Benzine in de schuur bewaren?

Alles rondom de veiligheid, op de boot en onderweg..
Benzine in de schuur bewaren?
zo 30 jun 2019, 23:30

Ik vroeg mij af of het gevaarlijk is om de niet leeg gevaren tank (25L Yamaha kunstof tank) in de schuur te bewaren?

Afgezien van de geur natuurlijk.

Ik heb nu nog zo'n 12L over en tevens zo'n zwarte 5L Jerry can gevuld.
Het kan erg warm worden in de schuur omdat de zon er op staat.

Hoe doen jullie dat?

Ik ben toch wel erg benieuwd....
Alvast bedankt.
Rendall

Rib: Brig 420
Motor: Yamaha 25pk 4takt
GPS snelheid: 38

Ik bewaar de bezinine buiten tegen de schuur op een donker plekje.Dat is beter dan binnen.Ik had hem eerst nog in een plastic box zitten,maar het er in en uit halen veroorzaakte scheuren in het plastic,dus dan maar zo.
Ook deed ik de tank soms nog eens ontluchten,maar dat is niet goed voor de houdbaarheid.Dus ben ik daar mee gestopt.
Blijft altijd wel opletten,want benzinedamp is levensgevaarlijk.Dus de dop moet goed sluiten en luchtdicht zijn..
Met vriendelijke groet
Govert ;)
mijn Boot http://bit.ly/mijnBoot
mercvrivs

Rib: Aquapro SM1101
Motor: Yamaha 40pk Autolube
Propeller: Solas 11. 1 X 13 HQ
GPS snelheid: 55

Gewoon bewaren, kan geen enkele kwaad in een daarvoor bedoelde jerrycan. Ik had in italie 3 stuks vol bij me, Gewoon in de schaduw zetten.
Hoe warm denk je dat het in je boot wordt als deze in de zon op het water ligt? Ik kon als ik mijn afdekzijl eraf haalde smorgens in de zon, de ijzeren delen van de boot tijdelijk niet vast houden zo heet, laat staan hoe heet het word in je bakkist waar de benzinetank staat.
Gr.
Marcel
Silver

Rib: Rancraft 17.20
Motor: Suzuki 115 pk
Propeller: 3x14 19p

By the way, in de schuur is het al helemaal geen probleem. Die stank hoeft niet, gewoon dicht draaien. Ik bewaar ze ook in d egarage als ik ze niet gebruik.
Gr.
Marcel
Silver

Ik heb de oorzaak gevonden. Ik heb een 12 liter tank met mengsmering en dus een 24 liter Euro 95. Maar die zitten dicht en stinken dus ook niet. Of het veilig is?
Afijn ik had ook nog een nostalgische ijzeren tank die heeft gelekt en de handdoek die ik had gebruikt lag er ook nog.....
Nu heb ik buiten vakken gemaakt die in de schaduw hängen.
Daar staat sowieso de ijzeren tank.... Maar die wil ik kwijt.... Kan en doe er niks meer mee...
Rendall

Rib: Brig 420
Motor: Yamaha 25pk 4takt
GPS snelheid: 38

Niet dat ik het wist, maar benzine blijkt een zelfontbrandingstemperatuur van 247 graden+ te hebben. Geen zorgen in de warme schuur dacht ik dus. Het vlampunt is -23 graden, maar da's wat anders.

Zolang je NIET de 3 ingrediënten voor een brand hebt in je schuur: -zuurstof - brandstof - ontsteking, heb je dus ook geen brand of explosie.

Heb je wél benzine dampen in je schuur en je gaat met de slijptol aan de gang(vonken), wordt het link natuurlijk.

Zijn hier brandweerlieden op het forum? Die weten het fijne ervan, ik ben vast niet volledig op dit gebied
Met vriendelijke groet,
Wim
Skipper Endeavour

Rib: Celebrity 180 Vision
Motor: Mercruiser 205pk 4V6
Propeller: High Five
GPS snelheid: 70 km/u

Ik weet alleen niet hoe dat bewaren van benzine in de schuur zich verhoudt met je verzekering. Kan een uitsluiting zijn in je polis.
Met vriendelijke groet
Govert ;)
mijn Boot http://bit.ly/mijnBoot
mercvrivs

Rib: Aquapro SM1101
Motor: Yamaha 40pk Autolube
Propeller: Solas 11. 1 X 13 HQ
GPS snelheid: 55

Ik denk dat we daar niet te moeilijk over moeten doen, wat denken jullie van die fles wasbenzine, ontvetter en ga zo maar door die de meeste mensen wellicht ook in de schuur hebben staan. Mijn motorfiets met een volle tank brandstof, of een bromfiets.

Als je het bewaard in een daartoe bestemde jerrycan, is er geen enkel probleem.
Gr.
Marcel
Silver

Skipper Endeavour schreef:Niet dat ik het wist, maar benzine blijkt een zelfontbrandingstemperatuur van 247 graden+ te hebben. Geen zorgen in de warme schuur dacht ik dus. Het vlampunt is -23 graden, maar da's wat anders.

Zolang je NIET de 3 ingrediënten voor een brand hebt in je schuur: -zuurstof - brandstof - ontsteking, heb je dus ook geen brand of explosie.

Heb je wél benzine dampen in je schuur en je gaat met de slijptol aan de gang(vonken), wordt het link natuurlijk.

Zijn hier brandweerlieden op het forum? Die weten het fijne ervan, ik ben vast niet volledig op dit gebied

Hoi, ik las deze topic en wil wel reageren hoe het zit met brandstof bewaren.
Niet dat ik alles zo goed weet, maar onderstaande deel ik graag ter info.
Voor particulieren gelden andere regels t.a.v. opslag brandstoffen dan voor bedrijven.
Mag gewoon binnen staan, mits de ruimte ventileert, vaak is een kier onder de deur al voldoende.
Ik kan mij wel voorstellen dat een verz.maatschappij verschil ziet tussen het bewaren van brandstof in een jerrycan of in een bromfietstank.
Bij jerrycans gaat het om de hoeveelheid i.c.m. de juiste manier van afsluiten, terwijl een bromfietstank een andere sluiting heeft en minder bevat.

Let wel op met open tanks dat de benzinedamp weliswaar te ruiken is, maar ook als een soort denkbeeldige deken over de grond ligt.
Een onbedoelde explosie ligt dan op de loer omdat de brandbare damp veel verder reikt dan je zou vermoeden.
Dus in de schuur je tank open hebben en buiten een bbq of slijptol of wat dan ook...

Voor een brandpunt heb je inderdaad drie ingrediënten nodig: brandstof, zuurstof en temperatuur. Benzine komt bij 280 gr tot zelfontbranding en vormt dan een direct gevaar.
Het voorbeeld van een boot op het water in de brandende zon is een goede, hoe heet wordt het in de brandstofruimte?
Oververhitting zal niet snel voor komen, temeer een ruimte aan de onderzijde meestal wordt gekoeld door het koude onderwaterschip.
Maar wees er wel van bewust. Een toegang tot een ruimte niet in de schaduw? Maak hem dan wit of heel licht van kleur om opname door zonnestraling te verminderen.
Ik heb geen tijd om mij te vervelen, ik heb mijn boot.
Edjekadetje

Motor: Suzuki DF8 4-takt
Propeller: standaard 3blads
GPS snelheid: 35

Ik weet niet hoelang je de benzine wilt bewaren, maar ik zou er dan wel een additief toevoegen.
Tegenwoordig zitter er allemaal organische stoffen in de benzine toegevoegd, wat niet ten positieve komt met betrekking tot de bewaartijd van de benzine.
flipco

Rib: ribloos

En zorg dat je jerry can of wat dan ook helemaal vol is liefst geen lucht. Zet het het minst uit en verouderd het ook het minst.
een leven zonder boot zuigt
MaartenR

Rib: Brig Eagle 6.7
Motor: Mercury 225pk v6
Propeller: RVS 21p enertia
GPS snelheid: 90

Brandstoffen kun je gewoon binnen bewaren, mits goed afgesloten.

Auto's, motoren en brommers staan ook gewoon in garage's of schuurtjes (ook gewoon met ontluchting).
Wat te denken van flessen wasbenzine, terpentine of thinner, zijn ook gewoon in 5L kannetjes te koop.
Kannetjes Aspen of mengsmering voor de tuinmachine's
Enz..
• If you're still in control, you're not going fast enough
Breedút_Genietsje

Rib: Quicsilver 410sl
Motor: Mercury 15
Propeller: Solas RVS 9¼×10
GPS snelheid: 42,8

Jullei hebben het allemaal wel over de benzine met ontbrandingstemperaturen, wat je echter vergeet is dat de dampen, makkelijker ontbranden.

Pure benzine kun je een peuk in uitdrukken, echter peuk in een tankopening houden is wat minder slim.
Met vriendelijke groet

Ron.
neanderthaler

Rib: Osprey Lynx 26
Motor: Merc 225 optimax
Propeller: Enertia 21 p
GPS snelheid: 98.5 km

Keer terug naar Veiligheid

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast