Bevestigen buitenboordmotor

Alles over de motor en wat er aan vast zit.
Bevestigen buitenboordmotor
ma 29 jun 2020, 23:33

Het is de Lodestar 430 geworden uit 2005. Tot nu blijft de boot mooi op druk en ziet er nog goed uit. De bijgeleverde motor (johnson) ga ik op termijn door verkopen. Ik ga voor werd er aangeschafte Evinrude 50 pk op afstandbediening. Nu voor montage al e.a. kunnen vinden op het forum. Aantal punten van twijfel.

De hoogte van montage. Gezien de bodem van de aluminium vloer moet ik de motor iets verhogen wanneer ik de onderste gaten wil gebruiken. Wat is de optimale hoogte?

De bestaande spiegelbeschermers zijn niet lang genoeg om de complete motor te ondersteunen. Beter vervangen voor een lange beschermer of bijv plaatwerk?

De geboorde gaten ga ik afkitten met Silkaflex, nu las ik ook over het behandelen van de gaten middels PU lak, zijn er alternatieven ? Zo niet, heb ik dan de 1 of 2.componenten versie nodig?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
ErikH

Rib: Zodiac Futura Sport
Motor: Evenrude 50PK

Re: Bevestigen buitenboordmotor
di 30 jun 2020, 08:33

Geboorde gaten kan je van binnen afwerken met G4 primer, mocht er dan ooit water bij komen dan kan het water je spiegel niet intrekken, uiteraard ook afkitten met Sika. Over de hoogte tja daar heb je zo een mooi plaatje voor maar of dat bij jouw boot ook van toepassing is gezien het een losse alu vloer is.

progressive-engine-height.jpg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h

di 30 jun 2020, 09:38

Dank voor je antwoord, de g4 primer is die niet bedoeld voor Polyester? Volgens mij is deze spiegel van binnen van hout, of dat maakt misschien niet uit?
ErikH

di 30 jun 2020, 11:24

nee maakt niet uit, het is juist om op hout deze primer te smeren zodat het polyester er na goed hecht, nu ga je niet met polyester aan de gang maar verder is dit uitstekend dus om je boorgaten van binnen te beschermen. Wordt veel gebruikt op deze manier. Goed uit laten harden alvorens je motor te monteren. Soms moet je je gaten net ietsje groter boren omdat die primer ook wat ruimte inneemt als het uitgehard is.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

di 30 jun 2020, 19:43

Even voor de interesse (en nee, ik ga er niet over zeuren :heee ) Wat mag er maximaal achter?
*******************************************************************************************************************************************************
Leo
Forum-sterretje!

Rib: Rib? Beekman 540
Motor: Suzuki 90A
Propeller: 13 x 19
GPS snelheid: ntb

di 30 jun 2020, 19:50

Achter de nieuwste lodestar 430 mag 50pk, vind het aardig wat voor een rubberboot.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

di 30 jun 2020, 21:05

Oke, dan hebben ze bij de nieuwe wel nagedacht over waar de boutgaten belanden ? :nana
*******************************************************************************************************************************************************
Leo
Forum-sterretje!

Rib: Rib? Beekman 540
Motor: Suzuki 90A
Propeller: 13 x 19
GPS snelheid: ntb

di 30 jun 2020, 22:48

Haha, nou eigenlijk een vrij korte spiegel wat dat betreft. Idd, 50PK mag de boot hebben, dat is overigens ook de reden waarom we deze genomen hebben. Had de 50 pk "over"van de gesneuvelde Zodiac Futura.

Heeft iemand van jullie nog een tip t.a.v. het gebruik van een spiegelbeschermer?
ErikH

za 04 jul 2020, 20:28

Inmiddels benodigde materialen in huis. De motor ga ik gewoon op de spiegel monteren. Niet verhogen of verlagen. Eerst maar is vaar ervaring op doen. Kan ik de motor aan de op de foto omcirkelde gaten bevestigen? Dan heb ik namelijk ook geen probleem met de aluminium vloer.
Verder de onderdelen van de oude bodem aan het inpassen. Deze ga ik vastzetten met RVS popnagels.
ErikH

Keer terug naar Motoren, motoronderdelen en besturing

Gebruikers op dit forum: roland en 1 gast