten dat er geen water in zat, wat niet het geval bleek.
Daarom nam ik aan dat in de balgpomp ook geen water zit.
Circa 5 jaar geleden verving ik de standaard brandstoffilter voor een echte die echt alleen maar benzine doorlaat.
Laatst bijgewerkt door Edjekadetje op zo 14 jun 2020, 09:00, in totaal 1 keer bewerkt
Ik heb geen tijd om mij te vervelen, ik heb mijn boot.
Avatar gebruiker
Edjekadetje
 
Berichten: 29
Geregistreerd: vr 13 mei 2016, 12:14
Woonplaats: Abcoude
Motor: Suzuki DF8 4-takt
Propeller: standaard 3blads
GPS snelheid: 35



Leo schreef:Ik zou even je pompballetje er tussenuit halen. Of kijk als hij gaat stotteren of je benzine filtertje leeg is gezogen = restrictie in toevoer.


Nou je het zegt, is dit wel een hele goede.
NA vorige maand heb ik dus mijn tank losgekoppeld gehad om hem helemaal leeg te maken bij controle op aanwezig water.
Daarna heb ik hem weer aangesloten en sindsdien liep hij goed.
Mogelijk heeft voor dat moment die koppeling niet goed gezeten.
Nu vaart hij goed bij 9 kmh, maar weer minder bij vol gas.
Misschien tóch een brandstof toevoer probleem.

Ik zal dat pompballetje er eens tussenuit halen. Goede tip.
Ik heb geen tijd om mij te vervelen, ik heb mijn boot.
Avatar gebruiker
Edjekadetje
 
Berichten: 29
Geregistreerd: vr 13 mei 2016, 12:14
Woonplaats: Abcoude
Motor: Suzuki DF8 4-takt
Propeller: standaard 3blads
GPS snelheid: 35



In ieder geval zal ik vandaag mijn oliepeil nogmaals checken om zeker te weten dat het daar ook niet aan ligt.
In dat draadje wat ik hierboven in de opening noemde wordt daar ook op gewezen.
Het zou zomaar kunnen zijn dat die net iets teveel onder het minimum zit.

Maar is het niet zo dat wanneer de oliedruk te laag wordt, de rode start-led gaat branden?
Ik heb geen tijd om mij te vervelen, ik heb mijn boot.
Avatar gebruiker
Edjekadetje
 
Berichten: 29
Geregistreerd: vr 13 mei 2016, 12:14
Woonplaats: Abcoude
Motor: Suzuki DF8 4-takt
Propeller: standaard 3blads
GPS snelheid: 35



Even een opmerking want mijn kennis houdt hier een beetje op.
Als ik mijn oliepeil wil meten, moet de motor dan exact horizontaal staan, of mag hij iets achterover hangen?

Ik vraag dit omdat zojuist bij het meten twee verschillende indicaties te zien waren.
Bij horizontaal gemeten komt het oliepeil netjes tot aan de 2e markering.
Bij iets achterover blijft het oliepeil bijna 1 cm voor de markering steken.

De olie heeft overigens nog viscositeit en is lichtbruin van kleur.
Ik heb geen tijd om mij te vervelen, ik heb mijn boot.
Avatar gebruiker
Edjekadetje
 
Berichten: 29
Geregistreerd: vr 13 mei 2016, 12:14
Woonplaats: Abcoude
Motor: Suzuki DF8 4-takt
Propeller: standaard 3blads
GPS snelheid: 35



motor moet exact vertikaal staan volgens de manual als je meet. Jij zei horizontaal maar bedoelt denk ik hetzelfde :blink

Heb een duitse handleiding toegevoegd, NL heb ik niet. Staat zelfs dat olie en staartolie iedere 6 maanden vervangen moet worden. Dat zijn de kosten ook niet er gaat maar 0.8 liter in.

DF8A-9.9A_-_ab_2010.pdf
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
Avatar gebruiker
SkiRon
Beheerder
 
Berichten: 3910
Geregistreerd: zo 08 sep 2013, 20:53
Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h



Dank je voor je bijlage SkiRon,

Na lang zoeken heb ik eindelijk mijn originele instructie manual gevonden, in het Nederlands! :grin:
Ik bedoelde natuurlijk loodrecht staand.
Binnenkort ga ik mijn impeller vervangen en zal dan gelijk de staartolie meenemen.
Ik weet hoe dit bij deze motor moet, dat kan ik makkelijk zelf.
Ik heb geen tijd om mij te vervelen, ik heb mijn boot.
Avatar gebruiker
Edjekadetje
 
Berichten: 29
Geregistreerd: vr 13 mei 2016, 12:14
Woonplaats: Abcoude
Motor: Suzuki DF8 4-takt
Propeller: standaard 3blads
GPS snelheid: 35



Zelfde als je auto, die peil je ook niet op een helling. :gr
Gr.
Marcel
Silver
 
Berichten: 1517
Geregistreerd: zo 24 nov 2013, 14:41
Woonplaats: Amersfoort
Rib: Bootloos



Edjekadetje schreef:Dank je voor je bijlage SkiRon,

Na lang zoeken heb ik eindelijk mijn originele instructie manual gevonden, in het Nederlands! :grin:
Ik bedoelde natuurlijk loodrecht staand.
Binnenkort ga ik mijn impeller vervangen en zal dan gelijk de staartolie meenemen.
Ik weet hoe dit bij deze motor moet, dat kan ik makkelijk zelf.


Ik heb van nagenoeg alle suzuki's ook de service manuals maar net van de DF8A niet....

Impeller is idd appeletje eitje bij dit soort motoren, blijft ie nu nog stotteren ook na je popmbal te hebben weggehaald, zou ik toch overwegen ultrasoon reinigen carb, los halen en gewoon schoonmaken had ik ook gedaan, maar pas na ultrasoon was het probleem weg, zat blijkbaar toch ergens een vuiltje wat hem net niet lekker deed lopen. succes, laat je weten als het opgelost is?
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
Avatar gebruiker
SkiRon
Beheerder
 
Berichten: 3910
Geregistreerd: zo 08 sep 2013, 20:53
Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h



Op dit moment gaat mijn verdenking het meeste uit naar de brandstoftoevoer.
De olie is op peil, de brandstof is goed (loopt direct en rustig stationair) en bij vermogen vragen reageert de motor correct.
Het zou zomaar eens de balgpomp kunnen zijn.

Zodra ik dingen gedaan heb laat ik dit hier weten.
Voor nu iedereen bedankt voor het meedenken!
Ik heb geen tijd om mij te vervelen, ik heb mijn boot.
Avatar gebruiker
Edjekadetje
 
Berichten: 29
Geregistreerd: vr 13 mei 2016, 12:14
Woonplaats: Abcoude
Motor: Suzuki DF8 4-takt
Propeller: standaard 3blads
GPS snelheid: 35



Update:
=======
Gisteren bij de Suzuki dealer een impeller en staartolie gehaald en hem terloops gevraagd wat het stotteren van de motor zou kunnen betekenen.
Zijn gedachte was dat de motor in de begrenzing ging door teveel toeren.
Nu is het wel zo dat hij bij de laatste keer vol gas draaide toen dit gebeurde, maar niet de eerste keer bij 9 kmh.

Hij vroeg vervolgens wat voor prop ik erop had. Toen ik zei dat dit de standaard geleverde was, zei hij dat ik beter voor een maatje groter kon gaan omdat ik dan gelijk van het probleem af was.
Op gebied van aandrijving op het water heb ik weinig kennis van props, maar als niets helpt dan zou dat een optie kunnen zijn, wat denken jullie.

Nu ga ik niet van alles tegelijk vervangen/wisselen omdat ik straks anders niet weet waar het aan gelegen heeft.
Eerst de impeller met staartolie vervangen en dan het water in en proefvaren.
Daarna de balgpomp er tussenuit en proefvaren.
Als laatste een grotere maat prop, kan ik thuis aan de steiger doen.
Ik heb geen tijd om mij te vervelen, ik heb mijn boot.
Avatar gebruiker
Edjekadetje
 
Berichten: 29
Geregistreerd: vr 13 mei 2016, 12:14
Woonplaats: Abcoude
Motor: Suzuki DF8 4-takt
Propeller: standaard 3blads
GPS snelheid: 35



Als ie eerst niet stotterde op top en nu opeens wel lijkt het me niet een te hoog toerental anders had ie dat toch ook al eerder moeten doen.
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
Avatar gebruiker
SkiRon
Beheerder
 
Berichten: 3910
Geregistreerd: zo 08 sep 2013, 20:53
Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h



Maak is een filmpje kunnen we mee luisteren. Je hoort meestal zo of het begrenzer onsteking is of brandstof. Modernere motoren begrenzen weer meestal op injectoren.
een leven zonder boot zuigt
Avatar gebruiker
MaartenR
 
Berichten: 1792
Geregistreerd: di 08 jan 2013, 00:18
Rib: Brig Eagle 6.7
Motor: Mercury 225pk v6
Propeller: RVS 20p enertia
GPS snelheid: 90



MaartenR schreef:Maak is een filmpje kunnen we mee luisteren. Je hoort meestal zo of het begrenzer onsteking is of brandstof. Modernere motoren begrenzen weer meestal op injectoren.


Boot staat nu op de trailer in de garagebox, deze week impeller en staartolie.
Daarna ga ik proefvaren, als het dan gaat stotteren zal ik dat proberen te filmen.
Inderdaad is het raar dat hij enkele weken geleden tijdens die lange toertocht deed toen ik van 6 naar 9 kmh ging, en vorig weekend pas nadat ik volgas ging (ca 35 kmh).
Ik heb geen tijd om mij te vervelen, ik heb mijn boot.
Avatar gebruiker
Edjekadetje
 
Berichten: 29
Geregistreerd: vr 13 mei 2016, 12:14
Woonplaats: Abcoude
Motor: Suzuki DF8 4-takt
Propeller: standaard 3blads
GPS snelheid: 35



Inmiddels zit de nieuwe impeller op z'n plaats.
Ik moet zeggen dat hij er niet echt versleten uit ziet, maar de waterstraal die onder de motor uit spuit lijkt wel iets krachtiger.
De staartolie gelijk maar vervangen, was trouwens nog mooi helder en dik.

Gisteravond test gevaren, geen gestotter of gebok gehad.
Nu een eind aan het varen, waarbij stukken met 9 kmh, geen problemen.

Maar wat was nu eigenlijk de oorzaak van dat gestotter?
Het lijkt op oververhitting en een soort noodloop als gevolg.
Het zou misschien kunnen liggen aan verkalking van het koel-circuit?

Als ik nu het advies van de Suzukidealer opvolg om een 1 maat grotere prop te monteren, dan moet hij volgens mij extra aan het werk. Daar wacht ik dus nog mee.

Ergo: wat vinden jullie van het oververhit verhaal?
Bijgaand foto's van de oude impeller.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Ik heb geen tijd om mij te vervelen, ik heb mijn boot.
Avatar gebruiker
Edjekadetje
 
Berichten: 29
Geregistreerd: vr 13 mei 2016, 12:14
Woonplaats: Abcoude
Motor: Suzuki DF8 4-takt
Propeller: standaard 3blads
GPS snelheid: 35



Je hebt de motor toch niet ontkalkt? Dan zou het nog dicht moeten zitten. De impeller ziet er te goed uit om slecht te zijn geweest. Heb je in het onderhoud traject andere dingen losgehad die je weer vast hebt gezet die niets met olie en impeller te maken hebben gehad.
een leven zonder boot zuigt
Avatar gebruiker
MaartenR
 
Berichten: 1792
Geregistreerd: di 08 jan 2013, 00:18
Rib: Brig Eagle 6.7
Motor: Mercury 225pk v6
Propeller: RVS 20p enertia
GPS snelheid: 90



Nou nee, ik heb echt niets anders los en weer gemaakt. Ik heb ook heel soms een klein korreltje kalk in het spuitmondje dat een gekke waterstraal heeft. Er zit dus wel degelijk kalkvorming in de kanalen. Een keer op het droge in een metselkuip zetten met veel en pure schoonmaakazijn erin denk ik?
Ik heb geen tijd om mij te vervelen, ik heb mijn boot.
Avatar gebruiker
Edjekadetje
 
Berichten: 29
Geregistreerd: vr 13 mei 2016, 12:14
Woonplaats: Abcoude
Motor: Suzuki DF8 4-takt
Propeller: standaard 3blads
GPS snelheid: 35



Dat zal wel een hoop kalk weghalen inderdaad.
een leven zonder boot zuigt
Avatar gebruiker
MaartenR
 
Berichten: 1792
Geregistreerd: di 08 jan 2013, 00:18
Rib: Brig Eagle 6.7
Motor: Mercury 225pk v6
Propeller: RVS 20p enertia
GPS snelheid: 90


Volgende

Keer terug naar Algemeen

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten


cron