Talamex Highline HLA 300

Algemene vragen en info over RIBs & Watersport, maar wat niet in een ander onderwerp thuis hoort.
Talamex Highline HLA 300
di 29 sep 2020, 13:00

Goedemiddag,.

Even een korte vraag., ik kijk op dit moment naar de Talamex Highline HLA 300 een 3 meter airdeck met grote 45cm tubes en een breedte van 170cm.
Dit in combi met een 6pk Yamaha of de nieuwe 2020 versie van de 6pk Tohatsu.

Heeft iemand wellicht ervaring met de Talamex rubberboten?
De meeste Airdecks van andere merken zoals Zodiac, Yam, Honwave etc zijn allemaal smaller (+/- 155cm breed)

Op zich natuurlijk mooi dat de Talamex breder is maar er zal ook een reden zijn dat veel andere merken voor +/- 155 gaan.
Heeft een bredere boot negatieve invloed op bijvoorbeeld stuurgedrag of het in plane gaan?

Alvast bedankt voor de reacties.
mvg Peter.
PeterOK
 
Berichten: 7
Geregistreerd: do 19 sep 2019, 13:13


Re: Talamex Highline HLA 300
di 29 sep 2020, 14:26

Goed merk hoor, kun je gewoon kopen. Heb ze eens bekeken van dichtbij, ziet er goed uit
Gr.
Marcel
Silver
 
Berichten: 1397
Geregistreerd: zo 24 nov 2013, 14:41
Woonplaats: Amersfoort
Rib: Rancraft 17.20
Motor: Suzuki 115 pk
Propeller: 3x14 19p


Re: Talamex Highline HLA 300
wo 30 sep 2020, 12:13

Weet iemand de reden dat de meeste merken +/- 155cm breed als maat hebben Talamex is uitzondering met een breedte van 170cm,
Heeft een bredere boot negatieve invloed op bijvoorbeeld stuurgedrag of het in plane gaan?
PeterOK
 
Berichten: 7
Geregistreerd: do 19 sep 2019, 13:13


Re: Talamex Highline HLA 300
wo 30 sep 2020, 21:29

De voornaamste reden (denk ik) is dat veel van de rubberboten in deze afmetingen vaak getrokken worden achter een grotere motorboot of zeilschip. Eén van de voornaamste redenen om dit minder leuk te vinden is dat een rubberboot bij lage snelheden zich een beetje ‘ingraaft’ in het water als hij niet in plané kan komen, en dat gebeurt eigenlijk nooit achter deze relatief langzame schepen.

Daarom is denk ik de front oppervlakte (breedte) van de rubberboot bepalend voor de ‘drag’ of sleepweerstand. Hoe smaller de boot, hoe eenvoudiger te slepen. En als je aan het zeilen bent wil je niet te veel drag uiteraard. :cry

Daarom zal een fabrikant uit dat oogpunt een bepaalde lengte:breedte verhouding aanhouden. Hierbij heb ik het niet over de ‘vierkante’ rubberboten van nog geen 2 meter. :WHtF
Plakkerdeplak
MichielR
 
Berichten: 101
Geregistreerd: do 02 apr 2015, 02:09
Woonplaats: Meppel
Rib: Zodiac
Motor: Diverse
GPS snelheid: 20


Re: Talamex Highline HLA 300
do 01 okt 2020, 21:15

Bijzonder verhaal, ik vaar alweer enige jaartjes en zie toch vrijwel altijd deze bootjes gebruikt worden om te spelen varen en ik zie ze vrijwel nooit achter een boot aangetrokken worden, of ze moeten in de davits hangen. 90% spelenvaren tov 10% slepen zou ik zeggen.
Broodje aap verhaal in mijn ogen, maar hoor graag de ware reden mocht deze er zijn.
Wellicht zijn de tubes dikker, hierdoor meer draagvermogen?
Gr.
Marcel
Silver
 
Berichten: 1397
Geregistreerd: zo 24 nov 2013, 14:41
Woonplaats: Amersfoort
Rib: Rancraft 17.20
Motor: Suzuki 115 pk
Propeller: 3x14 19p


Re: Talamex Highline HLA 300
do 01 okt 2020, 21:35

meer stabiliteit en draagvermogen door breedte en grotere tubes. Tenders zijn meestal smaller omdat ze aan davits hangen achter een boot, lastig als de boot dan erg breed is, deze talamex wordt niet als tender in de markt gezet maar als allrounder en vakantie boot.
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
Avatar gebruiker
SkiRon
Beheerder
 
Berichten: 3190
Geregistreerd: zo 08 sep 2013, 20:53
Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h


Re: Talamex Highline HLA 300
do 01 okt 2020, 21:41

Inderdaad, dat denk ik ook.
Gr.
Marcel
Silver
 
Berichten: 1397
Geregistreerd: zo 24 nov 2013, 14:41
Woonplaats: Amersfoort
Rib: Rancraft 17.20
Motor: Suzuki 115 pk
Propeller: 3x14 19p


Re: Talamex Highline HLA 300
ma 05 okt 2020, 14:20

SkiRon schreef:meer stabiliteit en draagvermogen door breedte en grotere tubes. Tenders zijn meestal smaller omdat ze aan davits hangen achter een boot, lastig als de boot dan erg breed is, deze talamex wordt niet als tender in de markt gezet maar als allrounder en vakantie boot.


Klinkt aannemelijk, bedankt voor alle reacties. het lijkt me wel een aardig bootje voor de vakantie (beetje spielerei).
vroeg me alleen af of het nadelig is voor het in plane gaan of stuurgedrag.
Ik koop 6x sneller een auto dan een bootje, lastig kopen met de alle mogelijkheden zonder iets te kunnen testen (lengte, airdeck/Alu/ Yamaha of Tohatsu etc etc) ;)
PeterOK
 
Berichten: 7
Geregistreerd: do 19 sep 2019, 13:13



Keer terug naar Algemeen

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


cron