Wakeboarden mag dat wel of niet

Alles over het vaarbewijs, papierwerk en de regelgeving op het water.
Wakeboarden mag dat wel of niet
di 14 jul 2020, 08:41

Ik heb al een hele tijd geleden mijn vaarbewijzen gehaald en inmiddels weer een hoop dingen vergeten.

Is het toegestaan om op de randmeren, waar in de vaargeul een max van 20 km/h geldt, te wakeboarden. Uiteraard met een max snelheid van 20 km/h en met iemand die ouder is dan 15 jaar die meekijkt.

Wakeboarden met die snelheid gaat net en hoef dan niet steeds de sluis bij het Nijkerkernauw door als ik vanaf strand Nulde even wil wakeboarden waar ik regelmatig sta met mijn camper.
HHV

Rib: Infanta 5.2 LRi
Motor: Evinrude 115PK HO
GPS snelheid: 86,2

Volgens mij mag dat wel als je tussen de regels door leest. Alleen wordt dat een lastige discussie, oom agent zal er gewoon vanuit gaan dat je hiervoor harder dan 20km/h gaat, en dat is natuurlijk ook wel zo.
Want onder de 20km/h wakeboarden; wil je iemand lange armen bezorgen?

Op de paarse snelvaargebieden op de snelvaartkaart mag je niet waterskien, dat staat er ook gewoon bij.
Maar je sowieso geen gevaar veroorzaken.

https://www.varendoejesamen.nl/kennisce ... argebieden
Appeltaart

Rib: Joker Coaster 650
Motor: Yamaha F115
Propeller: Spitfire 4 blads RVS

HHV schreef:Ik heb al een hele tijd geleden mijn vaarbewijzen gehaald en inmiddels weer een hoop dingen vergeten.

Is het toegestaan om op de randmeren, waar in de vaargeul een max van 20 km/h geldt, te wakeboarden. Uiteraard met een max snelheid van 20 km/h en met iemand die ouder is dan 15 jaar die meekijkt.

Wakeboarden met die snelheid gaat net en hoef dan niet steeds de sluis bij het Nijkerkernauw door als ik vanaf strand Nulde even wil wakeboarden waar ik regelmatig sta met mijn camper.

In het Nijkerkernauw mag je Waterskiën/ wakeboarden in: "de door gele tonnen gemarkeerde gebieden gelegen ten zuiden van de vaargeul tussen het stoomgemaal Hertogh Reijnout en de haveningang van de haven van Spakenburg".

Lange uitleg:
De Regeling Snelle Motorboten Rijkwateren bepaalt in art. 1 lid 1 onder i dat het Nijkerkernauw een snelvaargebied is:
1. "Als vaarwegen of gedeelten daarvan, waar overdag met een snelle motorboot mag worden gevaren met een grotere snelheid dan 20 km/u worden aangewezen:"

i.het Nijkerkernauw: de door gele tonnen gemarkeerde gebieden gelegen ten zuiden van de vaargeul tussen het stoomgemaal Hertogh Reijnout en de haveningang van de haven van Spakenburg;

In diezelfde wet wordt dat deel ook als waterskigebied aangemerkt. (artikel 2, lid 1: "Als vaarwegen of gedeelten daarvan, waar overdag mag worden gewaterskied worden aangewezen:"):
g) het Nijkerkernauw:

de door gele tonnen gemarkeerde gebieden gelegen ten zuiden van de vaargeul tussen het stoomgemaal Hertogh Reijnout en de haveningang van de haven van Spakenburg;

Bron: https://wetten.overheid.nl/BWBR0007331/

Op de overige delen geldt geen vrijstelling en valt daarom onder het algemene waterskiverbod van art. 8.06 lid 2 van het Binnenvaartpolitiereglement:

art. 8.06 lid 2 Binnenvaartpolitiereglement
Het is verboden te waterskiën of te doen waterskiën of op soortgelijke wijze van de vaarweg gebruik te maken of gebruik te doen maken. De bevoegde autoriteit kan vaarwegen of gedeelten daarvan aanwijzen waarop dit verbod overdag niet van toepassing is.
Hakdek

Rib: BRIG F450
Motor: Yamaha F50

Nee mag niet paar jaar geleden trok ik de kinderen op een opblaasband achter de zeilboot met 3km/u en dat mocht niet vd politie.
een leven zonder boot zuigt
MaartenR

Rib: Brig Eagle 6.7
Motor: Mercury 225pk v6
Propeller: RVS 21p enertia
GPS snelheid: 90

MaartenR schreef:Nee mag niet paar jaar geleden trok ik de kinderen op een opblaasband achter de zeilboot met 3km/u en dat mocht niet vd politie.

Die had je kunnen aanvechten.
Sleepband / funtube is geen 'waterskiën', maar is een sleep :)
Ik heb die bekeuring ook gehad in Grou, maar is na verzet door de OvJ ingetrokken.
Hakdek

Ze hadden op zich wel gelijk als kind erin valt en achteropkomende boot gaat eroverheen. Was alleen een waarschuwing. Buiten de boeien is het geen probleem zo langzaam. Vond dat ze wel een punt hadden. En ik kon weer gasgeven en opschieten. Duschh
MaartenR

MaartenR schreef:Ze hadden op zich wel gelijk als kind erin valt en achteropkomende boot gaat eroverheen. Was alleen een waarschuwing. Buiten de boeien is het geen probleem zo langzaam. Vond dat ze wel een punt hadden. En ik kon weer gasgeven en opschieten. Duschh

Je hebt ook gelijk. Veiligheid voorop. Maar boetegeld betalen als 't niet hoeft ben ik nooit zo'n fan van. Fijn dat je met een waarschuwing eraf kwam.
Hakdek

Al dat geschrijf om onzin staat me ook tegen ze kunnen beter even praatje maken en je de zin ervan doen overtuigen. Maar helaas ze zijn niet allemaal zo.
MaartenR

MaartenR schreef:Al dat geschrijf om onzin staat me ook tegen ze kunnen beter even praatje maken en je de zin ervan doen overtuigen. Maar helaas ze zijn niet allemaal zo.

Precies. Die agent die ons toen staande hield, was echt een boete quotum aan het vullen had ik het idee.. "Het zag er wel heel gaaf uit hoor!!" zei hij nog.. Met sommige mensen valt gewoon niet te praten.
Hakdek

Thanks voor de info.
HHV

Rib: Infanta 5.2 LRi
Motor: Evinrude 115PK HO
GPS snelheid: 86,2

Keer terug naar Regelgeving: Vaarbewijs, marifoon, verzekeringen etc.

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast