Roest behandelen op as en vering?

Vragen en tips over de trailer of schrijf je review over jouw bekende hellingen!

Hi,

Onder het mom " gegeven paard niet in de bek kijken" al wat mooie stappen gemaakt in het opknappen van de Rib en de trailer. Nu voor de trailer een vraag. Er is behoorlijke roestvorming op de as en de vering. Mijn idee was de roest eerst te lijf gaan met een staalborstel, vervolgens roeststopper/primer. Daarna te behandelen met iets van bitumenspray. Juiste stappen/ plan om het aan te pakken? Suggesties zijn welkom! Dank.

Zie afbeelding ter illustratie.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
ErikH

Rib: Lodestar Trimax 430
Motor: Evenrude 50PK

Loshalen, stralen. Voor weinig evt laten galvaniseren. Ennmwt frisse boutjes wr weer op. Weet evt wel adres om te galvaniseren kost minder dan de twee potten verf. Of andere optie wat je minder werk kost evt loshalen en naar een poeder coater brengen die stralen het vaak en als nieuw weer terug. Maar schuren antiroest en hamerite is ook een goede optie. Maar net hoeveel zin je hebt om los te gaan.
een leven zonder boot zuigt
MaartenR

Rib: Brig Eagle 6.7
Motor: Mercury 225pk v6
Propeller: RVS 21p enertia
GPS snelheid: 90

Een nieuwe as kost ook maar iets van 130 euro voor een <750 kg trailer.
Appeltaart

Rib: Joker Coaster 650
Motor: Yamaha F115
Propeller: Spitfire 4 blads RVS

Heb je ook een punt, zag ze net kompleet al voor 100-110,- keuzes keuzes.
MaartenR

Dank voor jullie snelle reactie. Alsof jullie mijn gedachte lezen. Daar kwam ik vandaag dus ook achter. Voor 200 euro kan ik klaar zijn met een nieuwe as. Echter vraag ik me af of ik het gemonteerd krijg. Met de bladveren zit de montage aan de twee grotere kokers (77 cm) uit elkaar. Lijkt me niet wenselijk de nieuwe as rechtstreeks op het L profiel te monteren. Daarbij komt dat dan de trailer lager op de weg komt met vermoedelijk onvoldoende ruimte onder het spatbord. Wat ik overweeg om twee kokers te laten maken 5x5x3 deze monteren op de aanhechting van de huidige bladveren. Vervolgens daarop de nieuwe as monteren. Op deze wijze behoud ik de hoogte twijfel alleen over de draagkracht. Bijkomend voordeel dat ik de gaten kan laten boren. Zo ben ik wel verzekerd van een correcte wegligging.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
ErikH

Bladveren weg laten? Heeft de nieuwe as dan wel vering? Mag je zomaar een trailer volledig aanpassen? Zit hier nog een bepaalde typegoedkeuring op?
Gr.
Marcel
Silver

Rib: Rancraft 17.20
Motor: Suzuki 115 pk
Propeller: 3x14 19p

Goeie vragen, helaas kan ik ze niet beantwoorden... qua vering wordt overgenomen door de viering in de as. De overige vragen .... geen idee.
ErikH

Volgens mij wel onder de 750kg, goeie as eronder ennklaar. Is ook niet geremd dus hoeft alleen maar ronddraaiende wielen te hebben meen ik.
MaartenR

Ah bladveren, dat had ik niet gezien. Misschien dat dit ook wel te krijgen is voor weinig. Als je een torsieas monteert moet je een vierkante buis plaatsen ipb de bladveren. Die U profielen haal je weg en dan onder het L profiel een buis x*y*4 (whatever de wanddikte van dat L profiel is (3 klinkt wat dun)).
Appeltaart

Klopt, de bladveren komen dan te vervallen. Bladveren zelf ook nog gezocht maar lijken 100 euro + per stuk. Dus torsie as lijkt me goedkoper en duurzamere oplossing. Op basis van je reactie schetsje gemaakt (Excuus voor mijn paint vaardigheden :gr )

Door de gaten in de koker bij de metaalbewerker te laten maken heb ik het vermoeden dat daarmee de sporing ook wel goed moet komen, 2x identiek zou recht moeten zijn :blink
ErikH

Lijkt mij een super oplossing, mooie fotos voor het forum als het klaar is. Zijn denk ik klusjes waar meer mensen tegenop zien maar eigenlijk wel meevalt.
MaartenR

Ik hou jullie zeker op de hoogte. Voor nu even een update, zojuist langs een lokale aanhangerbouwer gereden om mijn plan te verifiëren. Bleek dat koker geen kracht kan dragen dat het bestaande L-profiel meer dan sterk genoeg is. Zijn advies was direct daarop monteren en e.v.t. spatbord iets verhogen mocht daar onvoldoende ruimte onder zitten na montering. Enkel "paar gaatjes boren", vastzetten, banden er weer onder en gaan maar. Prijs 160 euro exc BTW voor de as. De grootste uitdaging voor nu lijkt dan het meetwerk voor het exact boren van de gaten van de nieuwe as.
ErikH

Een koker die geen kracht kan dragen? Vreemd verhaal. Maar direct op het L profiel komt die trailer toch veel te laag te liggen. Bovendien moet je dan het spatbord verhogen. Zou lekker bij het eerste plan blijven.
Appeltaart

Appeltaart schreef:Een koker die geen kracht kan dragen? Vreemd verhaal. Maar direct op het L profiel komt die trailer toch veel te laag te liggen. Bovendien moet je dan het spatbord verhogen. Zou lekker bij het eerste plan blijven.

Daar was ik iets te kort door de bocht, uiteraard kan een koker kracht dragen maar niet nodig en niet de meest sterke constructie o.i.d. Daarnaast zou het L-profiel voldoende kracht moeten kunnen dragen. Of hij niet te laag komt vind ik ook een spannende. Echter zou de bevestiging van de wielen naar beneden wijzen (lager als de as komen) i.v.m. de vering in de as. Mocht het toch zo passen scheelt het de kosten van de kokers. Mocht het niet passen toch geen nood of onnodig werk, kan ik altijd nog een koker plaatsen.
ErikH

Vanmiddag de nieuwe as opgehaald. :yes
Even meten.... blijkt in vergelijking met de oude as en vering de trailer een cm of 3 hoger te komen. Dus lijkt juist geen probleem met hoogte of spatbord.

Helaas niet geleverd met bevestigingsbouten morgen naar de praxis voor een aantal M12 moeren en bouten. Ik vermoed dat die wel stevig genoeg moeten zijn. Wordt vervolgd.....
ErikH

Die bouten kan je dan beter bij de trailerboer halen. Dan zijn ze vuurverzinkt 8.8 en niet de bagger 4.8 boutjes van de bouwmarkt.
Appeltaart

Dank voor de tip! Ga ik achter aan!
ErikH

De klus is geklaard. Na het inkopen van de juiste bouten en moeren de trailer omgedraaid. Goed meten passen en proberen de as gemonteerd. De gaten boren 12mm was nog wel een klusje. Een goede cobaltboor doet wondrrewonderen icm boorolie. De as paste goed. Alleen e wielen kwamen buiten de spatborden dit netjes aangepast dmv wat verwarmingsbuis en m10 bouten/moeren. Bijgaand de foto's.
ErikH

Zo das nogal wat spoorbreedte verschil, is dat wel de juiste as dan?
Appeltaart

Die kan weer even mee, mooi werk. En stuk stabieler zo
MaartenR

Volgende