Zodiac Sport 430 restauratie.

Polyester, Hypalon, PVC, bekleding, verf en ander materiaal, technisch en reiniging
Zodiac Sport 430 restauratie.
ma 10 aug 2020, 22:07

Het is alweer even geleden, week ofzo, dat de laatste 420 de werf verliet. Op dit forum staat uitgesmeerd over ca. 3 artikelen de vreugde en teleurstellingen van ErikH. Na zijn laatste bericht en het idee van Maarten(R) om hem van de hand te doen. Heb ik hem een paar weken geleden over genomen.

Het forum doorgenomen op zijn berichten, rekende ik mezelf al blij als ik met een beetje lijm de delen terug kon plakken. Zou mooi zijn. Afijn, 420 FR de deur uit. Nieuw project!

Na hem opgepompt te hebben zag het er goed uit. Totdat ik hem op wilde tillen. Handvat los! Gelijk maar alle handvaten, zonder tegenwerking, los getrokken. Zelfde met de handrail links en rechts, zelfde met de zitpatches links en rechts :WHtF . Shit happens. Met mijn linkerhand, ik ben rechts, eenvoudig het kenteken verwijderd aan beide zijden. Had ik niet helemaal verwacht... maar we gaan onverwoestbaar door. Op de spiegel zat bovenop een klein trimplankje, waarschijnlijk om de motor iets hoger te plaatsen, hup eraf, wie zegt dat dat balkje de goede hoogte heeft voor de volgende motor.

Toen werd het een beetje vreemd En spannend tegelijk. Het plankje van 3 cm x 1,5 cm was geplamuurd, ergo de motor hing op de plamuur. Weird. De spiegel was met 2 planken (planken... zucht) versterkt, voor wat voor reden dan ook. Hopla er af. Nog meer plamuur, witte sanitair kit, rode verf die nog niet hard was en witte grondverf, die ik overal tegen kwam en ook hier ook nog niet hard was... was een drama.

Sleepogen die door de strandwielbevestiging waren geramd, Zodiac Type plaatje aan de buitenzijde achter gemonteerd (weet niet of dat vroeger de originele plek was, maar wel vreemd).

Ik heb de moed nog niet opgegeven... het leek me verstandig om de spiegel eens met een roterende kunststof borstel kaal te maken om te kijken wat er onder zat... Nu nog steeds geen idee waarom ik dat deed eigenlijk. :hamer .

08AC8C17-285F-4FD8-BC9B-FE6062330423.jpeg


Tsja. Alle gaten waren kuilen die met plamuur (laat ik het 1 componenten muurvuller noemen) weer naar een rond gat waren gemaakt. Zelfs de gaten, waar vroeger waarschijnlijk de motor aan was vastgebout had het lekkere granol gevoel. Je verzint het niet. Maar ja,

Het ergste vind ik nog dat de reparatie van de spiegel door derden, en Ik denk ook deze actie, door een gespecialiseerd bedrijf is gedaan aldus ErikH, zie forum berichten. De gehele pvc onderkant zat los en vol met wateren spiegel zat daar nog niet tegen de-lamineren aan, maar was wel als kleddernat. Bleek ook dat de rechtopstaande rubbers en pvc strips tussen de tube en de spiegel aan beide zijden in het midden niet eens gelijmd zaten. De afdekovalen aan de bovenkant waren wederom met de linkerhand eenvoudig los te trekken. Had ik al drama... gezegd?

We gaan de komende week rustig door met het vernieuwen van de spiegel, monteren van de handvaten, waarna we hem om kunnen draaien. Ik heb wel de fotos van de lappendeken gezien maar nog niet in levende lijve bewonderd.

Wordt vervolgd!
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Plakkerdeplak
MichielR
 
Berichten: 103
Geregistreerd: do 02 apr 2015, 02:09
Woonplaats: Meppel
Rib: Zodiac
Motor: Diverse
GPS snelheid: 20



Ay ay, wat pijnlijk om te lezen. Wat ik al vertelde, ik was er bang voor. Bij mij lieten de stukken om en om los. Vind het wel vervelend om te lezen dat de veronderstelde “ goede” reparatie plakwerk van de spiegel niet OK bleek te zijn! Zoals al gewaarschuwd, die onderkant wil je niet zien. Die is nog erger dan de bovenkant. Succes! Voor mij was het een “onderdelen” Boot geworden.
ErikH
 
Berichten: 56
Geregistreerd: ma 13 apr 2020, 20:25
Rib: Lodestar Trimax 430
Motor: Evenrude 50PK



Sow heej, heel project!

Maar wat is nu de oorzaak van al die loslatende lijmdelen??? Is dat gewoon een productiefout ofzo? Of heeft die boot altijd in een bad van aceton gelegen... :WHtF
Mendezzz
 
Berichten: 31
Geregistreerd: zo 05 apr 2020, 21:12
Rib: BB-line 380 HD
Motor: 5 PK Mariner
GPS snelheid: 23 km/h



Ha Mendezz, ik denk het probleem tweeledig is.

Enerzijds kun je verwachten dat na 27 jaar de lijm niet meer 100% hechting heeft. De delen die vanaf de productie gelijmd zijn, handvatten, handrails, D-patches, lijn patches, maar ook de stroken waarmee de speedtubes op zijn plaats worden gehouden hebben allemaal hetzelfde probleem. En dat is helemaal te verwachten en ook niet erg, goed schoonmaken, lijmen en het kan bij wijze van spreken er weer 27 jaar tegenaan.

De spiegel daar in tegen is (lijkt wel) door iemand gelijmd zonder enige kennis van zaken, mogelijk onbewust, maar de punten die ik tegenkwam, die voorkomen hadden kunnen worden, slecht lijmwerk (naar mijn mening 1 componentenlijm die je normaal alleen voor noodreparaties gebruikt). Meeste waarover ik me heb verwonderd is dat de zwarte flaps die de tube verbinden met de spiegel aan de binnenzijde voor de helft niet gelijmd waren. Als je je hand er in stak kon je zien dat de waterdichte verbinding aan de binnenzijde (grijze pvc band) los lag. Furgetuh! :whack

Nu blijkt dat de reparatie niet enorm duur is geweest, even contact gehad met een specialist, maar of dat een excuus is om zo slecht werk af te leveren...

7E621ED3-E4C1-4CE8-B06D-1C58C107EFAB.jpeg


07705B4A-FDB5-41AF-9D97-38E2CE6F8C9D.jpeg


Maar afijn, alles inmiddels opgelost en we gaan vrolijk verder met hobby’en :woehoe

PS. Het blijkt wel dat bij het bedrijf waar eea gerepareerd is, normaal geen klachten zijn. Laten we het op een maandagmorgen foutje houden. Maar wel een behoorlijke...
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Plakkerdeplak
MichielR
 
Berichten: 103
Geregistreerd: do 02 apr 2015, 02:09
Woonplaats: Meppel
Rib: Zodiac
Motor: Diverse
GPS snelheid: 20



In de spiegel waren een paar gaten geboord waar waarschijnlijk de motor mee vast zat. Nou lijkt het me sterk dat de volgende eigenaar het gatenpatroon op dezelfde plek heeft. Op dit forum zie je regelmatig de oplossing met G4 aan de binnenzijde en dan afkitten.
C5714ED0-60C3-44F3-8ECF-3BF77C08D1D8.jpeg

Ik ben een andere weg in geslagen. De Ø 12 mm gaten (waarschijnlijk voor M10 bouten) vergroot naar Ø14,9 mm. Van rondhout grenen Ø15 mm (dikke twee euro per meter) paar proppen gemaakt. Met de hand boren van Ø14,9 geeft toch een bijna Ø15 mm gat. Gaten vol met houtlijm en de proppen erin geslagen. De proppen in deze 50pk spiegel (40 mm dik) Heb ik iets korter gehouden voor het plamuren.
2B6678F7-7B0D-4EE3-A31F-786DF682B5D1.jpeg

Zelfs een ondefinieerbaar gat op de bovenzijde van de spiegel (steun voor een lamp of iets dergelijks) ook maar gelijk gepropt, echter met rondhout Ø 12 mm
4023105A-B0B6-4706-834E-3E0EEBD98A9A.jpeg

Nadat de lijm hard was zijn de gaten afgeplamuurd met glasvezel versterkte plamuur en geschuurd. Kleine oneffenheden met 1 componenten plamuur afgestreken en weer schuren. Ziet er weer goed uit.

Na twee lagen grondverf, schuren, schuren, schuren, afgewerkt met zwarte coating. Er moet denk ik nog een tweede laag overheen, maar dat gaat na de welverdiende regen- en onweersbui gebeuren. Wat een heerlijkheid. Mijn parasol blijkt ook niet waterdicht te zijn... :ontopic .

Wordt vervolgd!
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Plakkerdeplak
MichielR
 
Berichten: 103
Geregistreerd: do 02 apr 2015, 02:09
Woonplaats: Meppel
Rib: Zodiac
Motor: Diverse
GPS snelheid: 20



:yes .
Met vriendelijke groet

Ron.
Avatar gebruiker
neanderthaler
 
Berichten: 3867
Geregistreerd: di 17 nov 2009, 21:00
Rib: Osprey Lynx 26
Motor: Merc 225 optimax
Propeller: Enertia 21 p
GPS snelheid: 98.5 km



Zou ik die ook even plakken
een leven zonder boot zuigt
Avatar gebruiker
MaartenR
 
Berichten: 1519
Geregistreerd: di 08 jan 2013, 00:18
Rib: Brig Eagle 6.7
Motor: Mercury 225pk v6
Propeller: RVS 21p enertia
GPS snelheid: 90



Eindelijk, nog niet geheel klaar, maar toch de boot omgedraaid om uit te vinden wat Erik bedoelde met: Nu ga ik naar een andere boot op zoek!

33 Redenen waarom een speedtube vervangen moet worden!
2AD4F2E6-70AF-47EA-A04E-7D236C8BD4AB.jpeg


826A9F94-0917-46BC-B402-B306482EA684.jpeg


D495248C-D9BC-41BA-AEE6-21195FFAA287.jpeg


In tegenstelling tot de huidige Zodiac Futura modellen, werden in de begintijd de speedtubes onderdeel van de boot en dus geheel ingelijmd. Niet zo eenvoudig om dit te repareren. Toch heeft een vorige eigenaar dit maar liefst 33 keer geprobeerd. Ik heb niet gecheckt of het gelukt was, maar gelijk de hele handel er uit gerukt en een nieuwe speedtube aan geschaft.

7F5C8AD7-0AC9-4919-9C48-8AFE1DF749D0.jpeg


Beetje uitvissen hoe het moet zitten en, waarschijnlijk, een halve liter lijm en dan moet dit ook op zijn plek komen. Nog nooit gedaan, maar lijkt me met de bakboordtube zonder schade en de oude tube en rolmaat en edding stift, wel uit te komen. We gaan het zien.

02C96BF0-FBA0-467D-837F-4BD6B5C703E8.jpeg


Ik wil binnenkort ook aan de vloer beginnen. Dat zijn “lichtgewicht” composietplaten waar wat frees en boorwerk in is uitgevoerd om stuur en banken oid te monteren. Ook dat wil ik weer een beetje netjes maken. Iemand een idee hoe je dat opvult?

Wordt vervolgd!
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Plakkerdeplak
MichielR
 
Berichten: 103
Geregistreerd: do 02 apr 2015, 02:09
Woonplaats: Meppel
Rib: Zodiac
Motor: Diverse
GPS snelheid: 20



Wauw, respect hoever je komt! Wat heb je met de bodem gedaan speedtubes eraf om die opnieuw in te lijmen of kon je het anders doen? 1 van de 2 tubes was ook al vervangen/gevuld met een alternatief. Maar zal je vast gezien hebben.
ErikH
 
Berichten: 56
Geregistreerd: ma 13 apr 2020, 20:25
Rib: Lodestar Trimax 430
Motor: Evenrude 50PK



Inderdaad, van 1 van de 2 tubes was de oude tube opengesneden, met behoud van 33 plakkers en scheuren en gatjes etc... en daar was een nieuwe tube ingeschoven. Ik heb alles er af gerukt. Ik probeer nooit over andermans fouten te bouwen. Ik maak ze liever zelf :peace . Helaas was deze tube ook overleden, omdat op de oude tube alle plakkers waren gelijmd met diverse soorten lijm en die hadden ze laten zitten... weird...

Eén van die soorten lijm was een soort van twee componenten composiet die ik uit de modelbouw ken, Stabilit Express, loeisterk, maar keihard :whack . Op diverse plekken was die door de ‘nieuwere’ tube heen gesneden. Niet eens de moeite genomen om daar nog foto’s van te maken... Stond wel een :lees bestelnummer op. Dat was wel makkelijk... Helaas niet in het rood... achja... en doorrrr. :bakkie
Plakkerdeplak
MichielR
 
Berichten: 103
Geregistreerd: do 02 apr 2015, 02:09
Woonplaats: Meppel
Rib: Zodiac
Motor: Diverse
GPS snelheid: 20



MichielR schreef:Ha Mendezz, ik denk het probleem tweeledig is.

Enerzijds kun je verwachten dat na 27 jaar de lijm niet meer 100% hechting heeft. De delen die vanaf de productie gelijmd zijn, handvatten, handrails, D-patches, lijn patches, maar ook de stroken waarmee de speedtubes op zijn plaats worden gehouden hebben allemaal hetzelfde probleem. En dat is helemaal te verwachten en ook niet erg, goed schoonmaken, lijmen en het kan bij wijze van spreken er weer 27 jaar tegenaan.

De spiegel daar in tegen is (lijkt wel) door iemand gelijmd zonder enige kennis van zaken, mogelijk onbewust, maar de punten die ik tegenkwam, die voorkomen hadden kunnen worden, slecht lijmwerk (naar mijn mening 1 componentenlijm die je normaal alleen voor noodreparaties gebruikt). Meeste waarover ik me heb verwonderd is dat de zwarte flaps die de tube verbinden met de spiegel aan de binnenzijde voor de helft niet gelijmd waren. Als je je hand er in stak kon je zien dat de waterdichte verbinding aan de binnenzijde (grijze pvc band) los lag. Furgetuh! :whack

Nu blijkt dat de reparatie niet enorm duur is geweest, even contact gehad met een specialist, maar of dat een excuus is om zo slecht werk af te leveren...

7E621ED3-E4C1-4CE8-B06D-1C58C107EFAB.jpeg


07705B4A-FDB5-41AF-9D97-38E2CE6F8C9D.jpeg


Maar afijn, alles inmiddels opgelost en we gaan vrolijk verder met hobby’en :woehoe

PS. Het blijkt wel dat bij het bedrijf waar eea gerepareerd is, normaal geen klachten zijn. Laten we het op een maandagmorgen foutje houden. Maar wel een behoorlijke...


Ahzo, 27 jaar oud... dat had ik niet in de gaten! Verliest die PVC op den duur ook niet de weekmakers zodat het poreus is?
Mooi plakken en weer jaren varen met die boot :)
Mendezzz
 
Berichten: 31
Geregistreerd: zo 05 apr 2020, 21:12
Rib: BB-line 380 HD
Motor: 5 PK Mariner
GPS snelheid: 23 km/h



Ha Mendezzz,

Het uitreden van de weekmakers viel me helemaal niet tegen. Op de punten waar bijvoorbeeld een paar stukjes pvc los achterop de spiegel de tubes vasthouden en in het water liggen, kon ik wel enige ‘hardheid’ zien. De tubes zelf zijn nog vrij soepel. Poreus zijn ze zeker niet. Op een paar stukken waar ik aan het trekken ben geweest aan wat flappen zie je soms de toplaag van het onderliggende pvc klein beetje meekomen. Boot ligt nu 2 weken keihard achter het huis. ‘S nachts beetje slap en bij 43°C in de zon, keihard... geen krimp geeft ie.

Sterker zelfs, ik heb er nog twee 380’ers en een 350’er bij liggen. Alle drie zeker 10 tot 12 jaar jonger, maar die zijn stijver als dit ‘oudje’. Wat ook opviel is dat deze 420 Sport een andere kleur rood heeft als de jongere typen, meer tegen iets oranje aan (Valt op onder lijmplekken).

Wat dat betreft moet ik Ron wel gelijk geven dat Hypalon/Neoprene of PVC (in ieder geval voor Nederland) geen moer uitmaakt. Voor wat betreft tropische omgevingen kan ik er geen zwakzinnig woord over zeggen.

Wat ik wel moet toegen is dat ik, na het verwijderen van de registratienummers, een flinke verkleuring daaronder heb die ik niet wegkrijg. Dusty, Aceton, Allebij met Jif en met schuurspons, helaas. En wat is dan wijsheid? Zo laten dat je de verkleuring en de de oude registratie min of meer ziet, of dat je er een zwarte (of rode) plaat op lamineert waar de nieuwe eigenaar zijn nummer op kan frommelen. Ik weet het nog niet, ik laat het even zo. De tubes zijn netjes, bollen weinig uit, zijn alleen een beetje verkleurd.

Beest van een spiegel voor 50pk. Als je daarmee langbleert zie je het waarschijnlijk niet eens... :vaar
Plakkerdeplak
MichielR
 
Berichten: 103
Geregistreerd: do 02 apr 2015, 02:09
Woonplaats: Meppel
Rib: Zodiac
Motor: Diverse
GPS snelheid: 20



Wat een gehannes, dan ga je toch denken. Is het slim geweest om de tubes te restaureren ipv ze compleet er af te trekken. Voordat ik het materiaal weer een beetje in orde had, waren er al weer een fiks aantal dagen verstreken. En het weer werkte ook de laatste dagen niet mee. Afijn vrolijk doorgeploeterd.

3E5C21B5-6BF5-42C4-A927-3379783F9CFC.jpeg


Met behulp van plakband en het rollint uit de naaidoos van de vrouw op diverse afstanden op diameter alle maten over genomen van bakboordzijde naar de tape op stuurboordzijde en aan de hand daarvan de plakranden bepaald. Wat een gemeuzel, je blijft heen en weer lopen voor het beste resultaat.

7732F1F3-A268-4494-920E-1C861D6A560A.jpeg


De flexibele X-gestikte lijmrand waar de speedtube op gemonteerd wordt was uiteraard al een keer aangepakt, waardoor het verwijderen van de lijm een lekkere klus was, tevens twee latere verstevigingspatches, op de punt en bij de spiegel verwijderd. Beter die ook even netjes te maken.

84FEF5A8-BB2D-426E-A413-09EFDD2E1CF0.jpeg


Door de föhn en het lijm verwijderen sloot het gestikte X-profiel over driekwart van de lengte uit zichzelf, niet te vermurwen om open te blijven staan... :wank . Helaas dat moet dan toch in tweeën over de lengte gelijmd worden. Nu met verpakkingstape (ducktape was op) ongeveer een kwart geplakt naar de stuurboordtube toe. Laatste stukje doe ik wel in een tweede gang.

Wordt vervolgd... op beter weer... :ciao
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Plakkerdeplak
MichielR
 
Berichten: 103
Geregistreerd: do 02 apr 2015, 02:09
Woonplaats: Meppel
Rib: Zodiac
Motor: Diverse
GPS snelheid: 20



De vloerpanelen van deze Zodiac Futura MK2 S F zijn gemaakt van glasvezel met een composiet toplaag. Reuze sterk, maar... in het verleden is op deze boot een console en bankjes geplaatst, niet volgens de standaard klikkerdeklak ZodiaC methode.

Het gevolg was een eindeloze rij van gaatjes waar netjes stalen schroefjes in hadden gezeten die mooie bruine vlekken hadden achtergelaten. Tevens waren de schroefjes waarschijnlijk iets de klein, waardoor ze zichzelf half en half uit het composiet hadden getrokken en dus van die mooie bultjes hadden achtergelaten.

Op de plek waar de console had gestaan was duidelijk zichtbaar waar de console zich door de jaren heen had ‘ingeschavield’... gevolg sleuven van ca. 1 mm diep en wateropname in het glasfiber (denk ik... behoorlijk bruinig). Deze sleuven beetje uitgeslepen en gevuld met 2-k glasvezel epoxy en de kleine gaatjes met 2-k epoxy. 1 paneel zaten alleen kleine gaatjes en die behandeld met Sikaflex 291i Kit.

FEFC9279-6349-40DD-8D1F-848EDCD7F688.jpeg


C646D779-0ECF-4AD0-8E70-187F383B2312.jpeg


AFB720DD-B08B-4DF0-AD62-28E82962C5A4.jpeg


De kit in de plaat met een scalpeltje weer glad gemaakt, daar komt niets meer door. Van de twee andere platen geprobeerd nog een ribbelpatroontje te maken maar was niet zo super gelukt.

D0428F62-80F1-44CD-A833-5D5744CD4D72.jpeg


E43DD225-2755-490D-8599-FD84B5143D14.jpeg


Mooi rood is niet lelijk... met het reflecteren van de lamp lijkt het een drama, verf was nog nat en na opdrogen was het 100x beter als dat het was.

Twee multiplex voorpanelen waren al gegrond en netjes rood geschilderd. Vloer is klaar! Nu weer verder met de speedtube montage... :yes

Ow...

E1A01142-063D-47FD-93F2-4FFE85864024.jpeg


78427D65-0457-4C63-B5B9-5D09C8984932.jpeg


Nieuwe klittenband schijf op de rubber schijf van de excenterschuurmachine zit ook als een beest zo vast met Adeco PVC lijm. :peace .
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Plakkerdeplak
MichielR
 
Berichten: 103
Geregistreerd: do 02 apr 2015, 02:09
Woonplaats: Meppel
Rib: Zodiac
Motor: Diverse
GPS snelheid: 20



Goed bezig
een leven zonder boot zuigt
Avatar gebruiker
MaartenR
 
Berichten: 1519
Geregistreerd: di 08 jan 2013, 00:18
Rib: Brig Eagle 6.7
Motor: Mercury 225pk v6
Propeller: RVS 21p enertia
GPS snelheid: 90



De kosten voor de lijm gaan door het dak en ik ben nog niet klaar. Vanwege het k**weer had ik het plan opgevat om de zwarte pvc driehoekjes op de achterzijde tussen de tube en spiegel, waar de ventielaansluitingen gemonteerd zitten, te vernieuwen. Om een extra stevigheid te geven aan het pvc is het het mooiste om de buitenste rand dubbel te slaan en zo ook het netjes te maken.

Nou kan ik de handel natuurlijk weer lijmen, maar het pvc van de zodiacs zijn met hitte aan elkaar verbonden. Niks mis mee, ik dacht dat kan ik ook. Na lekker gesurft te hebben kwam ik op de site van Herz welders die het met speciale föhns doen en weet ik wat.

Nu is mijn hypermoderne Action föhn ook 1600W, net als die dingen van hun. Afijn zo gezegd, zo gedaan. Na wat proefstukjes, met rookmelder alarm!!!, waarbij met destructief geweld de plaknaad 100% vast zat.

DFCF2E46-A5CD-4809-B44C-86522522C4B2.jpeg


Ik heb een nieuw stuk gepakt, omgeslagenen ertussen flink verhit en met de plakrol aangedrukt in een vloeiende beweging.

657A6775-0E19-46F0-AD95-C2AE6ABA1E23.jpeg


8336922D-6C32-4B51-8EEB-76F54F05D86A.jpeg


Na de oude overgenomen te hebben op het nieuwe pvc met hotmelt omgeslagen rand.

12E91FEC-82AC-4EF1-8F58-CFF50B77E7E0.jpeg


326E80E4-409A-4D30-9890-11E90A93C2A4.jpeg


B13ECF84-101D-4EED-B230-4A6325657DE9.jpeg


zijn er weer twee nieuwe gereed en... zonder lijm... maak me gek! Nu op dezelfde wijze aan de onderzijde nog twee maken en dat is ook weer als nieuw! :yes
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Plakkerdeplak
MichielR
 
Berichten: 103
Geregistreerd: do 02 apr 2015, 02:09
Woonplaats: Meppel
Rib: Zodiac
Motor: Diverse
GPS snelheid: 20



Laatste delen voor het lijmen ook klaar, inmiddels ook afgeplakt waar de lijm moet komen.

277363C3-CE74-49A6-8A18-0D8409AF11D9.jpeg


Wordt weer vervolgd!
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Plakkerdeplak
MichielR
 
Berichten: 103
Geregistreerd: do 02 apr 2015, 02:09
Woonplaats: Meppel
Rib: Zodiac
Motor: Diverse
GPS snelheid: 20



Wow wat een project! Lekker bezig! Zo te zien gaat het helemaal goed komen :yes
Djowie
 
Berichten: 29
Geregistreerd: ma 27 jul 2020, 19:58
Rib: Narwhal WB-450
Motor: Yamaha 60pk 2-takt
Propeller: 17 pitch
GPS snelheid: 69



Het was een mooie klus, de boot is op alle zwakke plekken aangepakt. Feitelijk kan je het geen zwakke plekken noemen, maar falende lijmverbindingen na 27 jaar. Het heeft voor mij ook een rib uit mijn lijf gekost qua lijm. Afijn hier nog een kleine impressie van de laatste loodjes.

1BB71A00-AD65-4141-AC78-E0B92ECB585B.jpeg


419B9E59-697F-4AAA-856B-49E54731325D.png


E774772F-55E4-4BF4-B0C0-9650023283FB.png


FA13E1D2-B1DA-469A-A75C-6F70DC47C693.jpeg


Dit waren de laatste foto’s van dit project. Het grappige aan deze boot is dat je kan zien hoe de ideeën al ver gevorderd waren begin jaren ‘90 om de speedtubes meer in de buurt/onder de grote tubes te plaatsen. Modellen tot ca. een paar jaar geleden hadden de speedtubes nog onder de vloer, terwijl huidige modellen weer zich onder de grote tubes bevinden. Feitelijk als de huidige Lodestars. Goed gepikt....

Eens kijken hoe de 3.50 zich gehouden heeft op de stapel ‘to-do’...
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Plakkerdeplak
MichielR
 
Berichten: 103
Geregistreerd: do 02 apr 2015, 02:09
Woonplaats: Meppel
Rib: Zodiac
Motor: Diverse
GPS snelheid: 20



MichielR schreef:De kosten voor de lijm gaan door het dak en ik ben nog niet klaar. Vanwege het k**weer had ik het plan opgevat om de zwarte pvc driehoekjes op de achterzijde tussen de tube en spiegel, waar de ventielaansluitingen gemonteerd zitten, te vernieuwen. Om een extra stevigheid te geven aan het pvc is het het mooiste om de buitenste rand dubbel te slaan en zo ook het netjes te maken.

Nou kan ik de handel natuurlijk weer lijmen, maar het pvc van de zodiacs zijn met hitte aan elkaar verbonden. Niks mis mee, ik dacht dat kan ik ook. Na lekker gesurft te hebben kwam ik op de site van Herz welders die het met speciale föhns doen en weet ik wat.

Nu is mijn hypermoderne Action föhn ook 1600W, net als die dingen van hun. Afijn zo gezegd, zo gedaan. Na wat proefstukjes, met rookmelder alarm!!!, waarbij met destructief geweld de plaknaad 100% vast zat.

DFCF2E46-A5CD-4809-B44C-86522522C4B2.jpeg


Ik heb een nieuw stuk gepakt, omgeslagenen ertussen flink verhit en met de plakrol aangedrukt in een vloeiende beweging.

657A6775-0E19-46F0-AD95-C2AE6ABA1E23.jpeg


8336922D-6C32-4B51-8EEB-76F54F05D86A.jpeg


Na de oude overgenomen te hebben op het nieuwe pvc met hotmelt omgeslagen rand.

12E91FEC-82AC-4EF1-8F58-CFF50B77E7E0.jpeg


326E80E4-409A-4D30-9890-11E90A93C2A4.jpeg


B13ECF84-101D-4EED-B230-4A6325657DE9.jpeg


zijn er weer twee nieuwe gereed en... zonder lijm... maak me gek! Nu op dezelfde wijze aan de onderzijde nog twee maken en dat is ook weer als nieuw! :yes


Vet, je bent gewoon aan het lassen geweest. Is t sterk geworden? Lijkt me leuk ook n x te proberen!

Wat n werk he!
wijnandvo
 
Berichten: 26
Geregistreerd: za 18 jul 2020, 21:26
Rib: Narwhal S-300
Motor: Johnson 6pk 2takt


Volgende

Keer terug naar Materialen & reiniging

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast