Vastzetten RIB aan steiger en harde wind

Algemene vragen en info over RIBs & Watersport, maar wat niet in een ander onderwerp thuis hoort.

Hallo,

Ik heb me vandaag aangemeld op dit forum. Ik zal me straks ook voorstellen, maar eerst alvast een vraag...

We (mijn vrouw, kinderen en ik dus) gaan binnenkort verhuizen naar een woonboot. We willen er ook een bijboot en hebben een Quicksilver RIB op het oog. We zijn complete newbies en moeten alles nog leren (zo had ik tot gisteren nog nooit van een RIB gehoord.... ).

Een vraag die we hebben betreft het vastzetten van de RIB aan de steiger rondom de woonboot. Ons is verteld dat de boot bij harde wind uit het water moet worden gehaald. Is dat echt noodzakelijk of alleen bij echt harde wind of storm, bijvoorbeeld > windkracht 7?

En op welke wijze(n) kun je de boot het beste vastzetten/vastankeren aan een steiger? Alle tips of links zijn welkom. Zoeken op het forum geeft geen resultaten, maar misschien gebruik ik de verkeerde termen.....

Dank voor elk antwoord!

Arhab
arhab

Ik zou hem altijd uit het water halen, de boot gaat door algen aangroei zienderogen achteruit( al na een paar weken zit ie vol aangroei), ook vaart het niet meer goed met al die aangroei onder je boot, ook de tubes zijn op den duur niet meer goed schoon te krijgen, zonde dus. En zo zwaar zijn ze niet, kan je niet een mooi steigertje of vlot bouwen naast je woonboot waar je hem op kan trekken, of op je huidige steiger? zo heb ik het ook gedaan met een klein visbootje, lier op de steiger gemaakt en 2 rollen op de steiger en ik trek hem er zo op.
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h

Dank voor de snelle reactie. Het lastige is dat er wel een smalle steiger rondom de woonboot zit. De boot uit het water tillen zou ook nog wel gaan, maar door de ligging van de boot tov de buren maakt het eigenlijk niet mogelijk om de boot ook op het droge (voortuin) te krijgen. Of we moeten iets verder op de boot uit het water halen, maar dat is een zachte wand, met veel aangroei en onhandig geplaatste basaltblokken.

Een optie is uitbouw van de steiger, maar dat is al best prijzig en de vraag is of we daar vergunningen voor krijgen....

Dus af en toe uit het water halen is zeker mogelijk, maar niet bij iedere keer dat er wat wind staat (en dat is best vaak in ons platte landje ;-)).
arhab

Waarom wil je dan een rib? Je kunt ook een SIB nemen, eventueel met een airdeck, die kun je makkelijk uit het water laten en leeglaten en opbergen. Zo'n ding zit echt binnen 10 minuten in de tas en met een elektrische pomp is die ook zo opgeblazen. Als je een boot lange tijd in het water wilt laten liggen, zou ik een polyester of stalen bootje nemen. Antifouling erop en mooi laten liggen. Just my 2 cents...
Joost_1974

Rib: YAM 310STi-V (SIB)
Motor: Yamaha 10 pk 2-takt

Je wilt de boot eruit halen bij harde wind en als je hem niet gebruikt. Nu weet ik niet precies de indeling van je raam partij van je woonboot, maar ik kan me voorstellen dat met een paar katrollen en een stukje lijn, je de boot hoog en droog tegen je woonboot aan kunt trekken?

86F87F0D-EE06-4F9A-B040-550A52B72FF8.jpeg

Uiteraard als voorbeeld, maar dan tegen je woonboot aan.

9EC7141B-7C11-469E-9578-8D0FEDB71AD2.jpeg

Ik zou me trouwens ook twee davids op je steiger kunnen voorstellen, ben je helemaal klaar. Kom je regelmatig op mp tegen.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Plakkerdeplak
MichielR

Rib: Zodiac
Motor: Diverse
GPS snelheid: 20

Als alternatief, helemaal opgelost. “De EZ Port” op http://www.ezdock.nl
Plakkerdeplak
MichielR

idd mooi systeem alleen vreselijk duur.
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h

Dan kan het ook goedkoper dmv drijvend steigertje :gr (lijkt me sterk dat je daar een vergunning voor nodig hebt. Heeft dezelfde afmeting als je bootje):

http://link.marktplaats.nl/m1571218237
Plakkerdeplak
MichielR

Dank voor de reacties. Tja, de plannen zijn gewijzigd. In plaats van een RIB hebben we een Whaly gekocht. Een RIB is wel sportiever, maar een Whaly lijkt meer geschikt voor langere tochtjes. De kinderen moesten even omschakelen, maar vinden een Whaly ook heel geschikt!

Vastzetten gaan we doen met o.a. een "hengel" (een "mooring whip" - ik had nog nooit van de term gehoord).

Arjan
arhab

Keer terug naar Algemeen

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast