rib vastzetten op trailer

Vragen en tips over de trailer of schrijf je review over jouw bekende hellingen!
rib vastzetten op trailer
di 23 aug 2011, 22:37

Ik weet niet zeker of dit een new topic is, maar ik kon via "zoeken"nog niets over mijn vraag vinden.
Zoals je bij "even voorstellen" hebt kunnen lezen ben ik sinds kort eigenaar van een Brig 600L. Daar zit een trailer met tandemassen bij. Hoe bevestig ik nu het best de rib op de trailer, aan de achterzijde? Met mijn vroegere consoleboot zaten er 2 ogen aan de spiegel, daarmee kon ik de boot aan de trailer sjorren emt spanbanden. Hoe doe je dat met een rib, waar de tubes voorbij de spiegel steken? Met een spanband over de rib net voor de radarbeugel?
eric

Rib: BRIG Eagle 600L
Motor: suzuki 140 pk 4-takt
Propeller: 13 x21 alum. 3 blads
GPS snelheid: 85

Re: rib vastzetten op trailer
di 23 aug 2011, 22:42

Zo :heee
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
*******************************************************************************************************************************************************
Leo
Forum-sterretje!

Rib: Rib? Beekman 590
Motor: In bestelling
Propeller: ntb
GPS snelheid: ntb

di 23 aug 2011, 22:52

Plaats eens een plaatje van de achterkant.. en we bedenken wat voor je!
Bryan

di 23 aug 2011, 23:21

Zo gaat het met mijn Brig helaas niet Leo. En ja Bryan, ik zal een foto plaatsen (eerst even maken)
eric

wo 24 aug 2011, 08:13

Nooit geen spanband over de tubes!

Inderdaad zoals Leo aangeeft. Je hebt toch sleepogen aan je boot...? Tevens aan het lieroog aan de voorzijde een spanbandje zetten.
If you obey all the rules you miss all the fun...
Danneman

Rib: Roughneck 636 Black
Motor: Suzuki DF200ATX
GPS snelheid: 100+

wo 24 aug 2011, 10:44

ik hoop dat de foto enigszins duidelijk is: ik heb geen sleepogen aan de achterzijde, alleen 2 ogen voor waterskieen e.d. Daar zouden wel spanbanden aan kunnen, maar die moet ik dan over de polyester uitsteeksels zien te krijgen. Dat lukt niet. Of ik moet de spanbanden vlak langs de motor laten lopen, maar dan nog komt er een geweldige druk te staan op de uitsteeksels.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
eric

wo 24 aug 2011, 10:55

Kan het kruislings? Achter de motor langs, bevestigen bij de centreerwielen? Zo komt er geen druk op de flappen, alleeen een beetje op het binnenste deel achter de motor, en volgens mij is er dan niets aan de hand.
Bryan

wo 24 aug 2011, 12:04

Hetzelfde doen als ik aangaf, gewoon er doorheen halen en met BELEID vast zetten :yes Deze moet er alleen voor zorgen dat de boot niet op wipt / verschuift. Nog belangrijker is een veiligheid bij de lier zoals in het trailer topic vermeld wordt.
*******************************************************************************************************************************************************
Leo
Forum-sterretje!

wo 24 aug 2011, 17:10

Dank voor de tips Leo en Bryan. Ik ga het meteen proberen.
eric

vr 26 aug 2011, 16:05

Ik wil iedereen nog even op het hart drukken ZET JE BOOT GOED VAST!!

Vandaag onderweg naar de garage waar ze een motor-takel hebben om de motor op te hogen, heb ik een noodstop moeten maken. Het regende licht, ineens iedereen vol in de ankers. Je weet hoe het gaat, 1 stopt abrupt, de ander moet harder remmen, die daar achter nog harder en die daar achter is het haasje. Ik moest van 80 naar nul VOL in de ankers, ABS hielp mee op momenten waarbij doseren niet meer kon. Ik had nog 10 cm tot de volgende auto toen ik stil stond.

Gevolg: Boot naar voren geklapt, achter de rollen gekomen. Er zat vooraan een spanband die als buffer de boot vasthoudt, geknapt als een elastiekje! Dat was een redelijk bandje, 350 kilo kon hij hebben stond er op. De boot is niet verder gegaan door de lierband, die 20 cm vanaf de lier speling had naar de auto. Ik heb de boot weer op moeten takelen met een takel, als je dat niet hebt zit je met de gebakken peren.

Boot ACHTER de rollen:
boot-verschoven.JPG

Ik ga op zoek naar een betere manier, in ieder geval heb ik de lierband na het traileren nu onder de houder door laten lopen, dan vastgeklikt en aangedraaid. Dan is de speling er af en is er al minder kans dat de boot de auto over vliegt.
lier_vast.JPG

Dus wees gewaarschuwd, er zit meer kracht achter dan je kunt dromen!
Bryan

vr 26 aug 2011, 16:32

Achteraf praten is gemakkelijk... maar:

Die spanbanden waar je boot mee vast zit daar maak je nog geen vouwfiets mee vast op een fietsenrek! :poke
Danneman

vr 26 aug 2011, 16:38

Danneman schreef:Achteraf praten is gemakkelijk... maar:

Die spanbanden waar je boot mee vast zit daar maak je nog geen vouwfiets mee vast op een fietsenrek! :poke

nee die zijn ook om de boot niet te laten schuiven/stuiteren. Die houden de boot op de rollen bij oneffenheden in de weg. Gaat om de voorkant... bij het oog
Bryan

vr 26 aug 2011, 16:42

Bryan schreef:
Danneman schreef:Achteraf praten is gemakkelijk... maar:

nee die zijn ook om de boot niet te laten schuiven/stuiteren. Die houden de boot op de rollen bij oneffenheden in de weg. Gaat om de voorkant... bij het oog

Als dat zo'n zelfde bandje is geweest dan begrijp ik het wel. Je moet veel zwaardere banden gaan gebruiken, bij voorkeur met haken.
Danneman

vr 26 aug 2011, 16:45

Ik ga mijzelf een 1500 KG band regelen. Ook voor achterop, kan geen kwaad om daar ook wat extra's op te hangen. Dus voor diegenen die het net als mij niet voor elkaar hebben; leer van mijn fout! Sjor hem goed vast :yes
Bryan

vr 26 aug 2011, 19:04

Bedankt voor de tip Bryan, zo zien we maar weer hoeveel krachten er vrij komen bij zo'n noodstop. In het verleden weleens uit moeten reken hoeveel kracht er vrijkomt op de autogordel bij een aanrijding van 100 naar nul. Ik kan je het getal niet meer vertellen, maar we hebben het klassikaal drie keer nagerekend omdat er zo'n onwaarschijnlijk grote getallen (voor een zeer klein moment) uit komen.

Maar wat denk je, had dit geholpen??
Leo
Forum-sterretje!

vr 26 aug 2011, 19:11

Leo schreef:Maar wat denk je, had dit geholpen??

Ik denk het niet Leo. De neus is omhoog gekomen en naar voren geschoven tot het punt waarop de lierband het tegenhield. Bij jouw metalen geval was hetzelfde gebeurd, wel in mindere mate, boot naar voren en omhoog tot de lengte van de matalen pin. Wel veilig, als je bedenkt dat de boot niet over de auto vliegt. Maar dat hij echt op de plaats blijft liggen, dan moet er een strakke verbinding zijn die het oog + boot al naar achter trekt, tegen de voorwaartse krachten in.

Ik denk dat ik er een 2e haak in maak, die verbind met de paal, op een korte lengte monteer, moeilijk uit leggen; maar als ik de boot op de trailer lier, wacht ik bij het moment dat de haak NET voorbij het rubber is, klik ik de 2e (korte) haak er aan en lier hem dan 10 cm verder totdat de (korte) band strak staat en de boot naar achter trekt. Zo kan hij niet naar voren en niet naar achter. Dan is het zaak om met goede sjorbanden de achterkant op de trailer te trekken, zo goed dat bij een ongeluk (volledige stop) de boot niet over zijn neus naar voren kan kiepelen. Ook als de banden achter erg sterk zijn helpen deze bij een ongeluk ook als extra buffer, mocht de band voor het niet houden en e boot toch naar voren wil komen. Dan schuift hij in ieder geval niet verder dan een halve meter.

Zo is wat ik ga doen.. hoop dat jullie het begrijpen :heee

edit; als je de pin op de balk had gemonteerd, zeg maar vanaf de andere kant, dan was dit perfect!
Bryan

vr 26 aug 2011, 19:19

Mee eens, op een gegeven moment is de ruimte eruit maar heeft hij zich idd verplaatst naar voren. En bij zoiets (massa wat ruimte krijgt), krijgt een versnelling en is het moment enorm. Als je idd iets sterk genoeg kan maken in tegengestelde richting zonder ruimte (in dit geval naar achteren) ben je er. De band achter blijft alleen voor het hobbelen.

edit op edit; psies :yes
Leo
Forum-sterretje!

vr 26 aug 2011, 20:28

Een zeer nare ervaring Bryan! Je komt er met de schrik vanaf ! Gelukkig maar!

Ik heb dat destijds zo opgelost ...
Liersteun is vastgebout aan de trailer zelf ... kan dus niet meer bewegen. Heb paar sterke oogbouten aan de trailer bevestigd kwestie van gemakkelijk de haken te kunnen bevestigen ... Vervolgens een stevige riem (de oranje) naar voren zodat de kiel stevig in de zitting wordt getrokken ... heb er ook nog stuk zacht plastiek tussengezet zodat de riem niet kan doorschuren ... en dan nog een riem recht naar beneden (de camouflage) zodat de neus niet kan opwippen (deze mag misschien wel van een sterker type zijn) ... Achteraan nog een riem om opwippen te vermijden en de motor degelijk vastgeklemd ... Heb ondertussen al een paar 1000km zo gereden ... beweegt geen millimeter ... heb natuurlijk ook nog geen noodstop moeten maken maar ik denk (hoop) dat dit wel afdoende is ...

Afbeelding
Vaar nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen!
Rikkie-rib
First Member!

vr 26 aug 2011, 20:34

:yes Die gaat nergens heen! Ik denk dat ik ook maar een oogmoer op de trailer maak. Morgen in ieder geval naar de spanbanden-boer :heee Bedankt voor je input!
Bryan

vr 26 aug 2011, 21:08

Rikkie-rib schreef:Een zeer nare ervaring Bryan! Je komt er met de schrik vanaf ! Gelukkig maar!

Ik heb dat destijds zo opgelost ...
Liersteun is vastgebout aan de trailer zelf ... kan dus niet meer bewegen. Heb paar sterke oogbouten aan de trailer bevestigd kwestie van gemakkelijk de haken te kunnen bevestigen ... Vervolgens een stevige riem (de oranje) naar voren zodat de kiel stevig in de zitting wordt getrokken ... heb er ook nog stuk zacht plastiek tussengezet zodat de riem niet kan doorschuren ... en dan nog een riem recht naar beneden (de camouflage) zodat de neus niet kan opwippen (deze mag misschien wel van een sterker type zijn) ... Achteraan nog een riem om opwippen te vermijden en de motor degelijk vastgeklemd ... Heb ondertussen al een paar 1000km zo gereden ... beweegt geen millimeter ... heb natuurlijk ook nog geen noodstop moeten maken maar ik denk (hoop) dat dit wel afdoende is ...

Afbeelding

En zo hoort 't. Die ene mag inderdaad wat sterker. Omwisselen met die andere kan ook geen kwaad.

Op mijn trailers heb ik zorg ik altijd dat het lieroog in een vangmuil valt. Ik kan de boot ook niet verder lieren dan dit punt. Dan is het alleen nog maar zaak om een spanband naar beneden te trekken.
Danneman

Volgende

Keer terug naar Trailers en Trailerhellingen

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten