Planeer probleem in koud water i.c.m.druk 0,25 / 0,35

Algemene vragen en info over RIBs & Watersport, maar wat niet in een ander onderwerp thuis hoort.

Vol goede moed de Gelderse IJssel opgegaan in de hoop dat mijn probleem opgelost is. Na het ultrasoon reinigen van de carburateur lijkt wel of de motor nu iets, maar dan ook iets beter presteert, maar het is nog steeds niet wat het geweest is. Ik zal verder moeten zoeken wat er nu precies aan de hand is. Vandaag was het dus een helaas en jammer dan. Op de een of andere manier komt de motor niet meer in zijn toeren tijdens belasting. Is het dan toch de ontsteking? Trouwens, het is jammer dat ik hier geen kort filmpje kan plaatsen, zoals het wel kan met een foto. Dan kun je direct zien hoe de motor de eerste keer goed presteerde en wat ik hier bedoel aan te geven. Het is niet mijn bedoeling om een link van een filmpje te plaatsen via een YouTube kanaal of iets dergelijks. Ik snap heel goed dat in het kader van de mb's deze mogelijkheid hier niet is.
Nieuw op dit forum, maar toch bijna 60jr. Gr. De ouwe:-)
CyMiAl

Rib: Suzumar360
Motor: Suzuki DF6
Propeller: 3blads origineel
GPS snelheid: 20+?

Brandstof pomp al is vervangen? Of gereviseerd met een setje, kost iets van 35 euro.
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h

Hoi SkiRon, Vandaag wezen shoppen geweest bij H2O Watersport te Ermelo. Gekocht wat gekocht moest worden en tegelijk een gesprek met de eigenaar Paul aangegaan voor wat betreft mijn probleem. Alles uitgelegd en tevens heb ik hem filmpjes laten zien, wat de motor presteerde en wat de motor nu nog maar presteert. Ik heb de vraag gesteld of het iets met de ontsteking te maken kon hebben. Antwoord van Paul, "ik ben natuurlijk geen helderziende, maar de ontsteking geloof ik niet aan. Wat tank jij eigenlijk?" Mijn antwoord, natuurlijk E5 want de E10 is werkelijk troep. Paul weer. "De E5 doe je goed, maar probeer eens een kannetje van mijn benzine". "Gooi die er maar eens in en je weet niet wat je meemaakt en tevens is het houdbare benzine". "ondanks dat je E5 tankt, komt er hoe dan ook toch vocht in het systeem. "Zowel E5 als E10 trekken hoe dan ook vocht aan". Ik moest als volgt te werk gaan. Zijn benzine in de interne tank pleuren en de externe tank de E5. Starten en een tijd varen op zijn benzine, zodat het systeem weer ontdaan is van alle vocht en de motor weer goed goed presteert. Hierna kon ik overschakelen naar de externe tank, dus de E5. Zodra ik de boot weer richting de trailerhelling ging varen, de laatste 10 minuten op zijn benzine knallen, zodat alle E5 uit het systeem was. Tevens was mijn probleem niets nieuws en kwam het ook veelvuldig bij de E5 voor. De E10 was nog veel erger. Ik heb een kannetje van 10 liter meegenomen. Puur om het te testen, ga dit goedje volgende week eens proberen. Eens zien wat dat voor een superbenzine is. Als dit het euvel is, dan hebben wij er hier op dit forum wellicht iets aan. Natuurlijk houd Ik jullie op de hoogte van het resultaat. laat jullie weten wat het resultaat van deze benzine is. Zo langzamerhand beginnen wij chemicus te worden.
CyMiAl

ik zou met de winst van de 5 pk bijleggen op een 10 pk met inruil van de 6 pk .
alle problemen verholpen :peace
stephan

Rib: bernico R7 7,5meter
Motor: mercury xs300 x 2
GPS snelheid: 154

Das kan niet het euvel zijn, wel voor oudere motoren, ik vaar gewoon E5 met mijn suzuki df6, mijn merc 5pk en mijn yam f200, absoluut geen problemen met geen enkele motor. Ik gooi er wel altijd xbee bij, maar das meer voor het behoud van de brandstof.

https://xbeebenelux.nl

ps is die benzine "aspen"?
Ayrton Senna; if you're still in control, you're not going fast enough.
FILMPJES!
SkiRon
Beheerder

Rib: Roughneck 636 VFI
Motor: Yamaha F200GETX
Propeller: Enertia/Cleaver 21P
GPS snelheid: 101 km/h

Heeft ie je mooi weer een kan benzine verkocht! De mazzelaar.
Bougie al eens vervangen? Je gasklep ging helemaal open of hadden we dat al gechecked?
Appeltaart

Rib: Joker Coaster 650
Motor: Yamaha F115
Propeller: Spitfire 4 blads RVS

Alles wat je aangeeft Appeltaart, de bougie, gasklep, noem maar op, is allemaal gechecked en hier ligt het echt niet aan.
Eerst ga ik het hele het hele systeem eens goed doorspoelen en ook de externe tank met de superbenzine van Paul, onder het motto van, baad het niet, schaad het niet.
Aangezien ik alleen maar de externe tank gebruik, zou het achteraf gezien goed mogelijk zijn dat er vocht in terecht is gekomen.
Normaal gesproken zou de motor moeten gaan stotteren bij een teveel aan vocht, maar dat is nu ook weer niet het geval.
De motor loopt mooi en rustig, maar het ontbreekt de motor net aan dat laatste beetje topvermogen en inderdaad alsof de gasklep niet helemaal open gaat.
Ik kom er snel achter als ik de interne tank af ga vullen mat de benzine van Paul.
Als deze benzine een hogere verbrandingsgraad heeft, dan is het zeer goed mogelijk dat ik wel het topvermogen uit de motor kan halen en weer draaid als vanouds.
We gaan het zien of het werkelijk aan de E5 in combinatie met het eventuele vocht, het probleem geweest is.
Zo ja, dan is deze 10 liter benzine geen weggegooid geld geweest en was het geen verkooppraatje van Paul.
Ik houdt jullie vanzelfsprekend op de hoogte of het resultaat heeft opgeleverd.
CyMiAl

Appeltaart schreef:Zoals ik het lees heeft de combi wel goed gevaren. Dan kan de prop niet van invloed zijn.

Variabelen zijn te groot (gewicht, tank, positie, druk, wind, druk etc) Lees de pitch af, is er een verschil doe het schroefje van de 5 op de 6 en zie wat er gebeurd.

(en het zal best ergens staan maar zijn wel erg lange verhalen :heee )
*******************************************************************************************************************************************************
Leo
Forum-sterretje!

Rib: Rib? Beekman 540
Motor: Suzuki 90A
Propeller: 13 x 19
GPS snelheid: ntb

Leo, dank je voor het meedenken, maar... de eerste keer dat ik deze motor gebruikte was dat nota bene ook nog eens met twee personen.
De Gelderse ijssel stroomopwaarts, haalde de combi inclusief bagage met gemak 25 km/h.
Daarna zat de klad erin.
Op dit moment red ik het zonder bagage en in mijn uppie niet meer en klok ik slechts 17 km/h.
Ook zit ik zover mogelijk naar voren door middel van een verlengde knuppel om de combi nog enigzinds in plane te krijgen.
Duidelijk is wel dat ik vermogen tekort kom ten opzichte van de eerste keer.
CyMiAl

Vandaag de tijd nuttige besteed aan het doorspoelen van het geheel met Ecomaxx 4
Hij reageert nu absoluut feller op het gas.
Voor de zekerheid een membraamkit en een nieuw benz.filter besteld, dan heeft SkiRon ook zijn zin,hahaha
Ik denk niet dat al deze ingrepen direct noodzakelijk zijn, maar dan kan ik dat in ieder geval uitsluiten en dat het daar niet aan ligt.
Storingen zoeken (zo heb ik geleerd) is een kwestie van uitsluiten.
CyMiAl

Je had de carb toch ultrasoon gereinigd? Veel meer dan dat valt er niet meer schoon te maken met die benzine. Tenzij die sproeier alsnog half dicht zit met troep.
Appeltaart

Appeltaart,
de carb is idd ultrasoon gereinigd en ik kan met een goede loep geen vervuiling meer ontdekken. Er zat wel iets aanslag in en dat is er nu wel uit. Alles is Brandschoon.
Morgen de brandstofpomp lostrekken en de revisieset monteren en tegelijk ook maar weer eens het benzinefilter vervangen.
Als dit alles geen resultaat heeft, dan weet ik het ook niet meer en mag de dealer het verder uitzoeken, in de hoop dat ik dan nog garantie heb, want ik heb er wel zelf aan gesleuteld.
Woensdag weet ik of dat kreng weer als vanouds wil gaan of niet.
Laten we het beste er maar van hopen.
CyMiAl

Als je hem nou laat draaien onder vollast (volgas als het probleem optreedt) en dan uitzet en dan de bougie eruit draaien en naar de de kleur kijken. Wat zie je dan? Ik weet niet hoe het ontstekingstijdstip geregeld is bij deze motor maar te weinig vervroeging en/of te arm mengsel kan alles verklaren. Waren die sproeiers schoon, doorgeprikt?
Appeltaart

Vorige

Keer terug naar Algemeen

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten